Jag brukar använda Cylindas utmärkta supporthemsida för sprängskisser och reservdelslistor men nu hade min tvättmaskin tydligen passerat åldersstrecket och all info var borttagen. I samma veva har man slutat lagerföra reservdelar till den.

Vet någon var återstående lager av reservdelar tar vägen vid sådana här utrensningar? Köps upp av mindre webshopar där man kan hitta delarna, eller körs till tippen?

P
I cylindas fall finns de kvar för de passar även nyare modeller
Sen kan ju en delar tagit slut och inte nytillverkas
Vat är det du behöver?

Slängs nog på tippen

För många år sedan visade de på TV hur en firma hade i uppdrag att skrota reservdelar. En man stod och krossade vindrutetorkarmotorer för Volvo 140 serien. Varje motor lades in i en kantpress som tryckte ned en kam som pressade en "midja" på motorn.

Tror att om man rent bokföringsmässigt skall få skriva ned skrot till 0, så måste det egentligen destrueras.

electroluxaren skrev:
I cylindas fall finns de kvar för de passar även nyare modeller
Sen kan ju en delar tagit slut och inte nytillverkas
Vat är det du behöver?
Det är stötdämpare jag söker i nuläget men det är ju också ett generellt problem för ev delar man behöver i framtiden. Jag har frågat cylinda service om de kan hitta samma stötdämpare i lager för nån annan maskin. De säger dock bara att de inte längre har nån dokumentation för vår Cylinda 20002 och därför inte vet vilken artikel de ska söka efter.
Inte särskilt hjälpsamt...

det bästa är ju att få fram artikelnummer på nåt vis, då kan man ju bara googla och se vad som dyker upp. Eller så söka på modell och artikel på ebay (på utrikiska då såklart)

hempularen skrev:
För många år sedan visade de på TV hur en firma hade i uppdrag att skrota reservdelar. En man stod och krossade vindrutetorkarmotorer för Volvo 140 serien. Varje motor lades in i en kantpress som tryckte ned en kam som pressade en "midja" på motorn.
Surrealistiskt och cyniskt sätt att hantera fungerande grejer på, leve ekonomistyrning i allt...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
det bästa är ju att få fram artikelnummer på nåt vis, då kan man ju bara googla och se vad som dyker upp. Eller så söka på modell och artikel på ebay (på utrikiska då såklart)
Det är ju just info om artikelnummer som Cylinda tagit bort från sajten och inte ens själva hittar längre. Artikellistan fanns på sajten för några år sedan när jag köpte nåt annat. Svär över att jag inte sparade ned den.
Har sökt på Google och Ebay efter "spring leg" och maskinens namn Cylinda 20002 resp Asko W200 och en del andra kombinationer men inte hittat nåt intressant.

Kassera okuranta delar har gjorts i alla tider inom alla verksamheter och det är som sagt skattetekniska skäl. Har man skrivit ner värdet till noll så kan man såklart inte sälja det sen. Eller ens ge bort det om man ska vara noga. Vid sekelskiftet nånting försvann väl hela AlfaRomeos centrallager i UpplandsVäsby på samma sätt. Stod inspektörer från italien och bevakade när de släppte ner nya motorer och gud vet allt i tuggen. Alfa romeo klubben stod visst utanför och vred sig i plågor.

Titta om det inte står nåt typnummer eller liknande istället på nån plåt/tejp. Ibland kan de ju heta W200 tex men typnumret är 32VFD198732 typ.........Bara som exempel alltså, inte så att det ska se ut sådär.

P
kolla hur dämparna ser ut dvs det övre fästet, kolla om det är svart eller röd färg på texten och om det är olika vänster resp höger sida
jag har satser liggande

P
plattformen är wm200
det går ju att kolla med asko om de har något kit oxå

Lysande :)
Såvitt jag kan se när jag kikar in genom hålet under luckan framtill så ser stötdämparna likadana ut. Alla har röda dämpkuddar både vid övre och undre fäste. Jag kan bara se text på en av dämparna till höger och där ser jag CYLINDA och artnr 8054910 (svart text).

P
Jag har
8055493
Med svarta bussningar uppe o nere
Mutter uppe o nera
Kan tyvärr inte säga om dessa passar eller inte
Troligtvis gör de detta då vaggorna är lika
Kan du mäta längden på röret/ det grova?

8054910 är ersatt av 8801190 och det är ersatt av 252114. Sök på det ihop med asko och du kanske hittar nåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.