14 451 läst ·
55 svar
14k läst
55 svar
Vatten säkert skåp till golv värme fördelare, krav?
Det är skillnad på enstaka kopplingar inbyggda i vägg/golv på värmesystem, (som inte regleras av säker vatten) kontra det som är skrivet om värmefördelare:Tommor skrev:
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon med mera, i inbyggnader,
installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats där man snabbt kan
upptäcka detta. Se fig. 2.4.2.
Denna text är ingen rekommendation oavsett vad du skriver!
Men var står det något om att du måste ha ett skåp? Du kan sätta fördelarjäveln var du vill när det inte handlar om att bygga in den! Den skall bara vara åtkomlig! Bygger du in den i en vägg så ska den vara i ett skåp eller i en konstruktion som gör att läckage kan repas och upptäckas i tidigt skede. Men det är inte ett krav med skåp på e fördelare i en klädkammare.
Det är en rekommendation fram till i år och därför inte skäl för en avvikelse eftersom det handlar om värme!
man kan inte citera paragrafer och säga att man måste göra på ett sätt när det inte föranleder ett fel!
Det är en rekommendation fram till i år och därför inte skäl för en avvikelse eftersom det handlar om värme!
man kan inte citera paragrafer och säga att man måste göra på ett sätt när det inte föranleder ett fel!
Redigerat:
Både Krilleman och Injonil har tydligen svårt att förstå vad Tommor menar... *OM* fördelaren byggs in dolt i t.ex. ett schakt så SKALL det finnas en tät botten med dränering. Men det finns *INGET* krav på att fördelaren skall byggas in ett schakt och om så inte sker och den t.ex monteras externt i rumsutrymme så finns det inga sådana krav.
Nej jag har absolut inget problem med att se vad han menar om Tommor håller sig till en åsikt.
Först regleras inte värme alls i säkervatten enligt Tommor. Sen i nästa stund övergår han i att man får ha den i tex ett pannrum utan skåp.
Texten i sig ser jag inte som att den går att misstolka. Oavsett om det monteras skåp eller inte!
Först regleras inte värme alls i säkervatten enligt Tommor. Sen i nästa stund övergår han i att man får ha den i tex ett pannrum utan skåp.
Texten i sig ser jag inte som att den går att misstolka. Oavsett om det monteras skåp eller inte!
http://www.sprakvardarna.se/?q=content/ska-eller-skall
här kan du läsa vad det innebär, men det handlar inte om det för de är rätt.
Och det jag menat är precis det som diy_freak menar! sen är jag så sataniskt less på alla som lurar folk att det är samma krav på värmesystemet som det är på tappvattensystemet! genom att som du hänvisa till en paragraf av 100st som endast är tillämplig vid nybyggnationer eller särskilda installationer!
man kan inte citera paragrafer som att det är det enda som gäller, särskilt inte då det inte finns skäl i ursprunget att hänvisa till dessa paragrafer!
Samma sak med provtryckning som de hänvisar till då och då. Säker vatten har ingen rätt att avhandla provtryckning då den styrs av AFS. Säker vatten är en riktlinje på hur vissa entreprenörer skall utföra arbetena, det är inte ett måste om inte beställaren vill, och det är inte alla som får skriva intyg heller. Därav ska man inte skriva ut paragrafer när folk frågar om det är ett krav, särskilt inte när det inte finns krav i frågeställningen!
här kan du läsa vad det innebär, men det handlar inte om det för de är rätt.
Och det jag menat är precis det som diy_freak menar! sen är jag så sataniskt less på alla som lurar folk att det är samma krav på värmesystemet som det är på tappvattensystemet! genom att som du hänvisa till en paragraf av 100st som endast är tillämplig vid nybyggnationer eller särskilda installationer!
man kan inte citera paragrafer som att det är det enda som gäller, särskilt inte då det inte finns skäl i ursprunget att hänvisa till dessa paragrafer!
