1 301 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vasken i köket får stopp direkt efter jag fixat ett stopp
Vi har ett relativt nytt kök där vasken också är ny. Röret går i källaren horisontellt (med lutning) och sedan ner i det gamla avloppssystemet.
Första året gick vattnet ner som det skulle. Sedan började vasken "gurgla" när vattnet försvann. Nu översvämmas den så fort vi har i vatten för det rinner ner så långsamt.
Ok, visst, det händer väl. Jag rensar med ett gummipropp verktyg eller vad det nu heter och vattnet rinner ner igen. Dagen därpå är problemet tillbaks och jag får använda gummiverktyget igen. Så har jag hållt på dagligen och nu kommer proppen tillbaks efter ett par minuter så fort jag slutar spola vatten!
Hur löser/förebygger jag detta? Det är inte vattenlåset för det har jag kollat. Och om det nu är röret som går horisontellt i källaren, vag gör jag åt det?
Första året gick vattnet ner som det skulle. Sedan började vasken "gurgla" när vattnet försvann. Nu översvämmas den så fort vi har i vatten för det rinner ner så långsamt.
Ok, visst, det händer väl. Jag rensar med ett gummipropp verktyg eller vad det nu heter och vattnet rinner ner igen. Dagen därpå är problemet tillbaks och jag får använda gummiverktyget igen. Så har jag hållt på dagligen och nu kommer proppen tillbaks efter ett par minuter så fort jag slutar spola vatten!
Hur löser/förebygger jag detta? Det är inte vattenlåset för det har jag kollat. Och om det nu är röret som går horisontellt i källaren, vag gör jag åt det?
Jag skulle börja med att montera isär och rengöra vattenlås och synliga rör i köksskåpet. Om det inte hjälper är det stopp längre ner. Är röret synligt i källaren? Är det ordentlig lutning och dimension på röret? 75 mm rekommenderas till köksavlopp och 1 cm/meter lutning.
Jag är inte helt säker på bästa sätt att se antalet cm per meter men röret lutar i alla fall.J jalmars skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Kanske spola med kokande vatten några gånger. De flesta har ju begränsat tempen på vv till 50C eller så, det löser inget fett. Fördiska inte i hon innan diskmaskin. Behövs inte.
Klicka här för att svara