Hej,
Jag hoppas verkligen någon snäll själ kan hjälpa mig och familjen med nedan problem..
Vi har renoverat vårt badrum och allt fungerar tiptop förutom just när vi duschar. Det rinner ut vatten efter cirka 1-2 minuter genom hörnet som kopplar duschväggen och duschdörren, se bifogade bilder/videos.
Fråga 1: Finns det tillräckligt mycket fall på varje hörn/sida? Av någon anledning är det samma fall överallt förutom just vid duschväggen där det är mindre fall och på grund av detta samlas det alltid mycket vatten just där (som en stor pöl) vilket i sin tur resulterar i att det rinner ut, antar jag.
Fråga 2: Sitter vattenstoppet så som den ska? Är det på grund av den som det rinner ut vatten då den inte hinner ''svälja'' vattnet tillräckligt fort?
Någon som kan komma med tips på vart felet är någonstans? Vi hinner knappt duscha oss i 2 minuter innan vattnet tränger sig igenom till resten av badrummet..
Jag hoppas verkligen någon snäll själ kan hjälpa mig och familjen med nedan problem..
Vi har renoverat vårt badrum och allt fungerar tiptop förutom just när vi duschar. Det rinner ut vatten efter cirka 1-2 minuter genom hörnet som kopplar duschväggen och duschdörren, se bifogade bilder/videos.
Fråga 1: Finns det tillräckligt mycket fall på varje hörn/sida? Av någon anledning är det samma fall överallt förutom just vid duschväggen där det är mindre fall och på grund av detta samlas det alltid mycket vatten just där (som en stor pöl) vilket i sin tur resulterar i att det rinner ut, antar jag.
Fråga 2: Sitter vattenstoppet så som den ska? Är det på grund av den som det rinner ut vatten då den inte hinner ''svälja'' vattnet tillräckligt fort?
Någon som kan komma med tips på vart felet är någonstans? Vi hinner knappt duscha oss i 2 minuter innan vattnet tränger sig igenom till resten av badrummet..
I tidigare lägenhet har jag kunnat duscha i 10-15 min utan att knappt något går förbi men i denna så rinner det efter 1-2 min. Efter 15 min blir halva badrummet blött, är det normalt?S salkin85 skrev:
Yes, har betalat. Går det att göra något åt tätskiktet nu i efterhand?
Det går inte göra något åt tätskiktet i efterhand. Man behöver då göra om golvet. Det är synd för det är i princip det enda en besiktningsman vid framtida försäljning kommer titta på gällande tätskikt och även anmärka på.A Alex Andersson5 skrev:
Att inte kunna skära till tätskiktet rätt vid golvbrunnen som kanske är det mest kritiska i hela badrummet är ingen vidare signal om entreprenörens kompetensnivå...
Det kanske inte finns någon entreprenör 🥶L Liljeros skrev:Det går inte göra något åt tätskiktet i efterhand. Man behöver då göra om golvet. Det är synd för det är i princip det enda en besiktningsman vid framtida försäljning kommer titta på gällande tätskikt och även anmärka på.
Att inte kunna skära till tätskiktet rätt vid golvbrunnen som kanske är det mest kritiska i hela badrummet är ingen vidare signal om entreprenörens kompetensnivå...
Nu är inte jag proffs på badrum alls, inte ens i närheten. Men för mig ser det ut som att även om fallet vid golvbrunnen kanske är okej, så rinner ju det vatten som tar sig förbi släplisten åt fell håll?
De hantverkare vi anlitat här har alltid velat ha lätt fall från övriga rummet mot brunnen, men mer fall lokalt vid brunnen. Men alltid lite fall från främst dörren i riktning mot brunnen.
I den sista filmen ser ju vattnet ut att ta fart bort från duschväggen? Så hur är fallet där?
De hantverkare vi anlitat här har alltid velat ha lätt fall från övriga rummet mot brunnen, men mer fall lokalt vid brunnen. Men alltid lite fall från främst dörren i riktning mot brunnen.
I den sista filmen ser ju vattnet ut att ta fart bort från duschväggen? Så hur är fallet där?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det ser ju onekligen ut som dåligt flöde från brunnen men annars ser det även ut som det gamla klassiska som många ggr förbises. Man renoverar ett badrum och skapar fall vid duschbrunn men man tänker inte på hela utrymmet utan nåt som uppfattas som plant och problemfritt kanske i själva verket lutar om än väldigt lite. Att hela ytan i rummet lutar alltså.
Tips på vad man kan göra för att få bättre flöde i brunnen?S Stefan1972 skrev:Det ser ju onekligen ut som dåligt flöde från brunnen men annars ser det även ut som det gamla klassiska som många ggr förbises. Man renoverar ett badrum och skapar fall vid duschbrunn men man tänker inte på hela utrymmet utan nåt som uppfattas som plant och problemfritt kanske i själva verket lutar om än väldigt lite. Att hela ytan i rummet lutar alltså.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det beror ju helt på varför det är dåligt flöde. Som det ser ut på videon är det ju nästan stopp typ.........Flytspackel som runnit fel kanske?