Samma sak med provtryckning som de hänvisar till då och då. Säker vatten har ingen rätt att avhandla provtryckning då den styrs av AFS. Säker vatten är en riktlinje på hur vissa entreprenörer skall utföra arbetena, det är inte ett måste om inte beställaren vill, och det är inte alla som får skriva intyg heller. Därav ska man inte skriva ut paragrafer när folk frågar om det är ett krav, särskilt inte när det inte finns krav i frågeställningen!
Vill nog bestämt påstå att det du citerar ger Tommor rätt...sitter en golvvärmefördelare mitt på en vägg är den både synlig och åtkomlig, och behöver varken botten eller larm.krilleman_215 skrev:Det är skillnad på enstaka kopplingar inbyggda i vägg/golv på värmesystem, (som inte regleras av säker vatten) kontra det som är skrivet om värmefördelare:
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon med mera, i inbyggnader,
installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats där man snabbt kan
upptäcka detta. Se fig. 2.4.2.
Denna text är ingen rekommendation oavsett vad du skriver!
Om man gör en åtgärd som kräver bygganmälan eller bygglov så gäller Boverkets regler. Dessa regler är så pass luddigt utformade att det i praktiken krävs att branschregler uppfylls, därmed kommer vi in på Säker Vatten. Om man t ex bara renoverar sitt värmesystem behöver man inte bry sig om Säker Vatten alls om man bara vill följa lagen, vill man däremot att försäkringen ska gälla fullt ut måste man fortfarande följa Säker Vatten, eller det är iaf min tolkning av vad försäkringsbolagen kräver.
Fast, vad man har kunnat utröna här på forumet så krävs det bara att det är fackmannamässigt, inte enligt säkervatten. Själv jobbar vi alltid efter säkervatten så långt det bara går, det finns ju vissa begränsningar vid renoveringar men för övrigt.
Men jag jobbar med försäkringar och kan lova att det är inte säker vatten som avgör om du får ersättning när ditt värmesystem orsak läckage,har aldrig ens fått en fråga om det.Där är det fackmannamässigheten och materialval som avgör. Däremot om det handlar om tappvatten som är installerat efter 2011 får du problem med ersättning om det är gjort på fel sätt.
Redigerat:
Nä det går inte att generalisera just pga alla branschregler är olika och kan tolkas olika av individ... Det är detta jag är kritisk till, för säkervatten har lite för mycket åsikter om allt..
Men gör du enligt monteringsanvisningar för detaljerna, väljer rätt material för ditt ändamål som är godkända av kontrollorgan. och tänker efter före klarar man sig ganska länge.. Men om man tror och tycker att det är jätteenkelt att vara rörmokare och mixar material och tryckklasser som man vill, då har man bajsat i skåpet... Sen ska man följa säkervatten så mycket det går för att det är en bra Guide till att göra rätt. Men som privatperson som skruvar hemma kan du ändå inte utföra intyg och sånna grejer och då är det fackmannamässigt och åldersbeständigt som är viktigt, och framförallt dokumentera det ordentligt. För det som inte syns, det kan vara ett doltfel som du får åtgärda i upp till 10 år efter försäljning om det vill sig illa...
Men gör du enligt monteringsanvisningar för detaljerna, väljer rätt material för ditt ändamål som är godkända av kontrollorgan. och tänker efter före klarar man sig ganska länge.. Men om man tror och tycker att det är jätteenkelt att vara rörmokare och mixar material och tryckklasser som man vill, då har man bajsat i skåpet... Sen ska man följa säkervatten så mycket det går för att det är en bra Guide till att göra rätt. Men som privatperson som skruvar hemma kan du ändå inte utföra intyg och sånna grejer och då är det fackmannamässigt och åldersbeständigt som är viktigt, och framförallt dokumentera det ordentligt. För det som inte syns, det kan vara ett doltfel som du får åtgärda i upp till 10 år efter försäljning om det vill sig illa...