7 831 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Vatten till uthus
Jag ska dra in vatten från huvudbyggnaden in till ett kombinerat stall och gäststuga.
Jag har för avsikt att gräva ned den i marken och sedan under det gjutna golvet Vattnet i stallet går huvudsakligen till en spolspilta och tvättmaskin. I gäststugan (i direkt anslutning till stallet) ska jag ha kök, dusch/WC. Det är cirka 50 m ledning från huset till stallet/gäststugan.
Vilken dimension bör jag ha på vattenledningen?
Vilken kvalitet rekommenderar ni, polyeten?
Jag bör väl inte skarva vattenledningen under jord? (det ligger lite gammal slang i olika längder och skrotar på gården)
Är det en bra idé att förlägga ledningen i ett "förläggningsrör" och vad bör det vara för sort i så fall?
Andra tips eller råd?
Jag har för avsikt att gräva ned den i marken och sedan under det gjutna golvet Vattnet i stallet går huvudsakligen till en spolspilta och tvättmaskin. I gäststugan (i direkt anslutning till stallet) ska jag ha kök, dusch/WC. Det är cirka 50 m ledning från huset till stallet/gäststugan.
Vilken dimension bör jag ha på vattenledningen?
Vilken kvalitet rekommenderar ni, polyeten?
Jag bör väl inte skarva vattenledningen under jord? (det ligger lite gammal slang i olika längder och skrotar på gården)
Är det en bra idé att förlägga ledningen i ett "förläggningsrör" och vad bör det vara för sort i så fall?
Andra tips eller råd?
Uponor Kulvert kanske?
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...odukter/kulvert_ecoflex/page1000209463140.jsp
Själv använde jag en fjärvärmekulvert som kommunen hade glömt kvar på min tomt i samband med grannens fjv-installation.
Koppar istf PEX visserligen men det skall nog funka.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...odukter/kulvert_ecoflex/page1000209463140.jsp
Själv använde jag en fjärvärmekulvert som kommunen hade glömt kvar på min tomt i samband med grannens fjv-installation.
Koppar istf PEX visserligen men det skall nog funka.
Klicka här för att svara