3 403 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vatten från samma borrhål
I princip borde det välgå, men jag är inte helt säker på att det blir billigare eftersom hålet måste vara så mycket större för att få plats med pumpen i samma hål.
Om du behöver filter eller inte styrs väl i första hand av vattenkvaliteten. Gör en vattenanalys innan du bestämmer dig för filter.
Om du behöver filter eller inte styrs väl i första hand av vattenkvaliteten. Gör en vattenanalys innan du bestämmer dig för filter.
Ställ denna fråga på www.geotec.se, forumet. Där får du garanterat ett kompetent svar från Anders Nelson.
Problemet med att ta tappvatten i samma brunn har jag fått reda på skall vara att tappvattnet blir så kallt så det kondenserar utanpå toastolen tex, med vatten på golvet som följd. Dessutom finns ju risken att ditt dricksvatten blir förorenat om du mot förmodan får en läcka på köldbärarkretsen.
Saxat från Geotec:
"Kan man använda samma brunn för dricksvatten och energiutvinning?
Generellt sett går det bra. Det finns dock ett par viktiga aspekter som måste beaktas. I en dricksvattenbrunn monteras vanligen en dränkbar pump nära brunnsbotten - i en energibrunn löper kollektorslangarna från marknivån nästan ända ner till botten. För att båda systemen skall få plats krävs det borrhål av något större diameter än vanligt.
När värmepumpanläggningen är igång, avkyls vattnet i brunnen, vilket i sin tur leder till att det åtgår mera energi för att värma upp detta vatten, exempelvis för dusch eller matlagning. Det betyder att en del av den energivinst man får i sin värmepumpanläggning försvinner. En annan viktig faktor är förändring av borrhålets aktiva djup. Då vattennivån i brunnen sänks i samband med vattenuttag (i samband med bad), minskar den aktiva borrhålslängden, vilket direkt påverkar tillgången på värmeenergi. I brunnar med låg tillrinning kan detta resultera i avsevärd sänkning av systemets kapacitet.
Slutligen kan ett praktiskt problem nämnas. I en kombinerad dricksvatten-/energibrunn monteras kollektorn så att den hänger fritt ovanför pumpen, för att inte skadas av pumpens rörelser. Vid pumphaveri måste kollektorn tömmas på kylvätska och lyftas upp innan pumpbyte kan ske. Det för med sig att hela kollektorinstallationen måste göras om, kylsystemet fyllas på nytt osv. Hela denna procedur ökar naturligtvis risken för att skada kollektorslangen. "
Saxat från Geotec:
"Kan man använda samma brunn för dricksvatten och energiutvinning?
Generellt sett går det bra. Det finns dock ett par viktiga aspekter som måste beaktas. I en dricksvattenbrunn monteras vanligen en dränkbar pump nära brunnsbotten - i en energibrunn löper kollektorslangarna från marknivån nästan ända ner till botten. För att båda systemen skall få plats krävs det borrhål av något större diameter än vanligt.
När värmepumpanläggningen är igång, avkyls vattnet i brunnen, vilket i sin tur leder till att det åtgår mera energi för att värma upp detta vatten, exempelvis för dusch eller matlagning. Det betyder att en del av den energivinst man får i sin värmepumpanläggning försvinner. En annan viktig faktor är förändring av borrhålets aktiva djup. Då vattennivån i brunnen sänks i samband med vattenuttag (i samband med bad), minskar den aktiva borrhålslängden, vilket direkt påverkar tillgången på värmeenergi. I brunnar med låg tillrinning kan detta resultera i avsevärd sänkning av systemets kapacitet.
Slutligen kan ett praktiskt problem nämnas. I en kombinerad dricksvatten-/energibrunn monteras kollektorn så att den hänger fritt ovanför pumpen, för att inte skadas av pumpens rörelser. Vid pumphaveri måste kollektorn tömmas på kylvätska och lyftas upp innan pumpbyte kan ske. Det för med sig att hela kollektorinstallationen måste göras om, kylsystemet fyllas på nytt osv. Hela denna procedur ökar naturligtvis risken för att skada kollektorslangen. "
Tror faktiskt inte svaret från Geotec är hela sanningen. Även i en helt korrekt dimensionerad anläggning kan man räkna med att vattnet i energibrunnen fryser till is under perioden säg december till mars. Detta är egentligen inget negativt. Energin tas ju från berget runt borrhålet, och is kopplar bättre än vatten. Det är alltså ingen nackdel för värmepumpens drift, men sätter nog stopp på tanken att ta vatten från borrhålet 
Det är ju sant... vill till att man har en rejäl pump isåfall !
Det kanske inte hör hemma i denna tråden, men vad är det som gör att is leder värme bättre än vatten ? Is, som väl har lägre densitet än vatten, borde ju logiskt sett snarare isolera bättre... molekylerna sitter ju lite mer "stilla" om man säger.... Eller är jag helt fel ute ?!?
Det kanske inte hör hemma i denna tråden, men vad är det som gör att is leder värme bättre än vatten ? Is, som väl har lägre densitet än vatten, borde ju logiskt sett snarare isolera bättre... molekylerna sitter ju lite mer "stilla" om man säger.... Eller är jag helt fel ute ?!?
Jag håller inte alls med. Negativ temp på brine in skall undvikas under längre perioder (veckor). Att is leder bättre än vatten hör inte riktigt hit, problemet är att trycket på kollektor slangen riskerar att bli så stort att den deformeras.Svelon skrev:Tror faktiskt inte svaret från Geotec är hela sanningen. Även i en helt korrekt dimensionerad anläggning kan man räkna med att vattnet i energibrunnen fryser till is under perioden säg december till mars. Detta är egentligen inget negativt. Energin tas ju från berget runt borrhålet, och is kopplar bättre än vatten. Det är alltså ingen nackdel för värmepumpens drift, men sätter nog stopp på tanken att ta vatten från borrhålet![]()
Jag påstår att ett korrekt dimensionerat borrhål inte fryser under några omständigheter.
En välordnad molekylstruktur hindrar inte hög värmekonduktivitet. Titta tex på de flesta (?) metaller. Där finns det många lättrörliga elektroner som skapar värmeledningen.MrMagic skrev:Det är ju sant... vill till att man har en rejäl pump isåfall !
Jag gissar att is leder bättre av samma skäl. Fast vatten är ju ett rätt skumt ämne så det kan ju vara helt fel...
Klicka här för att svara