Jag ska dra in vatten från huvudbyggnaden in till ett kombinerat stall och gäststuga.

Jag har för avsikt att gräva ned den i marken och sedan under det gjutna golvet Vattnet i stallet går huvudsakligen till en spolspilta och tvättmaskin. I gäststugan (i direkt anslutning till stallet) ska jag ha kök, dusch/WC. Det är cirka 50 m ledning från huset till stallet/gäststugan.

Vilken dimension bör jag ha på vattenledningen?
Vilken kvalitet rekommenderar ni, polyeten?
Jag bör väl inte skarva vattenledningen under jord? (det ligger lite gammal slang i olika längder och skrotar på gården)
Är det en bra idé att förlägga ledningen i ett "förläggningsrör" och vad bör det vara för sort i så fall?
Andra tips eller råd?
 
Jag bör kanske lägga till att jag bara tänker använda kallvatten i ledningen. Föredrar vv-beredare så att det iinte tar evigheter innan varmvattnet är framme

Tar gärna emot fler svar/förslag
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.