Hej, jag har troligtvis möjlighet att lägga en sjövärmeslinga utanför huset (inte sökt om tillstånd än) och har därför gått och funderat på sjövärme. Problemen jag har då är att det idag inte finns något vattenburet värmesystem i huset och bara en sån sak som att få plats med en värmepump på något vettigt ställe känns som en utmaning, och sen är priset och jobbet med att installera radiatorer ytterligare en utmaning kan man juh säga...

Så kom jag och fundera på om det finns någon form av vatten/luft värmepumpar på marknaden? Alltså något där innedelen är någon form av fläktelement och ytterdelen kopplas på på sjövärmeslingan. Tänker mig att en sådan lösning borde vara effektivare än en luft/luft och inte lika dyrt som en "riktig" lösning som även värmer tappvatten.

Någon som har några ideer?
 
Alltså en LLVP är ju inte superkul direkt så skulle nästan tycka det var värt att byta uppvärmningsystem för att slippa det förbannade fläkljudet hela tiden. Men det är ju bara min åsikt. =)
 
Kolla på LVVP på forumet. Finns ev möjligheter med din sjövärme, och andra lösningar men spana först och främst på LVVP-konceptet är mitt råd.
 
Tomture61
Om man använder en BVP (sjövatten) och kopplar på ett vattenbatteri med fläkt :thinking:(y)
 
P
A argahemmasnickaren skrev:
Hej, jag har troligtvis möjlighet att lägga en sjövärmeslinga utanför huset (inte sökt om tillstånd än) och har därför gått och funderat på sjövärme. Problemen jag har då är att det idag inte finns något vattenburet värmesystem i huset och bara en sån sak som att få plats med en värmepump på något vettigt ställe känns som en utmaning, och sen är priset och jobbet med att installera radiatorer ytterligare en utmaning kan man juh säga...

Så kom jag och fundera på om det finns någon form av vatten/luft värmepumpar på marknaden? Alltså något där innedelen är någon form av fläktelement och ytterdelen kopplas på på sjövärmeslingan. Tänker mig att en sådan lösning borde vara effektivare än en luft/luft och inte lika dyrt som en "riktig" lösning som även värmer tappvatten.

Någon som har några ideer?
Om ån bakom huset där du tänker lägga kolektorslangen fryser får du ingen gjädje av systemet. Om du däremot har 40m djupt och en inseglingsränna till en större hamn får du glödje alla dagar som är kallare än 5C
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.