Hej,

Jag har nyligen köpt min första fastighet, ett radhus. I samband med detta har jag blivit intresserad av värmepumpar. Nu undrar jag vart man ska placera "utedelen" av värmepumpen (luft-vatten).

Vi bor i ett radhus på gavel där vi har ca 1m gräsmatta till tomt längs med långsidan som vätter utåt och därpå börjar kommunens gräsmatta. På båda kortsidorna har vi en uteplats; på framsidan en stenlagd uteplats och på baksidan en altan med en liten gräsmatta samt ett förråd.

Huset värms idag med vattenburen värme och varmvattenberedaren som står i tvättstugan finns i "mitten" på huset mot väggen som vätter ut mot långsidan. Se bifogad bild för förtydligande.

Vart skulle ni placerat "utedelen" av värmepumpen? Skulle ni byggt något skydd? Hur ser ni på eventuella problem att placera pumpen nära kommunens mark? Risk för skadegörelse om vi placerar den i närheten av där allmänheten regelbundet passerar (detta är ett bra medelklassområde i en medelstor svensk stad) - eller är det jag som är nojig?

Tack på förhand,
Elias

• Planritning över ett radhus med intilliggande gräsmatta, förråd och parkeringsplats, för planering av värmepumpens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Långt från ett sovrum för den kommer höras...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kika runt i områden på hur andra har placerat utedelen, gärna knacka på och fråga hur dom upplever ljud, samt framför allt vad ev. grannar tycker.

Tack för snabba svar. Känns spontant som att långsidan mot kommunens mark utanför tvättstugan är enda rimliga stället vi skulle kunna placera värmepumpen på. Då kommer den även så långt bort som möjligt från samtliga sovrum.

Vi har det enda huset i området vars långsida vätter ut mot kommunens mark, övriga har den mot samfälligheten. Kan detta leda till problem?

Mvh,
Elias

Svar nej bara du är på egen tomt .med grejerna så kan ingen säga något, det enda som kan grusa är om någon granne morrar för oljud.

• Gilla
JohnnyVang
  • Laddar…
M
Jag har placerat min utedel 2m ifrån husväggen. Utefter huset har jag en gångyta mellan altaner som är 2m bred och ett staket ut mot gräsmattan. Har placerat enheten på utsidan av staketet. Har också luft/vatten. Har ett sovrum 2m ifrån utedelen och visst kan man urskilja ett svagt brummande men absolut inget som man uppfattar som störande. Paxfläkten i angränsande badrum hörs tydligare när den startar men det är inget som nån vaknar av när jag måste nattpissa ibland.

Det man snarare ska passa sig för är i vad man monterar utedelen. Monterar man den på husväggen så kommer ljudet sannolikt att fortplanta sig i fasaden och skapa oljud inomhus. Jag har ett stativ som jag har förankrat varje ben i varsin mursten som är nedgrävd. Vardera sten är 40x19x14cm och väger runt 20kg styck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.