Vad rekommenderar ni till att dra kallvatten till ett attefallshus?

Förutsättningarna cirka 10-15m från bostadshuset. Finns ingen möjlighet till djup nedgrävning så jag tänkte dra med en värmeslinga.

Sedan kommer golvgenomföringen, räcker det med ett 75mm rör? Det är mest så att det går att lägga golvet, plastmatta, och få det uppvikt och snyggt.
 
Går det inte att gräva djupt, går det alltid att lägga ned markskivor. Om det går bättre att gräva brett.
 
Saken är den att det är altan och trädäck hela vägen.

Min tanke nu är att dra en isolerad pem-slang med värmekabel inuti.

Då vattnet endast kommer att vara till handfat, ej kök och toa, så funderar jag på om man kanske skulle dra en en pex inuti så slipper värmekabeln ligga direkt i vatten.

Klarar man sig med 32mm pem i så fall, eller blir det för trångt?
 
Hej
Ja du klarar dig med en 32 mm pem slang. Vi har en till både till vårt fritidshus samt en slang till vårt attefallshus från vårt pumphus. Bägge med värmekabel i. Och slangarna ligger rätt ytligt. Våra hus är i bohuslän så det är inte så ofta vi behöver använda värmekablarna.
/B
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Saken är den att det är altan och trädäck hela vägen.

Min tanke nu är att dra en isolerad pem-slang med värmekabel inuti.

Då vattnet endast kommer att vara till handfat, ej kök och toa, så funderar jag på om man kanske skulle dra en en pex inuti så slipper värmekabeln ligga direkt i vatten.

Klarar man sig med 32mm pem i så fall, eller blir det för trångt?
Värmakabel ska ligga i vattendelen, för att verka på ett bra sätt. Skulle det frysa så blir det nog svårt att töa upp om den är på utsidan. Det duger gott med en 25 PEM-slang och då får vatten och V-kabel plats. Tänk på att du bör ha en termostat för bra ekonomisk funktion. En elektronisk och givaren läggs/tejpas på översida slang på det grundaste stället. Givaren lägges i en PEM-slang 16 mm för att kunna bytas lätt om den säger upp sig. Mät in och skriv upp var den är, så behöver du inte leta efter den.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Då vattnet endast kommer att vara till handfat, ej kök och toa, så funderar jag på om man kanske skulle dra en en pex inuti så slipper värmekabeln ligga direkt i vatten.
Värmekabeln är livsmedelsgodkänd och värmeöverföringen mellan kabel och vatten är långt mycket bättre än om du skulle lägga den utanför ett isolerande plastskikt(pex). Det drar med andra ord mindre energi. Det kan också innebära att du behöver en kabel med högre effekt för att klara att hålla det frostfritt annars.

Mitt råd är att du håller dig till väl beprövade lösningar.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.