17 555 läst ·
39 svar
18k läst
39 svar
Vårt köksprojekt färdigt
Nja, silen är fortfarande den lägsta punkten så vattnet rinner ut. Dock är lutningen inte så stor så det blir lätt matrester i hörnen. Som jag tidigare skrev så har vi en blandare med utdragbar pip vilket är praktiskt då man vill rengöra diskhon eftersom man kan komma åt överallt med vattenstrålen.
Vi tycker att det går lika bra att skölja vår disk i denna ho som i en slaskho. Vi kunde bara få rum med ett 60cm skåp för diskho och vi ville ha en stor ho som rymmer en hel plåt så vi fick välja bort en mindre.
Det måste erkännas att vi valde en fyrkantig ho mycket pga design för den kanske inte är den mest praktiska.
Vi tycker att det går lika bra att skölja vår disk i denna ho som i en slaskho. Vi kunde bara få rum med ett 60cm skåp för diskho och vi ville ha en stor ho som rymmer en hel plåt så vi fick välja bort en mindre.
Det måste erkännas att vi valde en fyrkantig ho mycket pga design för den kanske inte är den mest praktiska.
Hej.
Första av allt. Kanonfint kök. Grattis.
Vi har precis monterat in en liknande ho fast med en avrinningsyta bredvid. Jag håller med om att det är kalasskönt att kunna få ner en stekpanna eller en plåt i hon och hålla på och blaska där. Helt sant att man kan gömma oanade mängder av disk i hon
Vi har inte en flexibel blandare och det är något som vi ska kolla på sen... Vi har även funderat på att köpa till / låta tillverka en "insats" som man kan hänga i och ha som sköljdel för t.ex. grönsaker.
Som sagt, kanonfint.
Henrik
Första av allt. Kanonfint kök. Grattis.
Vi har precis monterat in en liknande ho fast med en avrinningsyta bredvid. Jag håller med om att det är kalasskönt att kunna få ner en stekpanna eller en plåt i hon och hålla på och blaska där. Helt sant att man kan gömma oanade mängder av disk i hon
Som sagt, kanonfint.
Henrik
Det blir inte stopp när man skalar potatis eller liknande då?Baxman skrev:Nja, silen är fortfarande den lägsta punkten så vattnet rinner ut. Dock är lutningen inte så stor så det blir lätt matrester i hörnen. Som jag tidigare skrev så har vi en blandare med utdragbar pip vilket är praktiskt då man vill rengöra diskhon eftersom man kan komma åt överallt med vattenstrålen.
Då man skalar potatis så får man försöka samla skalen i ett hörn så går det fortfarande att spola i andra delen av hon. Jag skulle dock vara intresserad utav en lös insats för dom tillfällen man känner att det skulle vara praktiskt.
Jag känner igen ditt resonemang, vi funderade mycket fram och tillbaka på det här med en eller två hoar och vi kom fram till att vi fördrar en stor rymlig ho där man kan tvätta en plåt eller stekpanna utan att skvätta ned halva köket (vilket vi gjorde med vår gamla tvåho lösning). När vi skalar potatis så har vi blivit duktigare på att direkt samla upp skalen och slänga dessa.
Jag känner igen ditt resonemang, vi funderade mycket fram och tillbaka på det här med en eller två hoar och vi kom fram till att vi fördrar en stor rymlig ho där man kan tvätta en plåt eller stekpanna utan att skvätta ned halva köket (vilket vi gjorde med vår gamla tvåho lösning). När vi skalar potatis så har vi blivit duktigare på att direkt samla upp skalen och slänga dessa.
Very Nice!!!! Ni har sålt oss på bänkskivan, den var verkligen snygg. Efter att ha sett era bilder åkte vi direkt på lokala köksbutiken och bad att få kolla på ett prov av er modell... Nu har vi valt bort ekskivan så kör vi på laminatet istället på vår köksö. Är den lika snygg på nära håll som den ser ut på bilderna.?
En till fråga... är det "vikklaffsbeslag" (lyfter båda dörrarna samtidigt) på överskåpet? Har isåfall köpt en färdig lösning eller har ni komponerat ihop själva.
En till fråga... är det "vikklaffsbeslag" (lyfter båda dörrarna samtidigt) på överskåpet? Har isåfall köpt en färdig lösning eller har ni komponerat ihop själva.
Oj mycket putsande säger du...jag som är sån slarver....fresve skrev:
jaja...jag antar att det samma gäller för en ekskiva. Vi måste skärpa upp oss med städandet hur som helst nu när vi kommer få en mer öppen planlösning. Jag tror att det kommer bli roligare att feja och dona i ett nytt kök så det ska nog gå bra. Annars får jag gå kurs hos svärmor
Kan bara hålla med, mycket snyggt! Nyfiken på kaklet, var kommer det ifrån? Pris?
