kimf
Hej,
Ska ha hem snubbe som ska titta på mitt tak och ge offert på att rengöra och sedan måla om det. Han kommer och inspekterar och tittar så att underlagspapp, pannor, mm. är i tillräckligt bra skick för att det ska vara lönt. Sedan lämnas 10 års garanti (inte rätt ut exakt vad dessa 10 års garanti innebär ännu).

Ville bara hör mig för om här finns lite kunskap om detta är en ekonomiskt bra affär när förutsättningarna är rätt, eller om det är bättre att vänta takets livslängd ut och sedan lägga om det istället.
Ska tilläggas att det inte finns några tecken på att taket är i dåligt skick rent funktionellt idag, men rent estetiskt är det inte så roligt längre. Betongpannorna är blekta, och har mycket mossa och alger.

Själva taket
Sadeltak med råspont, papp, läkt. Täkt av betongpannor.
Råspont från 1964 (ser väldigt fint ut på insidan mot vinden, inga fläckar eller tecken på mögel)
Underlagspapp, läkt och takpannor är bytta 1992.

Vad är normal livslängd på ett sådant tak? Börjar ju närma sig 30 år.

Du kommer enbart att få ett nytt ytskikt för ca 1/3 av vad ett byte av pannor, läkt och papp skulle kosta. Lite kosmetisk förbättring och jag anser det betydligt bättre att istället byta ut det gamla taket, när det närmar sig sin livslängd. Kan bli inom några år, men också 10 till 20 år.

Mina föräldrar var på väg att hoppa på samma sak för ett par år sedan. Skulle kosta ca 30.000kr för en villa på ca 150kvm.
Brorsan och jag lade ett par dagar på att skrapa och borsta bort lös mossa, sen sprutade vi på något bekämpningsmedel (kommer inte ihåg namnet men tror det var Biltema) som skulle ta bort kvarvarande mossa och förhindra ny påväxt. Kostade inte många hundringar.
Vi lät en kontrollyta vara osprutad och idag är det ganska stor skillnad. Det blir inte som nytt men säg att taket ser fem år gammalt ut istället för 25 år. Klart värt besväret att spara 30 papp! Förutsatt att man kan eller känner någon som kan trippa omkring på ett tak då såklart... :rofl:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gör nog inte så mycket åt livslängden, ser det ok ut under pannorna lär de kunna ligga i tio-tjugo år till.

Så värdet är ju det visuella... blir det att se tillräckligt bra ut att du slipper byta tak pga det visuella så är det ju bra nog.

Kan väl vara värt att passa på att ta hem en takfirma för offert och inspektion också.

/ATW

Du har fått bra svar. Det är bara en dyr kosmetisk åtgärd. Vårt tak är snart 45 år, brukar inspektera vinden vid snösmältningen varje år för att se att allt är tätt.

Det viktiga är pappen och den görs ju inget åt av dessa firmor.

Fast som försvar till allting så kan ju faktiskt betongpannor se väldigt tråkiga ut. De åldras ju inte fint som tegel gör på det viset.

kimf
Tack för svaren. Jag är händig och gör normalt sätt det allra mesta själv där hemma. Men just nu är livssituationen som sådan att jag inte har så mycket tid. Så försöker lösa så många problem jag kan med pengar istället för med egen arbetsinsats för tillfället.

Men känns som den konsensus som råder här då är...
Taket blir snyggt igen, men inte nödvändigtvis bättre rent funktionellt.
Rent logiskt kan kanske betongpannorna få en förlängd livslängd genom att bli rena och få ett nytt ytskikt. Men det är ändå pappen som har kortast livslängd, så det ökar kanske inte totala livslängden ändå.

Ska tilläggas att jag känner att jag kan lita på killen som kommer och tittar, han är erfaren och vi har gemensamma bekanta, ville mest ha lite kött på benen.

Köp 1 liter Jape grönfri i plastflaska och spruta på taket med din vattenslang från backen mot mossan.
De vita lavarna tar längre tid, ca 3 år sen brukar de också försvinna.
Pannorna kommer fortfarande vara blekta och grova i ytan, men du slipper mossan.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
kimf
D dibb skrev:
Köp 1 liter Jape grönfri i plastflaska och spruta på taket med din vattenslang från backen mot mossan.
De vita lavarna tar längre tid, ca 3 år sen brukar de också försvinna.
Pannorna kommer fortfarande vara blekta och grova i ytan, men du slipper mossan.
Körde grönfri förr-förra året. Bet inte ett dugg på mossan. Misstänker den måste bort mekaniskt. Fortfarande ganska mycket lav/alger eller vad det är (bor nära havet)

Claes Sörmland
Testade Nilfisk Roofcleaner i somras.

Två tak, det ena rensades mekaniskt från mossan och sen på med Nilfisk roofcleaner. Mossresterna dog efter behandlingen. Inget har kommit tillbaka. Brist på tid gjorde att det andra taket inte rensades mekaniskt men Nilfisk Roofcleaner sprutades på. Mossan som exponerats dog men delar av mossklumparna dog inte helt så mossan på på väg tillbaka. För mycket biomassa utan den mekaniska rensningen först.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma på vårt tak och borste först med piassavakvast och sprutade sedan på bensaltensid. Men där jag inte var så noga utan lämnade lite tjockare lager mossa är mossan fortfarande vid god vigör, all annan dog.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.