Jag har en vattenledning in till mitt hus genom källarevägg, där den går in i mätaren, och därefter skarvas till en isolerad Pex rör-i-rör (LK) och sen matas in till vattenskåpet upp i tvättstugan. Jag har ett brygghus på tomten som jag vill mata vatten in till - vi skall ha grävt en kanal för el, vatten, samt avlopp som blir minst 80 cm djupt. Jag vill veta om det är ok att använda samma Pex rör-i-rör (25 mm diameter), genom eget skyffsrör såklart, för att mata brygghuset. Avstand mellan husen ca 6 m. Eller är det regel att man måste använda PEM?
 
Lägg PEM 25 mm , den klarar att frysa om olyckan är framme på något vis. Påkoppling ut kan göras direkt på mätarens metalldelar med en avtängningsventil som är bra att ha.
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
kan göras direkt på mätarens metalldelar
😡 Ursäkta .Och naturligtvis efter mätaren.
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
😡 Ursäkta .Och naturligtvis efter mätaren.
Ha - såklart ;)
Tack för svaret - det låter klokt (och betydligt billigare med :) )
 
J jonaserik skrev:
Lägg PEM 25 mm , den klarar att frysa om olyckan är framme på något vis. Påkoppling ut kan göras direkt på mätarens metalldelar med en avtängningsventil som är bra att ha.
Pem slangen som kommer in i stora huset är 32mm, så det är väl ok att jag använder 25mm till uthuset?
 
Sanguine Sanguine skrev:
Pem slangen som kommer in i stora huset är 32mm, så det är väl ok att jag använder 25mm till uthuset?
Inga större mängder som ska susa den vägen, så ta du 25 och det räcker och blir över med råge.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.