//Impossible
//Impossible
Jag kan inte riktigt hålla med dig där, jag tycker skivan är väldigt lättstädad. Visserligen är detta ett speciallaminat som skall ha en viss "träkänsla" (den är matt och sträv) när man tar på den som kanske medför att man får gno lite mer på fläckarna. Jämför man detta laminat med äkta trä så tycker jag dock att denna skiva är väldigt mycket enklare att rengöra samt att den tål vatten.fresve skrev:
Jag vill dock utfärda en varning, vi beställde denna laminatskiva och alulisten (3*40mm) utan att riktigt ta reda på pris först (ja, vi var väldigt stressade). Det visade sig att alulisten är svindyr och när vi fick reda på detta så var det försent att avboka. Det blev en dyr läxa för oss då vi nästan 10m bänkskiva. Ta reda på exakt vad bänkskivan med lister och underlimmning med ho kostar innan ni beställer!!
Slutpris för 10m bänkskiva med alulist och en underlimmad Intra skulle sluta på 42.000kr om inte firman som beställde den strulat, vi fick förseningsrabbat så totalt betalade vi 36.000kr. Då ingår dock Intra diskhon som är rätt dyr.
Vi tycker att det funkar väldigt bra med fläkten, enligt tillverkarna av dessa vinklade fläktar så får man en ännu större osupptagningseffekt eftersom oset färdas över en större fläktarea. Vi satte en ny imkanal samtidigt och fläkttillverkaren rekommenderade 160mm rör då detta medför lägre fläktljud (standard är 125mm). Hittills har vi bara behövt köra på läge 2 (av 4) då vi har stekt mat för att allt matos skall sugas ut och då går fläkten riktigt tyst.Fabian skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Snyggt kök, baxman. Extra kul och bra att ni anlitat belysningsexpert. Det är nog få som inser vikten av en sådan, men belysningen är mycket viktig för helhetsintrycket och arbetsmiljön. Som du förstår har vi också anlit hjälp och vi har en belysningsplan för hela huset, både ute och inne.
Kommentar till fyrkantig ho. Vi har också en fyrkantig ho, 50x40cm. Det var ett av våra bättre beslut att ha en sådan. Underbar stor, gott om plats för disk, stora plåtar mm. men visst, i de främre hörnen når inte riktigt vattenstrålen så där får man vispa runt lite med diskborsten eller en trasa när man gör rent. Vi har också en fyrkantig ho, 30x40cm, i köksön, vilket är en extra lyx.
Kommentar till fyrkantig ho. Vi har också en fyrkantig ho, 50x40cm. Det var ett av våra bättre beslut att ha en sådan. Underbar stor, gott om plats för disk, stora plåtar mm. men visst, i de främre hörnen når inte riktigt vattenstrålen så där får man vispa runt lite med diskborsten eller en trasa när man gör rent. Vi har också en fyrkantig ho, 30x40cm, i köksön, vilket är en extra lyx.
Det pris vi fick på våran köksö. 306 x 100 cm inklusive alulisterpå 3 sidor blev 7500 kr.Baxman skrev:
Nu är våran skiva mycket kortare men dock bredare. Det klart, den underlimmade diskhon ni har kostar ju säkert mer än 10000:- plus två skarvade hörn så det drar väl snabbt iväg.
Vi kommer inte ha någon ho i våran. Bara en häll och det hålet kapar vi ut själva. (frågade aldrig vad de skulle ha betalt för det)
Lättstädad är den ju, men det lämnar fläckar som syns hela tiden, men går ju bort med en trasa.Baxman skrev:Jag kan inte riktigt hålla med dig där, jag tycker skivan är väldigt lättstädad. Visserligen är detta ett speciallaminat som skall ha en viss "träkänsla" (den är matt och sträv) när man tar på den som kanske medför att man får gno lite mer på fläckarna. Jämför man detta laminat med äkta trä så tycker jag dock att denna skiva är väldigt mycket enklare att rengöra samt att den tål vatten.
Jag vill dock utfärda en varning, vi beställde denna laminatskiva och alulisten (3*40mm) utan att riktigt ta reda på pris först (ja, vi var väldigt stressade). Det visade sig att alulisten är svindyr och när vi fick reda på detta så var det försent att avboka. Det blev en dyr läxa för oss då vi nästan 10m bänkskiva. Ta reda på exakt vad bänkskivan med lister och underlimmning med ho kostar innan ni beställer!!
Vi har exakt samma laminat, och hade Exakt samma problem med listen, den var ju snordyr. Vi löste listprisproblemet med att de sågade till laminat av "seutsomrostfrittmodell" och satte sedan detta på kanten, sparade många tusenlappar då. Undrar om inte den jäkla listen gick på närmre 1000 kr metern, det var något i hästväg iaf.