Nu har jag tittat och letat, men har väldigt svårt att få svart på vitt om vad som gäller våtrumsfärg.

Vad är godkänt som underlag om man bygger nytt. Har förstått att kartonggips är godkänt enligt gvk, men vad gäller enligt mvk?

Kan man ha vanlig 12mm byggips, och sedan någon slags VT-system med armeringsväv ifrån exempelvis alcro?

Vore mycket tacksam för svar, det är jättesvårt att hitta något definitivt på mvk:s hemsida, färgtillverkarna anger bara "godkänt underlag" eller liknande.

Tack på förhand.

målarbyxan skrev:
Hej Niklas
Här har du en länk med bra information, angående gipsskivorna så är det vilken typ av skiva dom rekommenderar beroende på utrymme och våtrumszon.
[länk]
Det där är ju 6,5 år gammalt känns ju sådär.

Hej RoBo
På sidan 2 står det att reglerna gäller fr.o.m. 2013-01-01 jag vet inte hur du får det till 6,5 år gammalt?
Vill man gå in djupare så rekommenderar jag:
http://vatrumsmalning.se

Godkväll, och tack för tipset Målarbyxan!

Jo, jag har läst igenom allting du länkar till tidigare, därav mina funderingar.

"Vilken skiva dom rekommenderar" - det är just det jag inte får klarhet i. Vem rekommenderar någonting? Det finns nog ingen förteckning över godkända märken eller så. Jag har inte kollat men jag gissar att försäkringsbolagen inte har det heller. Kartongklädd gips får användas, det står utryckligen, även i zon1, så länge jag följer tillverkarens monteringsanvisningar.

Men jag har gett upp alla försök att följa någon standard, jag håller mig till principen:

-Sunt förnuft
-Enhetliga system
-Montage enligt tillverkarens anvisningar
-Fackmannamässigt utförande, samt
-Godkända eller i alla fall välkända tillverkare och material

(så länge det är möjligt att utröna vad som är godkänt och enligt vem, i slutänden handlar det om vad försäkringsbolaget tycker, men det visar sig nog inte förrän det eventuellt sker en olycka ändå.)

Alltså tänker jag montera vilken som helst 12.5 mm "byggips" som jag hittar hos någon bygghandel som jag fullskruvar och reglar cc-60.

Jag kommer att sätta 15 mm osb under och dessutom använda kortlingar för blandare o dyl. Kanske tom regla cc-30 eller cc-vad-som-nu-passar så länge det är tätare och stabilare än cc-60 där det behövs.

Har du någon erfarenhet av Alcros VT-system tillsammans med tassos g100 v armeringsväv? Är den lätta att jobba med?

Nu såg jag att du redan postat en länk till Knauf i en annan tråd - tusen tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.