Om man jämför detta med #6, så måste man väl säga att överensstämmelsen är ganska, för att inte säga extremt stor ... eller?
Skärmklipp1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte för att vara den men det finns ju inget som är unikt med ditt hus? I stort sett alla husleverantörer bygger H-hus med kök/entre i mitten, barndel i ena sidan och vuxendel + vardagsrum i andra ändan.

• Gilla
moperandi
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Inte för att vara den men det finns ju inget som är unikt med ditt hus? I stort sett alla husleverantörer bygger H-hus med kök/entre i mitten, barndel i ena sidan och vuxendel + vardagsrum i andra ändan.
Jag hade inte sagt något om det inte vore för det faktum att företaget väldigt tydligt tagit min ritning, justerat detaljer och sedan lagt in i deras katalog. Om vi vänder på det. Jag är tvärsäker att det här huset inte hade dykt upp i deras katalog om jag inte beställt lösvirket av de och därmed gett de mina ritningar. Jag har redan sagt att vårt hus inte är något "arkitekthus". Det är inte superunikt. Men det är också tydligt att man låtit min ritning ligga till stor grund för deras nya kataloghus. I min mening är det mer än att bara låta sig inspireras och inte ett juste tillvägagångssätt.

peternicklas
Skulle vilja påstå att namnet på ritningen är den som äger just det utförandet, även mösterskyddet är ju utformats så. De ändrar fönster, dörrar och några småsaker, sedan gäller inte mösterskyddet längre. Var samma diskussion för några år sedan om delar till fordon, dessa skulle mönsterskyddas för att fabrikanten inte skulle bli drabbad av "piratdelar". De fick ge upp då det inte var lönt eftersom man kringår skyddet med mindre förändringar. Fräck men knappast olagligt. Titta på vissa personbilar, samma sak, ser ut att vara stöpta ut samma form men med olika märke i fronten.

• Gilla
Fli
  • Laddar…
gein skrev:
Jag hade inte sagt något om det inte vore för det faktum att företaget väldigt tydligt tagit min ritning, justerat detaljer och sedan lagt in i deras katalog. Om vi vänder på det. Jag är tvärsäker att det här huset inte hade dykt upp i deras katalog om jag inte beställt lösvirket av de och därmed gett de mina ritningar. Jag har redan sagt att vårt hus inte är något "arkitekthus". Det är inte superunikt. Men det är också tydligt att man låtit min ritning ligga till stor grund för deras nya kataloghus. I min mening är det mer än att bara låta sig inspireras och inte ett juste tillvägagångssätt.
Ditt hus är väldigt likt många andra hus , du har säkert inspirerats av andra hus när du tog fram det .

gein skrev:
Om jag går till en husbyggare och visar en kopia på Fiskarheden Svanen, men jag har gjort några mindre ändringar men är till 95% likt ursprungshuset och bygger det i lösvirke så är det ju svårt att hävda att det är min modell bara för att det är byggt i lösvirke av en annan leverantör. Om då husbyggaren kommer på att detta är ju en rätt bra planlösning, många vill köpa detta hus och då lägger till det som ett kataloghus så har de ju kopierat Fiskarheden och inte mig.

Personligen kan jag tycka att det är lite fräckt att kopiera ett hus som man absolut inte var först med, göra lite ändringar och sedan kalla den sin egen modell. Men visst jag kan förstå hur du känner dig också men jag tror inte att de lägger till ett kataloghus efter bara 1 efterfrågan av en sådan modell.

Andreas Blomkvist skrev:
Om jag går till en husbyggare och visar en kopia på Fiskarheden Svanen, men jag har gjort några mindre ändringar men är till 95% likt ursprungshuset och bygger det i lösvirke så är det ju svårt att hävda att det är min modell bara för att det är byggt i lösvirke av en annan leverantör. Om då husbyggaren kommer på att detta är ju en rätt bra planlösning, många vill köpa detta hus och då lägger till det som ett kataloghus så har de ju kopierat Fiskarheden och inte mig.
Jag förstår precis vad du menar och håller med om det inte vore för att mer än 5% är ändrat. Den planlösning vi inspirerades mest av tillhörde inte ens ett funkishus. Taken och fönstren är inte alls densamma och även större förändringar av planlösningen är gjord, samt åstak i kök. De sammanlagda förändringar vi gjort är enligt mig betydligt större än de förändringar företaget gjorde på mina ritningar. Dessutom lät vi bara resa ett eget hus. Företaget kommersielliserade sitt resultat.

