Har ett lyckan hus från eksjö och vår vattenmätare syns i tvättstugan, någon som själv bor i ett sådant hus som har någon ide :confused: eller kanske har löst det i något annat hus, höjden är ca 70 cm och 30 cm brett och 20 cm djupt. Alltså för högt för att bygga en "sitt att ta på skorna pall". har varit så i ett år och vi har ingen aning om hur vi ska göra`? tacksam för svar!

Jag har inte ett hus från Eksjö men hade samma problem.

Löste det genom att bygga ut väggen 20 cm och monterade två st garderobsdörrar från Ikea. Byggde alltså en grund garderob.

Har inte tillgång till kameran just nu, men hittade en bild taget när badrummet byggdes. Garderoben som täcker vattenmätare är alltså det som syns till vänster i bilden framför glasblocksväggen.

Tänk bara på att vettenmätare byts ut var 10-15 år. I vårt hus hade tidigare ägare gjort en halvful inbyggnad av mätaren. När Stockholm vatten bytte mätare för något år sedna blev det mest skrot av inbyggnaden.

Dvs titta på hur kopplingarna sitter och tänk efter hur man skall komma åt med rörtänger och nycklar vid ett byte, räkna med att verktygen är 40-60 cm långa.

Hempularen: Det var just det jag hade i åtanke när jag valde att bygga dörrar framför mätaren. Så det i vårt fall så skulle inte det vara ett problem iallafall. Eftersom det är två st 40 cm dörrar så blir öppningen drygt 75 cm bred och vattenmätaren är centrerad bakom. Gott om plats således att komma åt både inkommande och utgående rör, kranar och mätare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.