I vårt hus som byggdes för 6 år sedan har jag upptäckt att en av fogarna i duschen är blött långt efter man har duschat. Misstänker att vatten samlar sig vid hornet bakom plattan och stannar vid fixen. Kan det stämma? Se bilder. Vi hade nybyggnationsförsäkring för Entreprenören. Fråga är då om man bör anmäla sådan fel på nybyggnationsfärsäkring? Är det att göra om hela badrummet eller kan man åtgärda det på enklare sätt? Svart mögel verkar sökt sig till fogen med.Självrisk i försäkringen är typ 26tkr.

• Bild på en duschfog med synlig fukt och svart mögel mellan mörkt kakelgolv och ljus väggplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fogen i duschen visar tecken på fukt och svart mögel i hörnet där vägg- och golvplattor möts.
    Skapa konto
Skär bort silikonet försiktigt (som int ska vara just där) och ersätt med hårdrog.

Låter som dåligt/felaktigt fall under plattorna, alt fel-kammat fix. Nyfiken på hyr det ser ut i hörnet. Är det en skarv på väggen?

Det är nog hårdfog (eller var där )mellan vägen och golvet och typ silikon i hörnet.

• Kakel i hörn med hårdfog mellan vägg och golv, silikon i hörnet.
    Skapa konto
  • Grått klinkergolv möter ljusgrå väggen med fogmassa emellan, samt vad som ser ut som silikon i hörnet.
    Skapa konto
  • Vägg med marmormönster och grått kakelgolv med fogmassa mellan ytorna.
    Skapa konto
E Evetewe skrev:
Det är nog hårdfog (eller var där )mellan vägen och golvet och typ silikon i hörnet.
Ok, då gissar jag också på dåligt fall

janwide
Hur länge är det blött efter dusch?

Rätt så länge, absolut till nästa dusch 24 h efter.

janwide
Rakar ni av golv och väggar, eller åtminstone golvet, efter dusch? Min erfarenhet är att fogarna kan vara blöta väldigt länge om man inte rakar av. Såklart inte så kul om det blir mögel.

Det gör vi inte. Dock så är problemet endast på ett ställe. Andra fog är fina och torkar rätt så fort. Det känns som att det är en svacka där och vattnet kan inte rinna vidare.

janwide
Ja. Det är nog dåligt fall. Rakar man av efter dusch så borde ju problemet bli mindre. Att kräva ombyggnad efter 6 år känns långsökt. Är väll inte direkt ett stort problem tycker jag.

Problemet syntes inte på samma sätt tidigare. Fall var ok vid slutbesiktning och det ser nu sämre ut (lite som att plattor satt sig) just där. Ska kolla med vattenpass.

janwide
Om det är något som tillkommit så är det lite mer oroväckande. I så fall kan det ha hänt något under klinkersen. Sitter de stadigt eller händer det något om du trycker hårt på plattan?

Jag råkade nyligen ut för att klinkersen släppte och fick göra om duschen. Misstänkt felaktigt tätskikt i mitt fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.