3 771 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
varvtalsstyrning av takfläkt
Jag har en utomhus takfläkt i mitt badrum. Jag vill att den går
sakta jämt, men högsta hastighet vid hög luftfuktighet.
Kan man sätta ett relä efter en vanlig varvtalsregulator
som kopplar över till fast matning. Relät vill jag då styra med en hygrostat. Kommer varvtalsregulatorn hålla för detta ???
Hur klarar fläkten "rivstarten" :-/
Eller finns det andra lösningar?
sakta jämt, men högsta hastighet vid hög luftfuktighet.
Kan man sätta ett relä efter en vanlig varvtalsregulator
som kopplar över till fast matning. Relät vill jag då styra med en hygrostat. Kommer varvtalsregulatorn hålla för detta ???
Hur klarar fläkten "rivstarten" :-/
Eller finns det andra lösningar?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
En intressant fråga isåfall (har liknande funderingar) är ju om reläet skall vara kopplat så att det växlar mellan regulatordrift och fulleffekt, eller om det duger att bara låta reläet koppla in full spänning och så att säga kortsluta regulatorn?
I det senare fallet så skulle man ju kunna tänka sig att regulatorn inte tyucker om att få in spänning på sin utgång, eller är dom gjorda för att tåla det?
I det senare fallet så skulle man ju kunna tänka sig att regulatorn inte tyucker om att få in spänning på sin utgång, eller är dom gjorda för att tåla det?
Det ni beskriver är ju nästan en PAX 260, det som skiljer är väl att du har PAXen inomhus.
De har däremot några tillbehör, såsom varvtalsstyrningar och fuktstyrningar som kanske kan passa bra i ditt hempuleri?
Se www.pax.se
eller mer specifikt http://www.pax.se/pdf/9-089550_1.pdf
De har däremot några tillbehör, såsom varvtalsstyrningar och fuktstyrningar som kanske kan passa bra i ditt hempuleri?
Se www.pax.se
eller mer specifikt http://www.pax.se/pdf/9-089550_1.pdf
Reläet kan väl koppla bort regulatorn samtidigt som full spänning läggs på fläkten!?hempularen skrev:En intressant fråga isåfall (har liknande funderingar) är ju om reläet skall vara kopplat så att det växlar mellan regulatordrift och fulleffekt, eller om det duger att bara låta reläet koppla in full spänning och så att säga kortsluta regulatorn?<br><br>I det senare fallet så skulle man ju kunna tänka sig att regulatorn inte tyucker om att få in spänning på sin utgång, eller är dom gjorda för att tåla det?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ofta tvärtom. Jag har en kanalfläkt till mitt badrum som är på 50W. Regulatorn reglerar från 75W-400W, så jag måste sätta dit ett bottenlastmostånd på ca 25W.El_-micke skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden