Det första jag behöver är El och vatten. Jag har en tomt (ej avstyckad) och el biten har jag klart för mig. Men hur går jag tillväga med vatten och avlopp, vet att det går en komunal vatten ledning gränsande till min mark.

Ska jag kontakta dom ang prisuppgift.
Och om dom ej har lösning på avloppet vilka alternativ finns då ?

Ring ett telefonsamtal till kommunen och hör. Det är deras planer som styr var, om och hur du får bygga.

Om det inte finns en godtagbar lösning på vatten och avlopp så kommer du inte att få stycka av tomten för en nybyggnation, eftersom du inte kommer att få något byggnasdlov.

Ang pris så är det fasta taxor för anslutningar beroende på tomtstorlek osv.

/Jörgen

Om din tomt inte ingår, eller kommer ingå, i VA-nätets verksamhetsområde så kan det kanske bli svårt att få koppla på permanent.

Vi har liknande förutsättningar inför vårt bygge. Enligt områdesbestämmelserna ska fastigheterna inom vårt lilla område inte ansluta till kommunalt. Efter mycket om och men så fick jag dock Kretsloppskontoret att medge en tillfällig (vilket innebär anslutning fram tills det att VA dras permanent) vattenanslutning. Jag kommer lösa avloppet med antingen ett minireningsverk eller tank+markbädd. Att de medgav tillfällig lösning berodde på att det troligen kommer bli kommunalt VA även i vårt område inom några år.

Det positiva med tillfällig anslutning är att man normalt slipper anslutningsavgift tills permanent anslutning upprättas. Det negativa är att jag själv får bekosta grävandet från ledningen till tomtgräns (och givetvis fram till huset), men det får man ju ta. Jag slipper iallafall borra en brunn med osäkert resultat.

Alternativet till kommunal anslutning för din del är väl att lösa VA lokalt genom att borra brunn och fixa nån sorts avloppslösning. Kanske nån granne är intresserad av att vara med utifall ni vägras kommunal anslutning? Ni kan ju också gemensamt i föreningen ansöka om anslutning, det väger ju tyngre. Det är ju trots allt bra för kommunen att folk ansluter sig, iallafall om ledningarna ligger så nära. Skulle ni ändå inte få ansluta så kan ni ändå kanske fixa en avloppslösning för hela området. Anpassa isåfall denna lösning för anslutning till kommunalt i framtiden, kommunen löser då in detta avloppsnät vid anslutning. Hur ofta detta sker är jag dock osäker på.

Annars är det väl bäst att börja röra om i grytan så mycket du kan. Börja med att kontakta VA-verket för att få reda på om det är tekniskt möjligt att koppla på. För mig var det inte möjligt att koppla på till avlopp utan stora kostnader, annars hade jag fått ansluta tillfälligt även till avlopp.

Är det tekniskt möjligt så gå vidare till Kretsloppskontoret så de får ta beslut.

Det kan även vara läge att fjäska med Miljöförvaltningen då de ger tillstånd till lokal avloppslösning. Av dem kan du kanske också få stöd i din önskan att koppla till kommunalt, det är ju trots allt den bästa lösningen för miljön.

Goda relationer med Stadsbyggnadskontoret är heller inte fel, de är med och bestämmer i allt som har med byggande att göra...

Skulle någon instans trixa så begär att få ett skriftligt beslut som du kan överklaga, då brukar de skruva på sig lite och iallafall tänka igenom saken en gång till. Folk som överklagar är jobbiga och får därför ibland igenom sin vilja...

När du är klar med allt detta så kan du återigen ha ett heltidsarbete...

Jag fick tag i en komunal gubbe...
Vatten är ok och anslutningsavgiften är 30000:- + moms. Men jag står för egen ledningsdragning ca 200m komunen står för ledningen som är på deras område...
Men det finns ingen avlopps ledning i närheten menar dom ?

Det var ju bra att det inte var några problem med vatten! Då är det ju bara att gräva och ansluta så behöver du inte tänka mer på det utan kan fokusera på det roliga... huset!

Jag har hört att det är så i vissa områden att de inte drar ut avlopp utan endast vatten. Antar att vatten är lättare att dra ut för kommunen, det är väl egentligen bara för dem att trycka ut detta medans avloppsnät kräver lite mer resurser.

Avloppslösningar finns det ju dessutom massor utav så det löser du ju utan problem.

Lycka till med det framtida bygget!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.