4 580 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Vatette Vattenfelsbrytare
Funderar på att installera vattenfelsbrytare och har en fundering kring Vatette.
hur kan den lära sig användningsmönstret i bostaden och hur väl funkar det i praktiken? Jobbar man oregelbundna tider, el nån i familjen arbetar hemifrån så kanske man använder tvättmaskin el diskmaskin i princip närsomhelst under dygnet. Är detta verkligen pålitligt el borde man kolla på Waterfuse el Leakomatic istället. Känns mer pålitligt att man talar om för den när man åker/kommer.
hur kan den lära sig användningsmönstret i bostaden och hur väl funkar det i praktiken? Jobbar man oregelbundna tider, el nån i familjen arbetar hemifrån så kanske man använder tvättmaskin el diskmaskin i princip närsomhelst under dygnet. Är detta verkligen pålitligt el borde man kolla på Waterfuse el Leakomatic istället. Känns mer pålitligt att man talar om för den när man åker/kommer.
Vi har Vattette vattenfelsbrytare och vi upplever att den fungerar väl. Något enstaka tillfälle (på 3 år) när man varit upp mitt i natten så har brytare gjort ett 15 min test eller liknande vilket resulterat i att man står utan vatten nån minut. I övrigt fungerar den klockrent.E erkka skrev:Funderar på att installera vattenfelsbrytare och har en fundering kring Vatette.
Största problemet jag har är att komma ihåg att slå av systemet när man ska köra bevattning ett längre tag så att den inte larmar för stort vattenflöde.
Senast bara för någon dag sen larmade den om läckage vilket efter lite felsökning var en läckande gardena slang utomhus. Ca 10-15 droppar / min men det plockade larmet upp direkt.
Jag rekommenderar produkten helt klart. Tycker det är en fördel att slippa tänka på ytterligare en sak som ska slås på / av.
Men har ni relativt regelbundna tider då ni förbrukar vatten el är det helt random?R Robin Wahlman skrev:Vi har Vattette vattenfelsbrytare och vi upplever att den fungerar väl. Något enstaka tillfälle (på 3 år) när man varit upp mitt i natten så har brytare gjort ett 15 min test eller liknande vilket resulterat i att man står utan vatten nån minut. I övrigt fungerar den klockrent.
Största problemet jag har är att komma ihåg att slå av systemet när man ska köra bevattning ett längre tag så att den inte larmar för stort vattenflöde.
Senast bara för någon dag sen larmade den om läckage vilket efter lite felsökning var en läckande gardena slang utomhus. Ca 10-15 droppar / min men det plockade larmet upp direkt.
Jag rekommenderar produkten helt klart. Tycker det är en fördel att slippa tänka på ytterligare en sak som ska slås på / av.
ja jag är mest fundersam om den kan lära sig något av nästintill slumpmässig användning.R Robin Wahlman skrev:
vet du om det går att uppdatera programvaran efterhand el är det samma version från det man köper den?
Den frågan får du nog bolla direkt med Gustavsberg som äger märket Vatette.
https://www.vatette.se/kontakta-oss/
https://www.vatette.se/kontakta-oss/
Det går att läsa ut en del data från det inbyggda USB-jacket. Om jag kommer ihåg så lagrar den de senaste 100 värden och utifrån dem räknar hur användningen ser ut.E erkka skrev:
När jag installerade så använde vi en sen tidigare lagd ethernet kabel (ca 25meter) för kommunikationen mellan själva vattenfelsbrytaren och displayen. Dock hade vi kopplat lite fel i plinten vilket gjorde att jag fick felsöka en del. Då vet jag att jag läste ut de lagrade värdena i en text-fil har jag för mig.
Värden som gick att läsa ut var nog:
1. +24V
2. Gnd
3. Flödesgivare-2
4. Födesgivare-1
5. Tryckgivare-1
6. Tryckgivare-2
7. Ventil Close
8. Ventil Open
Men som sagt om programvaran går att uppgradera får du nog höra med Gustavsberg.
Klicka här för att svara