99 641 läst ·
324 svar
100k läst
324 svar
Vårt stenhus på Österlen
Vi tog avstamp i @Jarlsgård fantastiska planlösning, men ändrade en del rumsplaceringar och storleken på vardagsrummet och matplatsen. Normalt vill man ju inte ha sovrum i söder, men å andra sidan så kommer de rummen se ut över trädgården och man möts av en trevligare fasad när man kommer till huset. Vi kommer förmodligen parkera i den nordvästra hörnan av tomten. Förslaget med sydvästra hörnet är bra ur aspekten insynsskydd, men det jag glömt att nämna är att vi faktiskt kan ana havet från den delen av tomten vid gynnsamma förhållanden så vi lutar åt en liten berså/matplats i den hörnan. Vardagsrummet har blivit mindre för att ha lagom avstånd till TV:n,
Norr
Öster
Söder
Väster (dörren är en pardörr 150 bred)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norr
Öster
Söder
Väster (dörren är en pardörr 150 bred)
Vill passa på att tipsa om Qvesarum ( https://www.qvesarum.se/ ) som gör kök, fönster, dörrar och diverse inredning. Vi var i deras butik i Löberöd för att titta på deras ytterdörrar och blev klart imponerade av deras utbud. Vi kommer förmodligen välja deras dörrmodell Simrishamn med överljus.
Ja, jag kan ju inte annat än att tycka det är en bra planlösning 
Jag hade dock funderat kring skafferi/förråd och dess placering.
Som det är nu så är vardagsrumsdelen kompakt, medan matplatsen är slösaktigt stor (ett standardbord är ju ca 180 cm långt)
Så den förändring jag hade gjort är att flytta skafferi/förråd till samma sida som de mindre sovrummen. Då flyttas hela köket ner lite och "avdelningen" matplats/vardagsrum blir snarlika i storleken.
I övrigt inga invändningar
Som det är nu så är vardagsrumsdelen kompakt, medan matplatsen är slösaktigt stor (ett standardbord är ju ca 180 cm långt)
Så den förändring jag hade gjort är att flytta skafferi/förråd till samma sida som de mindre sovrummen. Då flyttas hela köket ner lite och "avdelningen" matplats/vardagsrum blir snarlika i storleken.
I övrigt inga invändningar
Vilken stil tänkte ni er? Ytterdörren ser ut att vara i en äldre stil, medan fönster och altandörrar ser mycket moderna ut. Ni bör vara konsekventa så att det inte blir ett mischmasch. Och ett par små fönster på vardera sidan av ytterdörren behövs för att balansera den fasaden.
Oj här har det hänt saker sedan jag kollade i tråden senast! Kul att ni har kommit fram till något som ni känner er nöjda med, men är det inte lite synd att tappa de tidigare förslagens uppdelning mellan publika och privata områden? ...och är det verkligen lyckat att placera det stora sovrummet i direkt anslutning till både kök, matplats och vardagsrum?
Förlåt!
Förlåt!
Håller med @Jarlsgård och @16386, bra jobbat!
Nog borde man kunna smala av vänstra delen så man slipper den utstickande och "vassa" hörnet i hallen?
Jo badrumsdörren borde slå utåt, den är väl ändå oftast stängd? Nu får ju den som sitter på toan dörren på knäna.
Och så detta som man alltid återkommer till med olycksrisken på toan om dörren slår inåt kan man inte öppna den.
Nog borde man kunna smala av vänstra delen så man slipper den utstickande och "vassa" hörnet i hallen?
Jo badrumsdörren borde slå utåt, den är väl ändå oftast stängd? Nu får ju den som sitter på toan dörren på knäna.
Och så detta som man alltid återkommer till med olycksrisken på toan om dörren slår inåt kan man inte öppna den.
Redigerat:
Jag tycker att om man ska ha entrén som TS önskar och utsikten på andra sidan så går man miste om att få föräldrasovrummet tyst. Sen går väl föräldrarna sist lägger sig sist?!T TowaTei skrev:Oj här har det hänt saker sedan jag kollade i tråden senast! Kul att ni har kommit fram till något som ni känner er nöjda med, men är det inte lite synd att tappa de tidigare förslagens uppdelning mellan publika och privata områden? ...och är det verkligen lyckat att placera det stora sovrummet i direkt anslutning till både kök, matplats och vardagsrum?
Förlåt!![]()
Vi har valt en ytterdörr av standardbredd. Skrymmande möbler kan vi ta in genom den dubbla altandörren direkt in i vardagsrummet. Det är ju ändå dit man vill ha de flesta stora möblerna.
Själv är jag väldigt nöjd med att ha valt helgasade dubbeldörrar till altanen istället för skjutdörrar. Mycket robustare konstruktion som är enklare att få tätt.
Själv är jag väldigt nöjd med att ha valt helgasade dubbeldörrar till altanen istället för skjutdörrar. Mycket robustare konstruktion som är enklare att få tätt.
Mjo, men det beror väl lite på varför man vill ha entrén där – är det för att det är bättre lösning vad gäller tomten etc (kom ihåg att TS ursprungligen placerat entrén på långsidan) eller handlar det "bara" om att få se rakt igenom hela huset när man öppnar dörren (vilket absolut kan vara ett bra skäl!). Jag vill nog mest bara kolla att TS inte offrar andra bra idéer "bara" för att få den där magiska siktlinjen från entrén, i längden kanske det inte är värt det.FreQa skrev:
Entrén är placerad ut mot tillfartsvägen. Som det var placerat innan så låg den ut mot tomtgräns mot grannen, således blev det iaf i min värld med naturligt att placera entrén på gavelnT TowaTei skrev:Mjo, men det beror väl lite på varför man vill ha entrén där – är det för att det är bättre lösning vad gäller tomten etc (kom ihåg att TS ursprungligen placerat entrén på långsidan) eller handlar det "bara" om att få se rakt igenom hela huset när man öppnar dörren (vilket absolut kan vara ett bra skäl!). Jag vill nog mest bara kolla att TS inte offrar andra bra idéer "bara" för att få den där magiska siktlinjen från entrén, i längden kanske det inte är värt det.
My bad, självklart ska badrumsdörrarna gå utåt. Blev en liten miss där när flyttade runtFreQa skrev:
Håller med @Jarlsgård och @16386, bra jobbat!
Helst skulle jag nog velat göra som du säger och smala av den vänstra delen, men det spricker på tillgänglighetsreglerna.
Anledningen till den något överdimensionerade matplatsen är att vi vill kunna få in ett långbord där familj och vänner kan får plats. Vi är många när vi samlas.J Jarlsgård skrev:Ja, jag kan ju inte annat än att tycka det är en bra planlösning
I övrigt inga invändningar![]()
S STB skrev:Vi har valt en ytterdörr av standardbredd. Skrymmande möbler kan vi ta in genom den dubbla altandörren direkt in i vardagsrummet. Det är ju ändå dit man vill ha de flesta stora möblerna.
Det måste inte vara plats för två sängar i ett rum för tillgänglighet. Händer det tråkiga så får man bo ensammen eller tränga in sig.P peterj66 skrev:
Ja det är lite olika intryck från dörrsidan och trädgårdssidan men vi får se hur vi löser det estetiska.1 16386 skrev: