I mitt nya badrum på ca 10m2 tänkte jag ha dubbla golvvärmesystem, alltså både el och vatten.
(Jag har vatten i alla övriga utrymmen som är renoverade)
Jag har läst en del om detta och det verkar som att det är the-way-to-go.

Det kommer flytspacklas in, med en önskan om så låg bygghöjd som möjligt.
Men hur lägger man detta tillsammans?
Kan man lägga, låt säga t2 röd, tvärt över vattenrören, eller hur gör man?
Kommer man behöva lägga dem i två lager, vilket då gör att bygghöjden ökar?

Varför skall man ha två? Är det inte så att man helt enkelt har en minielvärmare kopplad till shunten för vattenburna golvvärmen så att man kan köra den på el istället för central systemet när detta är avstängt på sommaren?

Stickan56
G guggen skrev:
Varför skall man ha två? Är det inte så att man helt enkelt har en minielvärmare kopplad till shunten för vattenburna golvvärmen så att man kan köra den på el istället för central systemet när detta är avstängt på sommaren?
Rätt, el för sommardrift. Minielvärmare är något nytt för mig.

Stickan.

Redigerat:
Stickan56
Lägg parallellt med några cm avstånd.
Vet ej om det har någon betydelse så jag bara gissar.
Detta är något som jag funderat på då nästa hus har vattenburen golvvärme, mera på att det torkar snabbare i duschen än för komfortens skull.
Den extra installationskostnaden är försumbar i sammanhanget.

Stickan

• Gilla
bratanon
  • Laddar…
Vi har 2 st LK Heaters. En i badrummet och en i köket. De fungerar utmärkt. Det är lätt att hålla en komfortabel temperatur på golven under sommartid och omkoppling från värmning via fjärrvärmen till elpatronen görs på ett fåtal sekunder.

Stickan56
G guggen skrev:
Har det inte själv, men har sett massvis med installationer av el-shunt.

Tex En liten för upp till 12m2
[länk]
"LK Heater 350 är en elektrisk komfortvärmare för golvvärmeinstallationer utförda med LK Minishunt M60."

Måste man inte ha en LK Minishunt M60 också? Annars får man väl ingen cirkulation på vattnet.

LK Minishunt M60 är avsedd att användas när mindre golvvärmeytor ska kopplas till ett befintligt värmesystem (med radiatorer).
Jag ser inte det skulle passa i detta fall.

Stickan

S
Finns det nån mindre elvärmare man kan sätta på en "vanlig" shunt och fördelare(i mitt fall uponor pro och push 23).?

Stickan56 Stickan56 skrev:
"LK Heater 350 är en elektrisk komfortvärmare för golvvärmeinstallationer utförda med LK Minishunt M60."

Måste man inte ha en LK Minishunt M60 också? Annars får man väl ingen cirkulation på vattnet.

LK Minishunt M60 är avsedd att användas när mindre golvvärmeytor ska kopplas till ett befintligt värmesystem (med radiatorer).

Stickan
Ja, en LK Minishunt M60 krävs också.
Om det passar eller inte framgår inte av trådstarten. Vi vet inte om det skall kopplas på på radiatorslingan. Åtminstone kan inte jag avgöra det.

Stickan
Det finns olika tillverkare och typer av el shuntar, med cirkulation etc och utan. För större installationer och mindre.

Stickan56
G guggen skrev:
Det finns olika tillverkare och typer av el shuntar, med cirkulation etc och utan. För större installationer och mindre.
Ja, det finns säkert flera alternativ men man bör välja en lösning som står i relation till storleken på problemet.
Jag tror att bratanon väljer en lösning som både är ekonomiskt och intstallationsmässigt rimlig på ett problem som man kanske kan leva med.

Stickan

Ja, det finns säkert flera alternativ men man bör välja en lösning som står i relation till storleken på problemet.
Jag tror att bratanon väljer en lösning som både är ekonomiskt och intstallationsmässigt rimlig på ett problem som man kanske kan leva med.

Stickan
Du menar alltså att dubbla system är en bra lösning.
Då kostnaden är densamma så tror jag nog att det är bättre att göra det ordentligt på det vattenbaserade, om detta är möjligt.
Iaf så har det nu framförts hur man oftast gör numera.

G guggen skrev:
Samma sak återkommer i flera andra inlägg angående golvvärme, vilket jag inte förstår varför.
Jag har ingen shunt för badrumsslingan. Ingen alls faktiskt. Värmepumpen kör runt vattnet i alla slingor.

Känner som det blir bra mycket mer jobb och högre kostnad att sätta en shunt och elvärmare till den för bara en slinga.

Den extra installationskostnaden är försumbar i sammanhanget.
Lite så tänker jag också.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
bratanon bratanon skrev:
Samma sak återkommer i flera andra inlägg angående golvvärme, vilket jag inte förstår varför.
Jag har ingen shunt för badrumsslingan. Ingen alls faktiskt. Värmepumpen kör runt vattnet i alla slingor.

Känner som det blir bra mycket mer jobb och högre kostnad att sätta en shunt och elvärmare till den för bara en slinga.

Lite så tänker jag också.
Men du skall bygga nytt badrum?
Alltså sätter du en shunt när du drar golvvärmen.
Det kostar ungefär samma som en högkvalitativ elvärme lösning.
Men man gör som man vill, bara o köra en elvärme slinga som man gjorde förr och som Stickan förespråkar istället om du känner för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.