Hej!

Tycker att man borde själv borde förstå vart detta vatten kommer ifrån, men tyvärr gör jag inte det.

Vi har en kyl och frys i ett.
Frysen under kylen.
Jag skulle tippa på att den är ca 10 år.

På senare tid så har det samlats vatten längst ned i kylen.
Så pass mycket att vi en gång i veckan måste torka ur den med disktrasa.

Först trodde jag att det berodde på att vi ställt in för varma varor som fått luften att kondensera.
Men nu har vi passat oss för detta men vattnet återkommer hela tiden.

Frysen-delen är ganska liten och har därmed alltid varit fullbelamrad.
Frysen är dock inte i akut behov av avfrostning.

Om det är så att skåpet börjar sjunga på sista versen skulle det ändå vara intressant att veta vad detta beror på.

Tacksam för gissningar om vad detta kan bero på.

Mvh
Fredrik
 
Har du kollat så avrinningen inte beckat igen?
 
Man måste rengöra avrinningen tex med en bomullspinne, det finns även speciella rensband att köpa, ståltråd funkar ochså.
 
Det sitter förmodligen en renspinne i hålet redan. Dra ut den så får du se om där finns smuts. Dra annars ut kylen och se efter bakom hur avrinningen ser ut. Den mynnar ut i en liten skål på kompressorn. Tanken är att kompressorns värmeutveckling ser till att vattnet avdunstar.

Att du har vatten i kylskåpet är helt normalt. Varje gång du öppnar det så släpper du in rumstempererad luft med en viss fuktkvot. När den kyls ned så fäller fukten i luften ut som vatten mot kylskåpets köldplatta.

Passa på att dammsuga kondensorn när du drar ut kylskåpet.
 
  • Gilla
Lejon22
  • Laddar…
Hej!

Nej det har jag inte kollat.

Dum fråga kanske, men var tar vattnet vägen som rinner in i det hållet?

Mvh
Fredrik
 
Aha!

Ska genast kolla detta!

Mvh
Fredrik
 
Japp, lite igenguckat var det allt!

Ska se om det funkar bättre nu!

Tusen tack för hjälpen!!

Mvh
Fredrik
 
Göran.W
Vattnet riner ner i en skål på kompressorn och avdunstar av kompressor värmen
 
Därav anledningen av att ha diskmaskins plastskydd under även kylen. Det hade inte vi och har därför resulterat i 2veckor byggfläkt och nu halvt rivet kök....

Det har alltså sipprat ut vatten genom "tätningslisten" i ena hörnet av kylen.
 
Otur anders80, är inte ofta man hör om vattenskador pga kyl/frys.
 
Jag har en fråga ang "renspinne"...
Ska det sitta i det runda hålet som är "mitt" i kylen, där vattnet rinner ner?

Vi har ingen sån!
Köpte huset förra året...
Kylen gick sönder efter knapp inflyttnad, så tog den kyl som stod i källaren...

Nu i ca 2 veckor har det luktat död räv i kylen... blir värre o värre stank.
Jag håller andan så fort jag öppnar kylen o lider dagligen.
Inga gamla äckliga varor i.

Det "började" med att det blev "stopp" där vattnet rinner ner, så vattnet samlades och sen blev det is av det... slet bort isen... o där låg det massa äckel... svartbrunt slem... *spyr*
Tog bort det...

Sen har det luktat apa som sagt.

O kylen dånar som bara den ibland.

Kom DÅ på att vi har ingen såndär grej där i hålet som jag minns jag hade då jag bodde hemma...
Undra va det är. Är DET renspinnen?!
O va där det?

Varför luktar det apa i vår kyl?
Vad ska jag göra?

Påminner om mögeldoft...

Hjälp!
 
C
Det går väl ner nån form av slang ner till skålen ovanför kompressorn, eller liknande, det kanske sitter en massa äckligt jox i den..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.