7 049 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Vatten och Avlopp - Bakterier
Hej.
Jag har haft exakt samma problem med mitt nya hus.
Hade 5 gånger högre än gränsvärde på bajs i mitt vatten. Hade en grävd brunn med en nyinstallation trekammarbrunn. Fick borra ny brunn då jag bor runt åkrar och en grävd brunn tar in bakterier hela tiden så när de gödsla åkern blev det värre påstår säljarna.
Fick klora ut hela rörsystemet när den nya borrade brunnen var på plats i över 24 timmar för att döda alla bakterier sedan spola tills den nya färska vattnet kom. Har ännu inte gjort nya vattenprover på brunnen som blev klar i juli då man måste aktivt använda den i ca 2 månader men vill även avvakta då jag ska borra energibrunn i närtid och vill därför se så inte saltvatten kommer in på analysen. Hade det dessutom funnit bakterier från bajs i vattnet Hade vi blivit sjuk redan.
Men jag fick efter koll från brunsfirman veta att antingen var det den grävd brunnen som gav bakterier eller i värsta tänkbara fall trekammarbrunnen som läcker.
Jag har haft exakt samma problem med mitt nya hus.
Hade 5 gånger högre än gränsvärde på bajs i mitt vatten. Hade en grävd brunn med en nyinstallation trekammarbrunn. Fick borra ny brunn då jag bor runt åkrar och en grävd brunn tar in bakterier hela tiden så när de gödsla åkern blev det värre påstår säljarna.
Fick klora ut hela rörsystemet när den nya borrade brunnen var på plats i över 24 timmar för att döda alla bakterier sedan spola tills den nya färska vattnet kom. Har ännu inte gjort nya vattenprover på brunnen som blev klar i juli då man måste aktivt använda den i ca 2 månader men vill även avvakta då jag ska borra energibrunn i närtid och vill därför se så inte saltvatten kommer in på analysen. Hade det dessutom funnit bakterier från bajs i vattnet Hade vi blivit sjuk redan.
Men jag fick efter koll från brunsfirman veta att antingen var det den grävd brunnen som gav bakterier eller i värsta tänkbara fall trekammarbrunnen som läcker.
Vi hade grävd brunn där vattnet luktade illa. Lämnade aldrig prov men det fanns garanterat en fin coctail av baciller i vattnet. Länspumpade med dränkpump och hittade bl.a en död råtta och annat bös som ramlat ner. Grävde bort bottenskiktet. Skurade och sköljde hela brunnen ordentligt med klor. Tätade uppe vid toppen så att inga nya besökare kom in. Lät brunnen fylla och pumpade tom några gånger till. Sköljde även rören med klor. Efter några veckor lämnade jag ett vattenprov utan anmärkning. Funkar än idag efter många år vad jag vet.
Man kan anlita en sugbil som gör jobbet snabbt om man inte vill böka med det själv.
Det är väl självklart att man tar reda på allt. Man får börja i en ände.. Lite onödig kommentar. Tack ändå.D Daniel__s skrev:
Vi använder inte vattnet! Avloppet rinner ut i 3-kammarbrunn med markbädd. Dessutom i sluttande terräng. VattenBrunnen ligger längst upp på sluttningen. Så att avlopp rinner upp för backen skulle vara osannolikt tycker vi.Ludde Jakobsson skrev:
Tack! Det känns som att det är liknande fall här… har/har haft mycket smådjur på tomten. Kaniner, möss etc.janwide skrev:
Vi hade grävd brunn där vattnet luktade illa. Lämnade aldrig prov men det fanns garanterat en fin coctail av baciller i vattnet. Länspumpade med dränkpump och hittade bl.a en död råtta och annat bös som ramlat ner. Grävde bort bottenskiktet. Skurade och sköljde hela brunnen ordentligt med klor. Tätade uppe vid toppen så att inga nya besökare kom in. Lät brunnen fylla och pumpade tom några gånger till. Sköljde även rören med klor. Efter några veckor lämnade jag ett vattenprov utan anmärkning. Funkar än idag efter många år vad jag vet.
Kul att höra att det ”kan” gå att få ordning på grävd brunn. Alla vi pratat med verkar vara så negativa..
I dag är borrning standardlösning 1a i alla lägen. Men det är inte så länge sedan det blev så. Borrade brunnar har i stället andra problem.
Negativa och negativa. Låt oss säga så om ecoli bakterie påträffas räknas vattnet som otjänligt på kommunal vatten. Ni bör utreda detta riktigt noggrant annars kan ni blir riktigt sjuka.J Jessicaaa skrev:
Lycka till.
Ja, visst ät vattnet otjänligt som dricksvatten i nuvarande skick. Men det betyder ju inte att man inte kan få bra vatten från brunnen.
En liten varning också. Vi gjorde detta själva eftersom vår brunn inte var så djup. I djupare brunnar finns det risk för syrebrist när man jobbar där nere. Vet dock inte hur djupt det ska vara för att riskera detta.J Jessicaaa skrev:
Som en tidigare skrev här på tråden, töm brunnen och gör rent i botten segmentet. Kontrollera att ringarna sitter på plats och att inga rötter från närliggande växtlighet har trängt in.
Ecolli bakterier läcker in i den övre delen av brunnen och jordlager alternativt döda gnagare i botten segmentet.
En grävd brunn måste underhållas mellan åren.
Ecolli bakterier läcker in i den övre delen av brunnen och jordlager alternativt döda gnagare i botten segmentet.
En grävd brunn måste underhållas mellan åren.
Redigerat:
Ja, vi har en borrad brunn i en gammal grävd. Som att bjuda in bakterierna som brunnsgubben sa 😅 Ungefär samma placering som er brunn så inget avloppsvatten i närheten.J Jessicaaa skrev:Hej. Har nyligen köpt hus. Vattenanalyser påvisar höga halter bakterier i dricksvattnet.
Enligt tidigare ägare har avloppet varit ett problem, men att det har åtgärdats.
Vår tanke nu är…
- Bör man spola ur kranar etc? Spola riktigt länge alltså om det ligger i ledningar…
- Någon som har haft liknande problem med just åtgärdat avlopp men kvarstående problem med dricksvattnet?
(Obs: Egen brunn, grävd)
Vi har ytläckage från grävda brunnen och får därför in bakterier, märks bl a genom att vattnet blir lite grumligt vid kraftigt regn. Tanken är att fixa den grävda brunnen på sikt men just nu har vi installerat en UV-lampa som dödar bakterierna i allt inkommande vatten, funkar jättebra. Ingen idé att borra ny brunn i vårt fall eftersom övriga värden är jättebra.
Otäta brunnsringar, vid PEM-slangen samt en död sork gjorde att vattnet blev otjänligt hos oss. Vi grävde runt brunnen med grävare, tätade med betong från utsidan samt satte ett tätt lock. Hade i klorin, tömde och testade med bra resultat.