S STB skrev:
En klädkammare/förråd behöver vara minst1700 brett, helst 1800. Då får man precis plats med hyllor/klädhängare på båda sidor. Att snåla in 20% på bredden så att bara en sida kan användas gör att man förlorar halva lagringsutrymmet.
Många hus saknar vettiga förrådsutrymmen så ni skall absolut inte ta bort det. Resultatet blir annars ofta att ett rum eller garage används som förråd istället och ännu mer golvyta går förlorad.

Det är fint med mycket utsikt, men på kvällarna så sitter man som i ett akvarium och alla som går omkring utanför tittar in. Fönster med normal höjd från golvet ger ofta en tryggare känsla eftersom kroppen delvis döljs. Vår arkitekt påpekade både det och att vi behövde mer väggyta för bokhyllor och tavlor. Vi tog bort en hel del panoramafönster och är mycket tacksamma för det. Det påverkar även energiåtgången positivt eftersom fönster är ca 10 ggr sämre än vägg.
Förrådet kommer att bli lite drygt 1800 brett. Vi är helt med på att det behövs gott om förvaring i ett hus. Förmodligen kommer vi så småningom ha förvaring längs båda långsidorna men nu har vi ritat hur det kan vara möblerat med hänsyn tagen till tillgänglighet.
När det gäller insynen så kommer det inte bli ett så stort problem. Kortsidan med skjutdörren vätter mot en del av trädgården som ligger mot en smal allmänning. Det är ungefär 30m till närmsta hus och en hel del växtlighet på allmänningen. De övriga stora fönstrens vätter mot granntomten och tanken är att begränsa insynen med växtlighet. Vi kommer bo på en relativt liten grusväg som inte har någon större trafik. Annars kan jag hålla med om att många hus har stora fönster med fördragna gardiner som skydd för insyn vilket känns som en klar miss i planeringen. Vi har tänkt en hel del på insyn och utsikt när vi planerar huset så vi tror det blir bra.
När det gäller bokhyllor, tavlor och liknande så är det väldigt individuellt hur många man vill ha. Jag tror inte att vi kommer sakna väggyta för det vi behöver och vill ha. Tanken är att naturen och årstiderna ska vara våra ”tavlor”.

• Gilla
Maria Jonsson3
  • Laddar…
Liten uppdatering. Allt går långsamt framåt. Vi har fått ok på att sätta upp ett markmätarskåp. Tanken är att skaffa en husvagn att ha som boende på tomten tills huset är färdigbyggt. Borde fungera bra när vi väl får el.
I helgen hyrde vi en minigrävare för att kolla hur marken såg ut under ytan och det ser ut att vara berghäll under så gott som hela huset. Sen var det barnsligt roligt att köra grävmaskin :)

• Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi har nu spikat slutgiltig planlösning. Tyvärr fick vi aldrig något besked från Simrishamns kommun om det var tillåtet med en pardörr som hade smalare dörrblad än tillgänglighetsreglerna angav förutsatt att vi hade en groventré med tillräcklig bredd. Efter att ha läst igenom tillgänglighetsreglerna så insåg vi att det fanns utrymme för tolkningar vilket kändes som för stor risk så vi kör på en vanlig dörr i entrén istället.
Ritning över en planlösning med benämningar för rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Annakarinpia och 2 till
  • Laddar…
Någon som har tips på var man får tag på en duktig konstruktör i Skåne?

S
Grattis till en fin planlösning! Jag hade satt dörren till förrådet mer centrerat så att det är möjligt att montera en rad hyllor, kanske 25 eller 30 cm bakom dörren.

