Krilleman
Jag har kopplat in en kanalfläkt som jag behöver varvtalsreglera. Det är en Östbergs CK 100. Den går alldeles för fort när man slår på strömbrytaren. Frågan är ju bara hur jag gör det. Dum nog så valde jag bort varvtalsreglering när el-killarna var här och bytte ut var enda kabel i huset. Dom frågade snällt om dom skulle förbereda detta så jag bara kunde koppla in fläkten när den kom på plats... Idiotiskt att säga nej! :x

Nåja, jag skulle bara vilja bli upplyst om hur rätt väg att gå. Någon typ av tafo lär jag väl ha, men vilken då? Och vilken typ?

Just nu ser installationen ut som denna:

P2080302.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P2080299.JPG
Skapa konto

P2080300.JPG
Skapa konto

P2080298.JPG
Skapa konto

Från samma sida du länkar till skulle denna stegtrafo funka fint Vortec0.4A.

Det blir ofta tystare än med tyristortypen dessutom robust och närmast outslitligt. Bara att byta kabeln till femledad mot strömbrytaren och sen ersätter trafon den befintliga brytaren.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det står ju "CK kan varvtalsregleras med genom spännings-/frekvensändring", så en vanlig tyristorregulator gör väl jobbet?
Min styrning av FTX med liknande motorer ser ut så här (vet dock inte fabrikat):
IMG_20150208_192839.jpg
Skapa konto

Med lilla stegtrafon löser man det utan risk för oljud, dessutom i samma prisklass. På marginalen sparar man säkert driftkondingen också med lite längre livslängd som bieffekt.

Har samma fläkt och vortec trafon. Funkar fint på läge två i mitt 100mm system. Ökar jag till läge tre blir det lite för mycket susljud i donen.

Krilleman
Då får det bli en vortec trafo. Tack! :thumbup:

• Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
blir nog superbra, tänk bara på att en "trafo" ger lite värme från sig. En liten sak till, använd aldrig blå ledare (nolla,återledare) till fas! använd då hellre en tex. ekk 4x1,5 och klipp de ledarna du inte behöver. Lycka till!

Gäller bara att hitta en EKK 4x1,5 som inte innehåller gul/grön och blå ledare, för annars finns ju bara 2 ledare kvar;) ?

gick inte den kabeln från dosan ner till en brytare?? det såg ut så på kopplingen. isf. behöver du ingen jord ner dit.
Men det finns rätt tunna 5x1,5 med typ en EXQ Light eller liknande :-)

Krilleman
Jo jag vet om "bekymmret" med blå ledare som tändtråd, för fyrledaren var slut när detta gjordes, så en "fuling" gjordes och elkillarna påtalade problemet. Men dom körde på så det blev klart.

Och jag som användare vet ju om det.

Alla prylarna sitter i "tank/ved-förrådet" (som var ett garage när vi flyttade in) så om en Trafo ger ifrån sig lite värme gör inget alls.

Förstår helt och hållet faktiskt, ibland är jag med lite stressad och det kan smyga sig in en och annan blå tendtråd, på fredagar vill man ju hem duvet :-) Men jag ville bara påtala det om du inte visste det. Att ha den i ett lite kallare utrymme
är ju kanon då får den bra kylning. Men jag vill bara säga så du vet, att vi elektriker sällan sätter trafos eller som det heter -stegtransformator hos kunder, då är det nästan bara tyristorstyrningar som gäller.
men "trafo" funkar också bra. Se bara till att den inte är för klen.

Redigerat:
Trafon som varit uppe tidigare är mer än utmärkt för ändamålet, dessutom prisvärd och okänslig. Ingen behöver heller bekymra sig om blå tändtråd i detta fallet. Rimligt är att ersätta brytaren med kapslade trafon som dessutom innehåller allpolig brytare och spartrafon matas L-N rimligen brun, blå part i tex en lättillgänglig femledad kabel där sen svart eller grå matar fläkten vars nolla kan lämnas kopplad i dosan. Givetvis kan man välja 4G eller 3x kabel om man har tillgång till sån men nolla till trafon kommer man inte undan.

• Gilla
Androw och 1 till
  • Laddar…
Du verkar ha koll! :-) lycka till!

Krilleman
Blå tändtråd är det fortfarande för allmän kännedom, men trafon blev en VRTE-C från Östbergs.

Ahlsell hade den på hylla och efter en del prutande så fick jag den för 714:- Den känns riktigt rejäl!

Billigare än Vortec0,4A (med frakten inräknad) och det är ju lite roligare att få med sig prylen hem direkt!

Men det var jädrigt små hål i dragavlastningen, fick byta kabelsort från EQLQ til EXQ Easy för att få plats. EQLQ är det spikat i resten av huset för det som är utanpåliggande så det fanns lite över. Nu fick jag ju tigga till med mer kabel... ;)

Jag hade hellre haft klumpedunsen till höger om kopplingsdosan med det är ju lite ont om plats.

Sent ska syndaren vakna!

20150213_185826.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.