G
Bor i ett hus byggt 2017 enplanshus. Eget trekammarbrunn och egen septitank på 6 kubik för toaletterna.
Nu har gästtoaletten börjat suga ut vatten ur vattenlåset. Den används sällan. Men ser att vattnet minskar där sakta med säkert över ett dygn.

Misstänker att avluftningen för toaavloppet inte fungerar som det skall? Men jag finner ju inte avluftningen?

Jag har två avluftningar upp till taket. Radonslang ligger under grunden så jag antar att dessa går till radonslangen under huset? Men frågan är. Går båda till radonslangen eller bara en av dem? Hur brukar radonslangen under plattan vädra ut mark radonen? Rent logiskt så borde bara en avluftning användas?

Har även funnit en vakumventl i tvättstugan. En liten som som jag antar används bara själva gråvattnet (Dusch, handfat osv) Eller kan denna även vara kopplas till Svartvattnet? Alltså att grå och svartvatten använder samma avluftning? Och denna är trasig. Skulle ju vara lätt att testa och tabort den ett dygn och se om problemet löser sig? Men det luktar inte gott om man tar bort denna vakumventil. Så det är uteslutet att göra det testat?

Vad tror ni?

Enklast är väl att kolla i ritningarna, har du inte själv ritningarna borde kommunen ha dem.

Vårt hus är byggt -71 med septiktank och trekammarbrunn, där är avluftningen kombinerad.

• Gilla
Gandalfen
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Enklast är väl att kolla i ritningarna, har du inte själv ritningarna borde kommunen ha dem.

Vårt hus är byggt -71 med septiktank och trekammarbrunn, där är avluftningen kombinerad.
Letat efter ritningarna men finner dem inte. Har allt annat men just dem finner jag inte, vi tog över huset här i höstas.

Jag får gå upp på taket och se de två avluftningarna som går ut där. Antagligen så väl en av dem till avloppet. Och något har väl satt sig i själva ventilen där uppe?

Farstatjej90
G Gandalfen skrev:
Letat efter ritningarna men finner dem inte. Har allt annat men just dem finner jag inte, vi tog över huset här i höstas.

Jag får gå upp på taket och se de två avluftningarna som går ut där. Antagligen så väl en av dem till avloppet. Och något har väl satt sig i själva ventilen där uppe?
Byggt 2017... Kommunen har väl bygglovshandlingarna med ritningar?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byggt 2017... Kommunen har väl bygglovshandlingarna med ritningar?
Ja det har dem säkert. Men tänkte försöka ta tag i detta ikväll. Sökte lite råd för att se vart jag ens skall börja felsöka.

Gå upp på taket och lukta i båda som du tror är radonrör, luktar de inte hallon….. så vet du var du har din avloppsluftare

G
T Timmermannen77 skrev:
Gå upp på taket och lukta i båda som du tror är radonrör, luktar de inte hallon….. så vet du var du har din avloppsluftare
Var på viden och tog bort en koppling på den jag misstänkte kunde vara avluftningen. Och det är helt klart avluftningen till avloppet. Skall upp på raket och se varför den verkar tät. Kanske något som byggt bo?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.