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
Tycker denna planlösningen ser otroligt bra ut! Ska bli kul att följa resan sedan(?) och se resultatet :cool:

Angående konstruktör så vet jag ingen så direkt på det hållet, men kan kolla med en vän som e KA i Ystad om han kanske har något tips (y)

Annars tror jag iofs att tex ytong, h+h och liknande kan vara behjälpliga :)

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Jag känner en i Trollhättan som är duktig, pma om du vill ha kontakt
:ok:

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
S STB skrev:
Grattis till en fin planlösning! Jag hade satt dörren till förrådet mer centrerat så att det är möjligt att montera en rad hyllor, kanske 25 eller 30 cm bakom dörren.
Du har helt rätt. Det gick att få till 30cm bakom dörren utan att kompromissa med vare sig tillgänglighet eller möjligheten att sätta 60cm djupa hyllor på ena väggen.

J Jarlsgård skrev:
Tycker denna planlösningen ser otroligt bra ut! Ska bli kul att följa resan sedan(?) och se resultatet :cool:

Angående konstruktör så vet jag ingen så direkt på det hållet, men kan kolla med en vän som e KA i Ystad om han kanske har något tips (y)

Annars tror jag iofs att tex ytong, h+h och liknande kan vara behjälpliga :)
Tack, bra tips! Ska kolla med Xella och Finja och se vad de säger.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag känner en i Trollhättan som är duktig, pma om du vill ha kontakt
:ok:
Tack, jag hade gärna haft någon lokal kontakt men om jag ändrar mig så PM:ar jag

• Gilla
Vill
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Sg Svensson Simrishamn

• Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Händer inte så mycket just nu . Vi väntar på nybyggnadskarta och har fällt några träd på tomten.
Bjuder på en bild från stranden som ligger en liten bit bort så länge :)
Klippig strand med platta stenar under en klarblå himmel vid havet.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Vi har nu spikat slutgiltig planlösning. Tyvärr fick vi aldrig något besked från Simrishamns kommun om det var tillåtet med en pardörr som hade smalare dörrblad än tillgänglighetsreglerna angav förutsatt att vi hade en groventré med tillräcklig bredd. Efter att ha läst igenom tillgänglighetsreglerna så insåg vi att det fanns utrymme för tolkningar vilket kändes som för stor risk så vi kör på en vanlig dörr i entrén istället.
[bild]
Hej!
När jag ser toa/dusch undrar jag varför ni ska ha en rundad dusch?
Jag har en rektangulär dusch med glasbetong på en sida och dubbeldörr på den andra. Yttermått är 100 x 123 och innermått 90 x 116 cm. Detta innebär att jag rymmer en lämplig stol el. pall, vilket behövs nu när jag brutit fotleden. Se de bifogade bilderna.
Lycka till!
Beemaster

• Närbild av en dusch med färgglada kakelplattor och synliga duschdörrar och dörrkarmar.
    Skapa konto
  • Rektangulär duschhörna med frostat glas och glasbetongvägg samt färgglada kakelplattor.
    Skapa konto
  • Rektangulär duschhörna med glasbetong och vita kakelväggar med färgade kakelrader, och duschhylla med hygienprodukter.
    Skapa konto
  • Delvis suddig närbild av en rektangulär duschvägg av glasbetongblock som skapar ett distinkt mönster.
    Skapa konto
  • Rektangulär duschhörna med färgade kakelplattor och glasbetongvägg med dubbeldörr.
    Skapa konto
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Hej!
När jag ser toa/dusch undrar jag varför ni ska ha en rundad dusch?
Jag har en rektangulär dusch med glasbetong på en sida och dubbeldörr på den andra. Yttermått är 100 x 123 och innermått 90 x 116 cm. Detta innebär att jag rymmer en lämplig stol el. pall, vilket behövs nu när jag brutit fotleden. Se de bifogade bilderna.
Lycka till!
Beemaster
Vi har inte helt bestämt vilken duschvägg vi ska ha än. Den rundade duschen är mer för att visa placering av duschutrymmet. Det kan mycket väl bli glasväggar i vinkel också

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Nu är bygglovet inskickat så det är bara att hålla tummarna att det blev rätt och att det går snabbt.

Arkitektritning över enplanshus med angivna mått för rum som kök, sovrum och vardagsrum.
Skapa konto

• Gilla
Fabaa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.