Hej, vi har bytt säkerhetsventilen på 1 element och efter det har vi så låg vatten tryck i kranen! Vad har hänt? Expansionskärlen visar 1,5 bar men går snabbt över!
 
K
Jag hoppas ni inte har samma vattenslinga till elementen som till blandarna!
 
K kniv skrev:
Jag hoppas ni inte har samma vattenslinga till elementen som till blandarna!
Nej, vi har provat och vatten kommer till elementerna, men inte till kranen.
 
B
B breakman skrev:
Bor du på Gotland där de sänkt vattentrycket? 🙂
[länk]
Nej, i Sölvesborg
 
Är det bara en kran som har dåligt tryck? Om så kan det hamnat skit i strålsamlaren om den har sådan.

Ni har inte råkat skruva på någon ventil av misstag och sedan glömt öppna om det berör alla kranar, toastol, etc?

Vad menas i #1 med att trycket visar 1,5 bar men går snabbt över?
 
A AndersS skrev:
Är det bara en kran som har dåligt tryck? Om så kan det hamnat skit i strålsamlaren om den har sådan.

Ni har inte råkat skruva på någon ventil av misstag och sedan glömt öppna om det berör alla kranar, toastol, etc?

Vad menas i #1 med att trycket visar 1,5 bar men går snabbt över?
Det är lågt tryckt på alla kran, men kommer vatten till toan! Menar att expansionskärlen visar 1,5 bar, men går upp till 2 , vet inte om har nåt att göra med trycket!
 
Börja att kolla första kran efter vattenmätaren, är det dåligt tryck kolla kranar/ventiler före den kranen ända fram till vattenmätaren.
 
  • Gilla
Loredana Nuta
  • Laddar…
K
Men ett expansionskärl har inget med dricksvattnet att göra. Det är till värmesystemet
 
  • Gilla
Loredana Nuta
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder på prylarna så får du nog hjälp.
Säkerhetsventiler sitter normalt inte på element så nån som ser vad du bytt kanske kan förklara bättre.
 
Expansionskärl eller hydropress/hydrofor?
 
K kniv skrev:
Men ett expansionskärl har inget med dricksvattnet att göra. Det är till värmesystemet
Nja, man fyller systemet från dricksvatten och är man lite osäker kanske man skruvat på flera ventiler och inte åtetställt riktigt.
 
  • Gilla
Loredana Nuta
  • Laddar…
Eget dricksvatten eller kommunalt dricksvatten?

Följande har jag skrivit för ca fyra år sedan:
«
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre)
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.

· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”

10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.

Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.

Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning

Edit: Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.
»



Lägger nu till lämplig bild.
Illustration av vattentryck i ledningsnät. Visar förbindelsepunkt, högsta tappställe, och brandpost med specifika trycknivåer och höjdmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
A AndersS skrev:
Nja, man fyller systemet från dricksvatten och är man lite osäker kanske man skruvat på flera ventiler och inte åtetställt riktigt.
Jo absolut att du fyller på värmesystemet med inkommande vatten. Men förklara gärna om du anser det relevant för trycket i blandarna
 
K kniv skrev:
Jo absolut att du fyller på värmesystemet med inkommande vatten. Men förklara gärna om du anser det relevant för trycket i blandarna
Läs gärna slutet av meningen du citerade av mig.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.