B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Bor du på Gotland där de sänkt vattentrycket? 🙂
https://gotland.se/aktuelltvattenlage
https://gotland.se/aktuelltvattenlage
Är det bara en kran som har dåligt tryck? Om så kan det hamnat skit i strålsamlaren om den har sådan.
Ni har inte råkat skruva på någon ventil av misstag och sedan glömt öppna om det berör alla kranar, toastol, etc?
Vad menas i #1 med att trycket visar 1,5 bar men går snabbt över?
Ni har inte råkat skruva på någon ventil av misstag och sedan glömt öppna om det berör alla kranar, toastol, etc?
Vad menas i #1 med att trycket visar 1,5 bar men går snabbt över?
Det är lågt tryckt på alla kran, men kommer vatten till toan! Menar att expansionskärlen visar 1,5 bar, men går upp till 2 , vet inte om har nåt att göra med trycket!A AndersS skrev:
Eget dricksvatten eller kommunalt dricksvatten?
Följande har jag skrivit för ca fyra år sedan:
«
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre)
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.
· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.
Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning
Edit: Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.
»
Lägger nu till lämplig bild.
Följande har jag skrivit för ca fyra år sedan:
«
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre)
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.
· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.
Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning
Edit: Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.
»
Lägger nu till lämplig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder