760 läst ·
4 svar
760 läst
4 svar
Vatten/Luft finns det?
Hej, jag har troligtvis möjlighet att lägga en sjövärmeslinga utanför huset (inte sökt om tillstånd än) och har därför gått och funderat på sjövärme. Problemen jag har då är att det idag inte finns något vattenburet värmesystem i huset och bara en sån sak som att få plats med en värmepump på något vettigt ställe känns som en utmaning, och sen är priset och jobbet med att installera radiatorer ytterligare en utmaning kan man juh säga...
Så kom jag och fundera på om det finns någon form av vatten/luft värmepumpar på marknaden? Alltså något där innedelen är någon form av fläktelement och ytterdelen kopplas på på sjövärmeslingan. Tänker mig att en sådan lösning borde vara effektivare än en luft/luft och inte lika dyrt som en "riktig" lösning som även värmer tappvatten.
Någon som har några ideer?
Så kom jag och fundera på om det finns någon form av vatten/luft värmepumpar på marknaden? Alltså något där innedelen är någon form av fläktelement och ytterdelen kopplas på på sjövärmeslingan. Tänker mig att en sådan lösning borde vara effektivare än en luft/luft och inte lika dyrt som en "riktig" lösning som även värmer tappvatten.
Någon som har några ideer?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Kolla på LVVP på forumet. Finns ev möjligheter med din sjövärme, och andra lösningar men spana först och främst på LVVP-konceptet är mitt råd.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om ån bakom huset där du tänker lägga kolektorslangen fryser får du ingen gjädje av systemet. Om du däremot har 40m djupt och en inseglingsränna till en större hamn får du glödje alla dagar som är kallare än 5CA argahemmasnickaren skrev:Hej, jag har troligtvis möjlighet att lägga en sjövärmeslinga utanför huset (inte sökt om tillstånd än) och har därför gått och funderat på sjövärme. Problemen jag har då är att det idag inte finns något vattenburet värmesystem i huset och bara en sån sak som att få plats med en värmepump på något vettigt ställe känns som en utmaning, och sen är priset och jobbet med att installera radiatorer ytterligare en utmaning kan man juh säga...
Så kom jag och fundera på om det finns någon form av vatten/luft värmepumpar på marknaden? Alltså något där innedelen är någon form av fläktelement och ytterdelen kopplas på på sjövärmeslingan. Tänker mig att en sådan lösning borde vara effektivare än en luft/luft och inte lika dyrt som en "riktig" lösning som även värmer tappvatten.
Någon som har några ideer?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden