Hej alla.
Skivorna är som några här skriver typgodkända av Sitac.
Tyvärr är det ingen som orkar läsa deras typgodkännande.
I det står det "Vid ett inneklimat med ett högre fuktinnehåll, 70 % RF, vid en temperatur på 23 ±3°C, kan endast i monteringsansningens angivna väggkonstruktion nr. 3 och nr. 4 användas. Detta under förutsättning att betongen har ett maximalt fuktinnehåll om 85 % RF. "

Sen får man titta på Fibos monteringsanvisning nr 3 och 4.
Där det går att läsa att det måste vara betongstomme under vissa förutsättningar.
Missar man detta kommer försäkringsbolagen troligen inte betala något.

Summa summarum: Använd dessa skivor ovan köksbänk eller ovan diskho i tvättstugan men inte i ett badrum. Möjligen kan man i en sommarstuga där man även har en duschkabin och plastmatta på golvet tänka sig att montera dessa skivor. Dock på egen risk.

För övrigt har varje generation något liknande. Tidigare hette den typen av jättebilliga-gör-det-själv "Perstorpsskivor/plattor", fungerade ett litet tag sen blev det fuktskador.
På 70-talet behövde man plötsligt inte längre ventilation i husen.
På 90-talet behövde man plötsligt inte längre luftspalt bakom fasaden.
osv...

I japan använder man detta system (en japansk variant) i princip alla hus, mina svärföräldrar bor i ett 30 våningshus med säkert 150 lägenheter (bostadsrätter) där alla badrum är uppbyggda såhär. Har aldrig hört att det varit några problem, där har man dock en person som varje år inspekterar alla vattenledningar, badrum och kök samt rengör brunnar och vaskar så att det inte skall bli framtida problem.

Funderar själv på att göra om mitt badrum på nedanvåning med detta system, jag har dock en betongplatta under med ett fjärrvärmerör som ser till att även om fukt skulle ta sig igenom skulle inte fuktproblem uppstå.

Men vi kan väl anta att 30 våningshuset inte är byggt med träkonstruktion? Typgodkännandet i Sverige gäller bara för en betongvägg.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vi kan väl anta att 30 våningshuset inte är byggt med träkonstruktion? Typgodkännandet i Sverige gäller bara för en betongvägg.
Nä det är klart, de flesta hus där byggs med Prefab betongkonstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.