Jag har grävt upp längs huset o lagt in kommunalt avlopp, får dock inte koppla på stuprören! Marken består av vit sand.som sväljer vatten. Sen jag gjorde om har jag även lagt en gång med sten o nu rinner allt vatten rakt ut på marken o in under huset. Det står på plintar men jag vill inte ha in allt vatten där.
Hur leder jag bäst bort vattnet, är det att bara gräva en grop o fylla med sten, typ stenkista eller finns det någon annan smart lösning? Är inte sugen på att gräva rör o leda bort vattnet utan jag vill ha något i närheten av stupröret! Någon som har bra tips? Tack!
Så här ser det ut:
Hur leder jag bäst bort vattnet, är det att bara gräva en grop o fylla med sten, typ stenkista eller finns det någon annan smart lösning? Är inte sugen på att gräva rör o leda bort vattnet utan jag vill ha något i närheten av stupröret! Någon som har bra tips? Tack!
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med markavloppsrör som leder vattnet till lämpligt ställe, slänt, svackdike eller stenkista.
Annars får du iaf in vattnet under huset som du inte vill...
Som det är nu, så rinner det in och sjunker ned.
Gräver du en stenkista rakt under stupröret, så sprids det ut i marken där med...
Annars får du iaf in vattnet under huset som du inte vill...
Som det är nu, så rinner det in och sjunker ned.
Gräver du en stenkista rakt under stupröret, så sprids det ut i marken där med...
Det är nog bara att göra som JOW säger tyvärr om det ska bli "riktigt". Hade det varit en mindre mängd vatten så hade du kanske kunnat fuskat lite och kopplat in det på avloppet, men takavrinningen kan bli en rätt så rejäl mängd vatten och det vill man inte ha under huset!
En snabb och enkel lösning är att sätta på ett sånt där rör som rullar ihop sig på stupröret. Det rullar ut sig när det blir regn.
Fast det är väl snyggare med ett markrör till en stenkista eller dagvattenkassett.
Fast det är väl snyggare med ett markrör till en stenkista eller dagvattenkassett.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vart får man tag på en komplett strömbrytare med 2 knappar?
Belysning -
Bryta roslagsmahogny med järnoxidsvart linoljefärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det värt att sätta energiglas i oisolerat fritidshus?
Fönster & Dörrar -
Vart tar vattnet från stupröret vägen?
Vatten & Avlopp -
Vart ska stuprörets vatten från uteplats ta vägen?
Altan & Uteplats