Redigerat:
Andreas Blomkvist skrev:
Personligen kan jag tycka att det är lite fräckt att kopiera ett hus som man absolut inte var först med, göra lite ändringar och sedan kalla den sin egen modell. Men visst jag kan förstå hur du känner dig också men jag tror inte att de lägger till ett kataloghus efter bara 1 efterfrågan av en sådan modell.
Jag förstår och kan till viss del hålla med. Jag försöker inte få det att framstå som att jag inte tittat på något annat hus eller någon annan planlösning när vi ritade vårt. Förhoppningsvis har jag gjort det klart här redan. Men faktum är att man inte kommer hitta något annat hus än det som företaget nu har i sin katalog som stämmer överens mer med mina ritningar sett både invändigt och utvändigt. Jag la ändå ner rätt många timmar den hösten för att göra huset vårt eget. Framförallt, som jag just nämnt, så gjorde vi det enbart för att resa vårt hus. Inte för att sälja ritningarna/huset vidare. Det är en ganska stor skillnad i avsikt tycker jag.

Hur som helst, jag har full respekt för alla som inte håller med och det är alltid intressant att höra andras åsikter.

Redigerat:
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Jag tror att man kan hitta väldigt identiska hus om man letar tillräckligt länge men företaget har använt sig av ett ritning det köper jag.
Men då det finns så många hus som liknar ditt vad spelar det för roll? Alla ser ju bara exteriören och det är ju inte så att folk kommer gå förbi och tänka jasså han byggde ett sånt hus. Det är ändå ut som ett i mängden.

Du vill inte dela med dig av husfirmans namn?

För övrigt jag gillar planlösningen skulle själv kunna tänka mig ett sådant men med lite individuella ändringar.

• Gilla
gein
  • Laddar…
Vad är det för företag /modell?

Absolut, det är ett i mängden. Det som gör mig besviken är att man tar en kunds ritning, gör små justeringar och lägger ut för försäljning utan att ens informera kunden. Det är inte så man behandlar en kund i mina ögon.

Som sagt, jag vill inte hänga ut något företag offentligt. Det var aldrig mitt syfte med tråden. Men jag kan PMa.

Jag hade sett det här som en möjlighet.
Kanske kontaktat företaget och gratulerat dem till att ha valt en sån trevlig huslösning att marknadsföra, och erbjudit dem att köra visningar vid behov, mot ersättning naturligtvis, typ lite byggjobb och rejäla städningar inför visning.

Om vi bortser från det som redan diskuterats angående mönsterskydd, etiska och moraliska synpunkter på företagets agrande. Vad vill du uppnå?
Ska de ta bort huset? Vill du ha kredit för ursprungsritningen? Vill du ha betalt?

Jag är uppriktigt nyfiken. Det är inte dömande från min sida.

Bart skrev:
Om vi bortser från det som redan diskuterats angående mönsterskydd, etiska och moraliska synpunkter på företagets agrande. Vad vill du uppnå?
Ska de ta bort huset? Vill du ha kredit för ursprungsritningen? Vill du ha betalt?

Jag är uppriktigt nyfiken. Det är inte dömande från min sida.
Jag finner det inte speciellt realistiskt att de ska plocka bort huset. Det ligger ju redan med i annonsmaterial och annat. Men jag skulle gärna höra deras åsikt. Anser de själva att detta var ett rimligt agerande och om någon i framtiden kommer med en ritning till företaget, får man då eventuellt räkna med att de använder handlingarna själva. Jag har redan hört av mig till företaget för en kommentar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.