2 986 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kvartsdammsnoja
Hej!
Vi har precis renoverat vårt badrum i vår lägenhet. Innan renoveringen satte igång tipsade entreprenören om att täcka allt i textiler (lakan, handdukar) istället för plast då detta fångar upp allt damm bättre. De satte sedan plastbarriärer så att det enbart blev en rak gång från ytterdörr till badrum.
När vi kom tillbaka var det givetvis dammigt och skitigt i nästan hela hemmet (lägenheten är 38 kvm), så vi våttorkade tak, väggar och torkade av samtliga möbler och ytor. Därefter har vi våttorkat golven typ 4 gånger.
Nu gnager det ändå i mig att vi kanske borde tagit in en saneringsfirma för jobbet då detta damm inte verkar vara det mest hälsosamma. Nånstans får jag känslan av att dammet är kvar hur mycket vi än städar och att vi exponerar oss för detta ohälsosamma dammet helt i onödan.
Är min oro befogad eller övertänker jag?
Vi har precis renoverat vårt badrum i vår lägenhet. Innan renoveringen satte igång tipsade entreprenören om att täcka allt i textiler (lakan, handdukar) istället för plast då detta fångar upp allt damm bättre. De satte sedan plastbarriärer så att det enbart blev en rak gång från ytterdörr till badrum.
När vi kom tillbaka var det givetvis dammigt och skitigt i nästan hela hemmet (lägenheten är 38 kvm), så vi våttorkade tak, väggar och torkade av samtliga möbler och ytor. Därefter har vi våttorkat golven typ 4 gånger.
Nu gnager det ändå i mig att vi kanske borde tagit in en saneringsfirma för jobbet då detta damm inte verkar vara det mest hälsosamma. Nånstans får jag känslan av att dammet är kvar hur mycket vi än städar och att vi exponerar oss för detta ohälsosamma dammet helt i onödan.
Kvartsdamm är långt ifrån nyttigt men du har gjort vad som behövs och förmodligen mer därtill. Faran är främst för de som yrkesmässigt utsätts för större mängder till exempel kapar kvartshaltigt material utan skydd.E exos skrev:Hej!
Tack för svar! Så det som är kvar kan ses som försumbara mängder? Tycker jag hittar damm på nya ställen hela tiden och lägger sig som en nästan osynlig hinna lite här och där.B Bitterhetsakademin skrev:
Det kommer att ta tid och många städningar innan ni är dammfria, men som andra redan sagt är det enstaka händelser så är det ingett att oroa sig för..E exos skrev:
Skämt åsido är kvartspris på el långt mycket värre än kvartsdamm 😂.
Du behöver inte oroa dig det minsta, det är som sagt långvarig exponering i höga koncentrationer som kan vara farligt.
Har renoverat mycket hemma och just betongdamm har en liten jobbig förmåga att upplevas vara kvar. Nu vet jag inte riktigt vilken städutrustning ni har men microfiberduk och såpvatten tycker jag funkar bra.
Du behöver inte oroa dig det minsta, det är som sagt långvarig exponering i höga koncentrationer som kan vara farligt.
Har renoverat mycket hemma och just betongdamm har en liten jobbig förmåga att upplevas vara kvar. Nu vet jag inte riktigt vilken städutrustning ni har men microfiberduk och såpvatten tycker jag funkar bra.
J Jansson69 skrev:
Tack för ni lugnade mina nerver! Då är det bara att fortsätta småstäda lite hela tiden så försvinner det väl längs vägens gång.mexitegel skrev:
Skämt åsido är kvartspris på el långt mycket värre än kvartsdamm 😂.
Inte för att stressa dig, men jag skulle vara mer orolig för ev asbets. I badrum fram till mitten av 80-talet finns det risk för asbest i fix/fog/rörtärning/lim/isolering/etc.E exos skrev:
Nu är å andra sidan inte kvartsdamm helt ofarligt heller. Man ska undvika att exponeras för kvartsdamm så långt det går. Både asbest och kvartsdamm dras med problemet att fibrerna/partiklarna som är farligast - är de som vårt öga inte kan se.
Vädra (korsdrag) och våttorka är nog bästa alternativet för dig.
För att göra dig lite lugnare kan du tänka att du verkar vara medveten om risker och därav troligast skyddat dig/familjen bättre än flera andra.
Tips vid nästa renovering, testa för asbest innan start och tydliggör för hantverkaren att inget byggdamm får spridas. Det går att jobba med luftrenare och slussar, troligast lite dyrare - men du slipper dammet och ev en problematisk städning av hela lgh.
Lycka till!
Hej!HovPatrik skrev:
Inte för att stressa dig, men jag skulle vara mer orolig för ev asbets. I badrum fram till mitten av 80-talet finns det risk för asbest i fix/fog/rörtärning/lim/isolering/etc.
Nu är å andra sidan inte kvartsdamm helt ofarligt heller. Man ska undvika att exponeras för kvartsdamm så långt det går. Både asbest och kvartsdamm dras med problemet att fibrerna/partiklarna som är farligast - är de som vårt öga inte kan se.
För att göra dig lite lugnare kan du tänka att du verkar vara medveten om risker och därav troligast skyddat dig/familjen bättre än flera andra.
Tips vid nästa renovering, testa för asbest innan start och tydliggör för hantverkaren att inget byggdamm får spridas. Det går att jobba med luftrenare och slussar, troligast lite dyrare - men du slipper dammet och ev en problematisk städning av hela lgh.
