Har en vindflöjel på skorstenen men trots detta droppar det in vatten så man hör dropparna vid kaminens utlopp i markplan och det har även runnit ut på väggen bakom kaminen och förstört tapeten med svarta streck.. Det regnar alltså in vid rejäla oväder som nu. Är det normalt med några droppar när det är oväder eller är det felmonterat eller trasigt?

Vem kontaktar man för hjälp med detta. Sotaren eller plåtslagare?

En sådan.
vindflojel2_400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
tyvärr så faller ju inte bara regnet neråt. utan det kan ju blåsa och då kommer vatten från sidan.

men så klart låter det som du får för mycke vatten in

Varit uppe och kollat nu och det är en enligt mig dum konstruktion och det måste droppat ner i röret under alla år (bott här 2år..). Axeln som den snurrar runt är genomgående med 5-10mm frirum runt vilket gör att allt vatten som rinner på utsidan droppar in mot axeln som i sin tur slutar i underkant mitt i röret och där droppar det alltså rakt ner. Antar att en bättre variant inte har så det kan rinna in via axeln. Fail på den konstruktören....
Skärmavbild 2012-06-04 kl. 17.39.23.png
Skapa konto

Svensk sommar och oväder och nu är det dags igen. Har varit uppe i regnvädret och man kan inte se att det droppar via vindflöjeln ner iallafall så det måste ta en annan väg. Men eftersom det nu droppar rakt ner i kanalen mot botten av den så blir jag inte klok på vilken väg vattnet tar. Det rinner ju inte efter kanten tex.

Här är en bild från botten på kanalen mot kaminen. Fotat vertikalt in och längst in i bild sticker det sedan uppåt och därinne kommer dropparna som samlas till en pöl som sedan rinner ut i en av skarvarna och ut på tapeten :thumbdown:

bild kopia.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.