Om man gör ett badrum på detta sätt där bad och dusch är i ett separat ”rum” med glasdörr mellan, kan man då klara sig (och följa branchreglerna) med tätskikt bara på golvet i rummet utanför duschen? Och fråga två - går det att uppskatta grovt på något sätt kostnadsskillnaden mellan riktigt våtrum och vara tätskikt på golvet (är det lönt att överväga)?
Det är ju OK att har ett litet duschrum med ett vanligt (icke-våtrum) utanför, så i princip bör det vara OK. Men vad hade du tänkt ha på väggarna i det yttre rummet? Kakel? I så fall tror jag man måste förutsätta att det är ett våtrum även där. Prisskillnaden mellan kakel med tätskikt och kakel utan tätskikt är väl försumbar i sammanhanget. Om du hade tänkt ha målade väggar kan du lika gärna måla med ett godkänt våtrumsfärgsystem utan särskilt mycket större kostnad.
Det är ju OK att har ett litet duschrum med ett vanligt (icke-våtrum) utanför, så i princip bör det vara OK. Men vad hade du tänkt ha på väggarna i det yttre rummet? Kakel? I så fall tror jag man måste förutsätta att det är ett våtrum även där. Prisskillnaden mellan kakel med tätskikt och kakel utan tätskikt är väl försumbar i sammanhanget. Om du hade tänkt ha målade väggar kan du lika gärna måla med ett godkänt våtrumsfärgsystem utan särskilt mycket större kostnad.
Hade tänkt ha målade väggar i det yttre rummet och kakel i våtrummet.
Kanske påverkar det också kraven att vi tänkt ha en inbyggnadscistern till den vägghängda toaletten till vänster i bilden?
Har för mig att cisternen ska vara i helt tätskiktat utrymme.
Om det inte är tätskikt (inkl. godkänt målat system) på väggarna i det stora rummet så gäller det ju att se till att vattnet som finns bakom kaklet inte får någon chans att rinna ut i väggen i samband med dörren.