F fribygg skrev:
Funderat på mekanisk ventilation?
Jo skulle det bli ett köp så kommer vi nog att fixa det. Självdrag är ju sällan tillräckligt

Finns det nån vind där ventilationsrören kan dras?

F fribygg skrev:
Finns det nån vind där ventilationsrören kan dras?
Jag tror det?

Jag tror att det fortfarande finns statsbidrag för att montera in beredaren som tar värme ur frånluften

F fribygg skrev:
Jag tror att det fortfarande finns statsbidrag för att montera in beredaren som tar värme ur frånluften
Oj, låter avancerat! Jag är en total novis på allt som heter ventilation och varmvattenberedare och ja nästan allt i ett hus! 🤣🤣

Om och när du blir husägare tar du lämpligen in några offerter på ventilation och frånluftsvärmepump, bor ett halvår/år och funderar på om det är värt kostnaden innan du beställer.

• Gilla
CarolKing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om och när du blir husägare tar du lämpligen in några offerter på ventilation och frånluftsvärmepump, bor ett halvår/år och funderar på om det är värt kostnaden innan du beställer.
Tack det ska jag göra!!

VVB kommer ju att ta plats vart den än flyttas. Tänk på att vv-förbrukarna som är långt borta från VVB behöver en längre tid tills varmt vatten kommer fram.
Har ni källare eller krypgrund? Då är rördragning vid flytten mycket enkelt. Om det är platta på mark får du bila upp golvet ned till betongen för att dra nya rör.

T Thomas_Blekinge skrev:
VVB kommer ju att ta plats vart den än flyttas. Tänk på att vv-förbrukarna som är långt borta från VVB behöver en längre tid tills varmt vatten kommer fram.
Har ni källare eller krypgrund? Då är rördragning vid flytten mycket enkelt. Om det är platta på mark får du bila upp golvet ned till betongen för att dra nya rör.
Platta på mark..

https://croisette.se/obj/OBJ13492_2095007286

Det är som vanligt, närbilder på kökskranar och ointressant homestyling skräp :)
Sånt man verkligen vill veta utelämnas alltid i annonserna.
Det blir att försöka boka in sig på en ny visning och göra sin research om flyttmöjlighet av VVB är en dealbreaker.

Fint hus.

• Gilla
CarolKing
  • Laddar…
C CarolKing skrev:
Platta på mark..
Med platta på mark har ni dåliga förutsättningar för att flytta VVB. Nya rör behöver dras i betongplattan vilket innebär bilning och nya golvskikt.
Ett enklare sätt kan vara att installera en liten VVB under bänknivå i badrummet och en annan liten i tvättrummet. Då kanske det går att använda befintlig rördragning i plattan.

• Gilla
CarolKing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.