19 174 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
vatten försvinner från expansionskärl
hej hej, idag har jag tappat ut systemet på vatten, och kapat två rör som försvinner in under grunden i huset, villket bara förser 2 element, dessa plomberade jag, och fyllde på vatten i systemet. luftat, fyllt på, luft osv. sen startade jag pumparna och pannan. dock misstänker jag jag får lufta lite hela tiden ikväll, men trycket sjunker som innan
kanske lite mindre men ändå) suck...... eller gör det så innan all luft är borta? jag gissar på att det är 99% luftat.
Och nyfikna som vi alla är så....
Var fanns felet?
Var fanns felet?
det var under huset. en lång "stam" som endast försörjer två ellement, plus att dom gör en avstickare ner under marken, ingen vet var, vi misstänkte från början att det var i marken, men eftersom det sitter avstängningskranar på rören redan vid pannan, och vi stängde dom, men trycket fortsatte att sjunka så fortsatte vi leta läcka på andra ställen...... dumt! kranarna stängdes tydligen inte helt, och vi misstänker att rören som läckte i marken kan ha varit till ett växthus för många många årsedan. men jag pluggade och trycket håller, bättre värme i huset, och åtgången av pellets har minskat. helt underbart att kunna sova på nätterna utan att fylla upp hela tiden efter 80 min. jag tackar alla för alla tips och all hjälp jag fått, jag har lärt mig massor, att laga läckan kostade 40:- 2 pluggar och så fick jag en gammal linpasta tub, lin och låna rörtång av den lokala rörmokaren. tusen gånger tack. önskar er alla ett riktigt gott nytt år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden