13 797 läst ·
38 svar
14k läst
38 svar
Vart gör man av drivdonen?
Jag är ingen expert i ämnet.Anna1984 skrev:
Får jag gissa så är detta en utveckling för att man vill slippa just separata drivdon, och ha möjlighet att dimra (utan specialdimrar).
För att avgöra om de är rätt för dig behöver vi mer information om hur du tänkt använda dem.
Jag har tänkta sätta dem i en ram nedsänkt från taket i 4st olika rum.GoForIt skrev:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/228864-bygga-nedsankt-ram-fran-taket.html
Aha..
De jag länkade till är på 8 W LED. Det är ganska mycket. Men kan ju dimras.
Men de kräver 90 mm inbyggnadsdjup enligt bruksanvisningen.
Men det finns säkert andra varianter. Denna verkade dock prisvärd.
De jag länkade till är på 8 W LED. Det är ganska mycket. Men kan ju dimras.
Men de kräver 90 mm inbyggnadsdjup enligt bruksanvisningen.
Men det finns säkert andra varianter. Denna verkade dock prisvärd.
Två stora nackdelar som jag ser det. Den första är just att du får ett drivdon per spot. Större chans att något går sönder eftersom det finns fler "points of failure".GoForIt skrev:
Den andra nackdelen är just fördelen som GoForIt skrev om, dimring. Visst, det går troligen att dimra dessa med en vanlig 230V dimmer. Problemen är dock flera. Vissa dimmers kanske det börjar surra om. Minsta dimnivå brukar vara ganska hög. "Dimningskurvan" stämmer inte, alltså mängden ljus minskar inte linjärt. Det mest "elektriskt korrekta" är att ha dimmern på sekundärsidan, alternativt inbyggt i själva drivdonet (den dimrar då på sekundärsidan).
"Specialdimmers" behövs sällan då nästan alla moderna drivdon har dimning inbyggt. Denna kan styras med en kontrollsignal antingen från en helt vanlig återfjädrande tryckknapp, alternativt en 1-10V vriddimmer.
Jag är ju som sagt bara vanlig brukare, men jag skulle föredra att ha ett drivdon per armatur istället för en massa krångel med lösa drivdon. Går spoten sönder, så byter man hela kitet. Bara att dra ner armaturen. Inget krångel med gömda drivdon och inspektionsluckor etc.vectrex skrev:Två stora nackdelar som jag ser det. Den första är just att du får ett drivdon per spot. Större chans att något går sönder eftersom det finns fler "points of failure".
Den andra nackdelen är just fördelen som GoForIt skrev om, dimring. Visst, det går troligen att dimra dessa med en vanlig 230V dimmer. Problemen är dock flera. Vissa dimmers kanske det börjar surra om. Minsta dimnivå brukar vara ganska hög. "Dimningskurvan" stämmer inte, alltså mängden ljus minskar inte linjärt. Det mest "elektriskt korrekta" är att ha dimmern på sekundärsidan, alternativt inbyggt i själva drivdonet (den dimrar då på sekundärsidan).
"Specialdimmers" behövs sällan då nästan alla moderna drivdon har dimning inbyggt. Denna kan styras med en kontrollsignal antingen från en helt vanlig återfjädrande tryckknapp, alternativt en 1-10V vriddimmer.
Hittills har ju dimbara LED varit väldigt dyra, och som jag uppfattat det i många fall krävt byte av dimmer.
Men även här går väl utvecklingen framåt.
Alla LED:s är dimbara. Sen kan eventuell drivelektronik (inbyggd eller ej) sätta stopp för dimbarheten.GoForIt skrev:Jag är ju som sagt bara vanlig brukare, men jag skulle föredra att ha ett drivdon per armatur istället för en massa krångel med lösa drivdon. Går spoten sönder, så byter man hela kitet. Bara att dra ner armaturen. Inget krångel med gömda drivdon och inspektionsluckor etc.
Hittills har ju dimbara LED varit väldigt dyra, och som jag uppfattat det i många fall krävt byte av dimmer.
Men även här går väl utvecklingen framåt.
Har ni några tips på lämplig kapsling för att få plats med 3 jolly drivdon, 1 dc trafo samt 2 rgb styrningar. Ska sitta i en större garderob men vill ändå kunna dölja dem. Skulle en vanlig centralkapsling funka?
T.ex köpa http://elbutik.se/product.html/kapsling-ip40-utanpaliggande-inkl-rokfargad-dorr?category_id=1844
och ta bort DIN skenorna. Tror ni en 24 modulers kommer räcka?
T.ex köpa http://elbutik.se/product.html/kapsling-ip40-utanpaliggande-inkl-rokfargad-dorr?category_id=1844
och ta bort DIN skenorna. Tror ni en 24 modulers kommer räcka?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
En sak man ska vara nog med är att går en spottsönder med eget drivdon så kan det vara svårt att köra vidare på samma modell efter ett par år om de har utgått. Går ett separat drivdon sönder så byter man det snabbt. Led håller rätt länge förövrigt. Drivdonen hinner ofta gå sönder 2-3 gånger innan led'en slocknar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ska man använda "riktiga" LED-spottar på 5-8 W osv. så är det bästa att använda spottar där drivdon ingår till varje spott. Då är placeringen löst och man kan enkelt dimra med en vanlig vriddimmer eller dosdimmer. Sy FK mellan pottorna utan att behöva tänka på ledningslängder.
T.ex Hide-a-lite Comfort 8W och A-collection aLED7i.
Det finns även speciella drivdon att köpa löst att sätta vid varje spott.
//Patrik
T.ex Hide-a-lite Comfort 8W och A-collection aLED7i.
Det finns även speciella drivdon att köpa löst att sätta vid varje spott.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Omständig lösning. Det finns runda drivdon att montera i kopplingsdosa.empame skrev:
//Patrik
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det smidigaste och bla de billigaste enligt min mening är att man sätter pottor och trä slang imellan och U-56 Skarvmuff mellan pottorna och slangen så får man både en tät anslutning och slangen riskerar ej att tryckas bort om man skulle behöva dra om tråd i framtiden eller när man drar i tråden den första gången dvs.
Sen köper man faktiskt 230V vanliga GU10 hållare och "dyra" 200kr och uppåt GU10 led spottar med dimmer funktion.
Det kan vara en väldigt bra idee att man kör på RHH som kablage mellan alla pottor. Det kan bli varmt snabbt! Någon FK inte är gjord för.
Sen köper man faktiskt 230V vanliga GU10 hållare och "dyra" 200kr och uppåt GU10 led spottar med dimmer funktion.
Det kan vara en väldigt bra idee att man kör på RHH som kablage mellan alla pottor. Det kan bli varmt snabbt! Någon FK inte är gjord för.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
"Experterna" säger att riktiga LED-armaturer är bättre än GU10-LED. Möjligheten till bättre kylning kan tänkas vara en anledning. Plus måste man liksom förbereda för att någon KAN sätta i en halogenlampa även om det kanske inte är så troligt. Onödigt arbete. Då är det bättre att satsa på lite finare LED-armatur med drivdon så att man kan göra en riktig LED-installation.
Men det är ju vad jag tycker.
Men visst, det är ju en dyrare lösning. Några tusenlappar extra jämfört med halogenarmatur och GU10-LED.
//Patrik
Men det är ju vad jag tycker.
Men visst, det är ju en dyrare lösning. Några tusenlappar extra jämfört med halogenarmatur och GU10-LED.
//Patrik