4 918 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
våtrumsfläkt med stickpropp som allbrytare?
Sida 1 av 2
Ska sätta en våtrumsfläkt i tvättstugan och har el väldigt nära i form av ett eluttag. Om kravet är allpolig brytare känns alternativet att ha en sladd med stickpropp till uttaget väldigt enkelt? Gissar detta faller på fast installation men känns bara omständigt att dra el mycket längre ifrån och sätta en ful/klumpig allbrytare jämfört med något som verkligen bryter strömmen totalt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
fast utrustning kräver fast anslutning, svårare än så är det inte. Varför måste du ha en brytare överhuvudtaget då? De flesta kopplar väl på lyset eller fast på badrumselen i övrigt om den är fuktstyrd eller nåt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 541 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 541 inlägg
Elmont, tänker du dig en sån där liten brytare typ som finns bakom datorer på nätaggregatet? Finns det som originaltillbehör eller blir det att man förstör CEmärkningen?
Sen är väl allpolig brytning till för att man ska kunna arbeta med fläkten, det faller ju lite ifall det fortfarande finns spänning in i fläktkåpan.
Sen är väl allpolig brytning till för att man ska kunna arbeta med fläkten, det faller ju lite ifall det fortfarande finns spänning in i fläktkåpan.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Enligt standarden för hushållsprodukter, EN 60 335-1, ska dessa kunna brytas från elnätet. Ett sätt är att använda en brytare med godkänt brytavstånd. Så en bytare "behövs" och elen från lampa eller närmsta dosa kräver lång kabeldragning, därav frågan hur mycket ful-lösning en inkoppling med stickpropp egentligen är (två flugor)? Jag vet att det inte är så man installerar men tycker det är roligt att en lampa jag skruvar fast i väggen får ha en kabel hängade ner inkopplad i ett vägguttag eller ännu bättre en väggmonterad avfuktare duger stickpropp för men inte andra produkter.
Biter i det sura äpple och gör en låååång kabeldragning.
Biter i det sura äpple och gör en låååång kabeldragning.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Tar du PAX fläkten så finns det som tillbehör en brytare som monteras i basen på den.
Om jag fattat rätt så uppfyller man frånkopplingskravet genom att kunna bryta säkringen till gruppen som fläkten är inkopplad på.
Om jag fattat rätt så uppfyller man frånkopplingskravet genom att kunna bryta säkringen till gruppen som fläkten är inkopplad på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Om du inte behöver en strömbrytare för att funktionellt starta och stoppa fläkten så kan du strunta i både den och stickpropp och ansluta fast via uttaget. Brytare som uppfyller kraven du nämner har du i centralen i form av säkring, JFB, huvudbrytare ...
Produkter som diskuteras: "Pax (Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hur fyller den kraven vid koppling för tex forcering, frånslagsfördröjning etc som brukar finnas möjligt på såna fläktar? I TS fall fungerar den ju lika stickproppen men generellt ser jag det tillbehöret som ett pliktskyldigt mer eller mindre blaj som lätt och bättre uppfylls genom att göra som Bo skrev i #7.elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Men vem påstår att det måste vara en ful och klumpig allpolig brytare eller en stickpropp?? Vi har otaliga trådar i ämnet - det finns inga krav på separat allpolig brytare i badrummet eller dess närhet. Det ska finnas en sådan brytare om fläkten är fast ansluten, men som sagt, i en privatbostad duger säkringar och huvudbrytare i centralen för att uppfylla detta krav på frånskiljning för elektriskt underhåll. Att sätta PAX egen brytare i fläkten är bara fånigt - den fyller ingen som helst funktion.
Såvida man inte vill ha funktionen att kunna stänga av fläkten. Om man har en Paxfläkt med grundventilation kan man t ex kunna vilja enkelt stänga av den när man är bortrest för att spara värme.Bo.Siltberg skrev:
En annan poäng som jag har märkt med min fuktstyrda Paxfläkt är att fuktsensorn ibland får frispel och då är det praktiskt att kunna reset:a den genom att stänga av och på.