Lycka till!
Ja vi har vädrat (och frusit, hehe) samt våttorkat ett antal gånger. Asbest är jag inte jätteorolig för, badrummet renoverades senast -96 och jag får väl hoppas på att en seriös entreprenör själv skulle föreslå asbestprov vid minsta misstanke, vore ju katastrofalt för deras del om de låter deras hantverkare arbeta oskyddat mot asbest.
Att utsättas för asbest någon enstaka gång om man i övrigt är frisk ökar inte risken för relaterade sjukdomar. Så det finns ingen som helst anledning att skrämma upp folk. Det finns åtskilliga trådar här på forumet där folk är helt hysteriska helt i onödan. Dessutom är det egentligen hus byggda före 1977 som man ska vara uppmärksam på. Då den asbest som var tillåten 1977-1982 var betydligt mindre farlig.HovPatrik skrev:
Inte för att stressa dig, men jag skulle vara mer orolig för ev asbets. I badrum fram till mitten av 80-talet finns det risk för asbest i fix/fog/rörtärning/lim/isolering/etc.
Lycka till!
Det just långvarig/upprepad exponering som man ska vara uppmärksam på.
Delvis sant, men visst vet du att gränsvärdet för asbest sänks till en tiondel av tidigare gränsvärde just för att det är ett problematiskt ämne? Att sjukdomar tar 20-40 att utvecklas? Att alla reagerar olika beroende på mängd och förutsättningar? Att just "cocktail-effekten" av alla olika kem/kvarts/radon/damm/asbest/etc vi exponeras för dagligen är en stor osäkerhetfaktor, men att exponeringen definitivt ökar risken för "luftvägsrelaterade problem" över tid.mexitegel skrev:
Att utsättas för asbest någon enstaka gång om man i övrigt är frisk ökar inte risken för relaterade sjukdomar. Så det finns ingen som helst anledning att skrämma upp folk. Det finns åtskilliga trådar här på forumet där folk är helt hysteriska helt i onödan. Dessutom är det egentligen hus byggda före 1977 som man ska vara uppmärksam på. Då den asbest som var tillåten 1977-1982 var betydligt mindre farlig.
Enligt Arbetsmiljöverket är otroligt många (har för mig att det är 78 %) av alla erkända arbetsrelaterade cancerfall i Sverige en koppling till exponering av damm från asbets.
Problemet är att vi inte vet hur mycket och hur ofta vi exponeras för ämnen som försämrar vår hälsa. Därav bör varje tillfälle för exponering anses som en gång för mycket och undvikas i det längsta (Om man nu vill sträva efter största möjliga chans till god hälsa).
Därav bör inte inlägg som strävar till att ge sken av att asbest är en bagatell spridas. Däremot bör inlägg upplysa om risker, så att rätt kunskap förmedlas och att bra val kan göras av bostadsägare vid renoveringar. Både för sin och omgivningens skull.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Byggbranschen kom överens om att sluta använda asbest i byggmaterial från årsskiftet 1975/1976; blå asbest förbjöds samtidigt helt men lär förhoppningsvis inte varit särskilt vanlig i bostäder. Så hus med byggår 1976 och senare är normalt sett fria från asbest utom ifall enstaka envisa eller oinformerade hantverkare fortsatt t ex blanda i det i kakelfix. T ex har jag aldrig sett ett bostadshus med byggår 1976 med eternittak (eller fasad) medan detta är vanligt på hus med byggår 1975. (I Sverige naturligtvis.)mexitegel skrev:
Att utsättas för asbest någon enstaka gång om man i övrigt är frisk ökar inte risken för relaterade sjukdomar. Så det finns ingen som helst anledning att skrämma upp folk. Det finns åtskilliga trådar här på forumet där folk är helt hysteriska helt i onödan. Dessutom är det egentligen hus byggda före 1977 som man ska vara uppmärksam på. Då den asbest som var tillåten 1977-1982 var betydligt mindre farlig.
Jag vill påstå att för hemmafixare är riskerna obefintliga - om man i övrigt är frisk.HovPatrik skrev:
Delvis sant, men visst vet du att gränsvärdet för asbest sänks till en tiondel av tidigare gränsvärde just för att det är ett problematiskt ämne? Att sjukdomar tar 20-40 att utvecklas? Att alla reagerar olika beroende på mängd och förutsättningar? Att just "cocktail-effekten" av alla olika kem/kvarts/radon/damm/asbest/etc vi exponeras för dagligen är en stor osäkerhetfaktor, men att exponeringen definitivt ökar risken för "luftvägsrelaterade problem" över tid.
Enligt Arbetsmiljöverket är otroligt många (har för mig att det är 78 %) av alla erkända arbetsrelaterade cancerfall i Sverige en koppling till exponering av damm från asbets.
Problemet är att vi inte vet hur mycket och hur ofta vi exponeras för ämnen som försämrar vår hälsa. Därav bör varje tillfälle för exponering anses som en gång för mycket och undvikas i det längsta (Om man nu vill sträva efter största möjliga chans till god hälsa).
Därav bör inte inlägg som strävar till att ge sken av att asbest är en bagatell spridas. Däremot bör inlägg upplysa om risker, så att rätt kunskap förmedlas och att bra val kan göras av bostadsägare vid renoveringar. Både för sin och omgivningens skull.
Klicka här för att svara