Hej,

Jag har idag en jättegammal värmare för vatten. Jag kan varken ställa in när, hur den skall värna eller ser någon status för detta.

Jag tror även det är den som ger effekttopparna vi debiteras för runt 21:00 då jag inte har andra tunga förbrukare som går den tiden.

Skulle det tjäna något att uppgradera vattenvärmaren eller bra slöseri av pengar?

• Gammal vattenvärmare i ett kaklat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DjKool skrev:
Hej,

Jag har idag en jättegammal värmare för vatten. Jag kan varken ställa in när, hur den skall värna eller ser någon status för detta.

Jag tror även det är den som ger effekttopparna vi debiteras för runt 21:00 då jag inte har andra tunga förbrukare som går den tiden.

Skulle det tjäna något att uppgradera vattenvärmaren eller bra slöseri av pengar?
Du får säkert lägre driftkostnader, men frågan är, om du räknar hem investeringen.

Sätt ett relä, så Du kan påverkar bär den kör igång. Därifrån kan du har hur avancerade lösningar som helst. Styrning med tid, timpris etc.

Att byta en fungerande varmvattenberedare mot en ny kommer aldrig att gå att räkna hem.
Kör med bef. tills den går sönder och inte längre går att laga.

1 kWh i den gamla beredaren ger samma värmemängd i en ny beredare.

Beredarens termostat kopplar in värme vid större uttag av varmvatten, ex vid disk, bad eller dusch.
Används inget varmvatten så kan det gå flera timmar innan värmen aktiveras i några minuter åt gången.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Det är en Focus VVB 300L och den är 3 fas. Med toppar vid ca 21:00 beror säkert på att det duschar/badas vid den tiden. Om du tar ur en propp eller kan fälla ner en, så kommer den att ge ca 2 kW och minska en topp med 1 kW. 2 kW räcker gott att värma över natten till max. Det finns alltid värme kvar i den och det är när kallvatten kommer in i botten, som termostaten som sitter i botten reagerar med att starta för att värma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.