27 862 läst ·
25 svar
28k läst
25 svar
Vatten mellan kakel och tätskikt.
hej !jag va med om vatten som kom upp vid dörren .detta visade sig att en fog va lite dålig ,vattnet rann ner under plattorna o runt brunnen va fixet kompakt,sedan drog sig vattnet bakåt i rillorna efter stål kammningen.har man inte slutat med plastmatta på golvet?golvbrunn med klämring är inte att rekommendera,förr eller senare släpper ringen o vattnet går upp under mattan.prima manchett gumma med duk brunn för skruvning av klämmring,alt hafa
hej jon h. jag har varit med om flera sådana exempel.tror du att jag skämtar när jag säger detta.dom har ju några år på nacken dom här brunnarna,plasten krymper.Mowi 300 pratar om matta med uppvik detta trodde jag man slutat med.primar man golvet och lägger manchetten ner i brunnen,o trycker dit klämmringen,o gummar sitter den betydligt säkrare än om det är plastmatta som tätskikt.detta med läkage uppstår först när brunnen inte sväljer vattnet.
Jag har aldrig sett eller hört talas om att klämringen skulle krympa eller att fjädern skulle tappa spänningen. Jag hör dock hört många som spekulerar kring riskerna för detta utan att ha några belägg för det, bara att det känns som att det skulle vara en risk. Men har du sett Purusklämringar som tappat klämförmågan så får jag ju tro på det.
Ber om ursäkt att det tog litet tid att få dit bilderna, tekniken är inte min starka sida. Jag vet inte om bilderna går att använda men jag har försökt att få med det väsentligaste.
Efter att ha synat fogarna i duschhörnan har jag kunnat konstatera att de inte är riktigt fyllda, det är fullt med små hål mot klinkersen och när man tittar ned ser det ihåligt ut, jag har inte pillat vidare, det blir Hjältevads uppgift. Detta kanske är en förklaring till det snabba förloppet men vattnet borde ju ändå ha hittat till brunnen, fallet är bra.
Angående plastmattan så finns den där, när jag tog bort tröskeln för att se så inte vattnet rann ut i hallen så syntes den. Det finns också med bland kvalitetsdokumentet som var med huset att det är plastmatta under klinkersen..
Efter att ha synat fogarna i duschhörnan har jag kunnat konstatera att de inte är riktigt fyllda, det är fullt med små hål mot klinkersen och när man tittar ned ser det ihåligt ut, jag har inte pillat vidare, det blir Hjältevads uppgift. Detta kanske är en förklaring till det snabba förloppet men vattnet borde ju ändå ha hittat till brunnen, fallet är bra.
Angående plastmattan så finns den där, när jag tog bort tröskeln för att se så inte vattnet rann ut i hallen så syntes den. Det finns också med bland kvalitetsdokumentet som var med huset att det är plastmatta under klinkersen..
Men alltså letar sej vatten till dörrkarmen? Duschen å är ju inte direkt nära karmen änns...Mowi300 skrev:Ber om ursäkt att det tog litet tid att få dit bilderna, tekniken är inte min starka sida. Jag vet inte om bilderna går att använda men jag har försökt att få med det väsentligaste.
Sen så är de inget uppvik av tätskiktet vid tröskeln? Hamnar vatten under tröskeln så blir de ju riktigt illa nä de sugs in under golvet...
Jo, vattnet letar sig till tröskeln allt och ganska fort går det. Mattan som ligger under klinkern är i och för sig uppvikt mot tröskeln men om den går upp 10 cm på väggarna så blir det väl ungefär 1 cm vid tröskeln. Räddningen, än så länge, är att silikonfogen är några millimeter lägre än detta lilla uppvik så vattnet trycks ut över silikonfogen men under mattans överkant. Vattnet rinner alltså ut bakom dörrfodret, bland annat.
Hantverkarna har varit och tittat på det idag och åtgärden verkar bli att man kommer plocka upp klinkern närmast väggen, korta dessa plattor lite så det blir en glipa i hörnet som man kan fylla med fogmassa. Syftet med detta tror jag var att få till en tröghet så vattnet letar sig ned till golvbrunnen istället för den nu lättare vägen i "hörnrännan". Man hoppades att detta skulle funka annars skulle det bli ett helt nytt golv som jag förstod det.
Fallet i badrummet var bra åt alla håll och kanter så det är inte det som har ställt till det i alla fall.
Hantverkarna har varit och tittat på det idag och åtgärden verkar bli att man kommer plocka upp klinkern närmast väggen, korta dessa plattor lite så det blir en glipa i hörnet som man kan fylla med fogmassa. Syftet med detta tror jag var att få till en tröghet så vattnet letar sig ned till golvbrunnen istället för den nu lättare vägen i "hörnrännan". Man hoppades att detta skulle funka annars skulle det bli ett helt nytt golv som jag förstod det.
Fallet i badrummet var bra åt alla håll och kanter så det är inte det som har ställt till det i alla fall.
Ungefär två veckor efter att man varit här från Hjältevadshus och fixat är vi tillbaka på ruta noll.
Man tog bort klinkerraden närmast väggen, skar av plattorna något och fyllde hörnet med fogmassa. Detta skulle förhindra vattnet från att leta sig den lättaste vägen istället för ned i golvbrunnen.
Vad hjälpte det?, nu får vi se vad som händer, förhoppningsvis blir det mer långtgående åtgärder som kan lösa eländet.
Man tog bort klinkerraden närmast väggen, skar av plattorna något och fyllde hörnet med fogmassa. Detta skulle förhindra vattnet från att leta sig den lättaste vägen istället för ned i golvbrunnen.
Vad hjälpte det?, nu får vi se vad som händer, förhoppningsvis blir det mer långtgående åtgärder som kan lösa eländet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden