Jag har ett problem med att vattenlåset i duschen börjar lukta om man inte har använt den på tre dagar. Jag kan också se att vattnet i toaletten har sänks med typ 1cm på den tiden.

Det är det är högsta våningen på våning 5 i en lägenhet byggd 1980. Kan det vara något med undertryck? Min gamla lägenhet byggd 2015 med golvvärme luktar inget efter ens 2 veckor.

Bästa svaret

Låter som att avluftningen är täppt/saknas så att det blir undertryck I avloppet.

Sitter toaletten efter duschen på avloppsstammen?
Har varit med om när man spolar ner mycket papper i toaletten då så blir det typ lite vakum och det kan dra med sig vattnet i duschen om den sitter före toaletten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Sitter toaletten efter duschen på avloppsstammen?
Har varit med om när man spolar ner mycket papper i toaletten då så blir det typ lite vakum och det kan dra med sig vattnet i duschen om den sitter före toaletten.
Tror inte att det har med spolning att göra. Har aldrig hänt att det börjar lukta efter att man spolat men garanterat ifall man inte använder duschen på 3 dagar. Jag bor på två adresser så det har hänt minst 10 ggr.

data55 data55 skrev:
Tror inte att det har med spolning att göra. Har aldrig hänt att det börjar lukta efter att man spolat men garanterat ifall man inte använder duschen på 3 dagar. Jag bor på två adresser så det har hänt minst 10 ggr.
Med avluftning menar man att det inte finns någon avluftning (eller att den är täppt/ej fungerande) så att när grannarna spolar ner något rejält så blir det undertryck på ovansidan när sakerna flyger ner i stammen. Då sugs luft in i avloppsstammen via toaletter, vaskar osv. Det räcker med en gång så kommer din vattenyta att ligga jämt eller under vattenlåset och det börjat lukta.

Du kan ju testa med att hälla på en matsked matolja i alla avlopp innan du åker därifrån. Då avdunstar inte vattnet. Om nivår då sjunker så ÄR det något som suger bort vattnet ur vattenlåsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.