Är fortfarande i valet och kvalet om det är värt att köpa kombi. Kombi Aduro H1 kostar ca 15000 mer än en ren vedkamin med värmelagrande sten Aduro 9.7. Jag kan programmera mina elelement och luftvärmepumpar så de är varma på natten och halvvarma på dagen. Frågan är om det är värt 15000 extra + utslaget ca 1000 kr per år i service att ha möjligheten att ha både pellets och ved, med pellets kan den ju gå dygnet runt om det behövs. Svårt val, kaminen ska ju stå i många decennier.

Jag funderar i dessa termer:

-En vanlig braskamin är gjord för att elda i mindre omfattning- trivseleldning/alternativ värmekälla. Kanske 2 kilo ved/timma plus pauser i eldning
-En pelletskamin som aduro med matning borde vara gjord för mer kontinuerlig eldning.

Tänker jag rätt nu?

Hm, går det få tag på pellets. Sökt Bricketter/Värmelogs länge nu men slut överallt.

Nackdelen (enligt mig) är att "ren" pelletskamin inte funkar vid elavbrott. Jag är helt beroende av kaminen som enda värmekälla. Använd de extra slantarna till ett elreservverk istället.

Just nu besvärligt med pelletsköp. Jag beställer lokalt varje år 6 månader i förväg.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nackdelen (enligt mig) är att "ren" pelletskamin inte funkar vid elavbrott. Jag är helt beroende av kaminen som enda värmekälla. Använd de extra slantarna till ett elreservverk istället.

Just nu besvärligt med pelletsköp. Jag beställer lokalt varje år 6 månader i förväg.
yonna yonna skrev:

Det var helt slut på kombikaminer, nästan helt slut på kaminer överhuvudtaget, men har nu i alla fall beställt en Aduro 9.7 i sista stund och hoppas att den kommer utan försening innan vintern. Lyckades också få tag på 12 påsar björkved för 50 kr styck så hoppas att jag klarar mig på det ett tag, vet inte hur länge det räcker men kaminen ska ju inte förbruka så extremt mycket ved, och kan andas ut lite inför stundande dyr elprisvinter.

yonna yonna skrev:

yonna yonna skrev:

En UPS för 1000 - 1500kr ger några timmars drifttid under ett strömavbrott.
Ingen perfekt lösning, men det fungerar.

johnjensen johnjensen skrev:
Hm, går det få tag på pellets. Sökt Bricketter/Värmelogs länge nu men slut överallt.
Bauhaus hade värmeloggs idag

V Tobj skrev:
Bauhaus hade värmeloggs idag
Kan inte köpa några paket.. Behöver beställ 2-3 pallar och boka Lastbil. Kanske blir dyrare än el med dagens dieselpriser?

johnjensen johnjensen skrev:
Kan inte köpa några paket.. Behöver beställ 2-3 pallar och boka Lastbil. Kanske blir dyrare än el med dagens dieselpriser?
jag lastade in motsvarande en pall i bilen och hade säkert fått plats med en till om jag hade velat, men har inte koll på hur mycket jag kommer förbruka så nöjde mig med det.

V Tobj skrev:
jag lastade in motsvarande en pall i bilen och hade säkert fått plats med en till om jag hade velat, men har inte koll på hur mycket jag kommer förbruka så nöjde mig med det.
Jag har en jätteliten bil för att spara bensin (0,40 kr/milen vid långfärd)
Break even - elda med värmeloggs vs eldrift från luft/luft värmepump
95 öre är överföringsavgiften + 4 500 kr i fast avgift och så då elhandelsbolagets dag för dag priser . Frågan är ju när det är lönsamt att elda med brikett-logs än el. Går åt ungefär 2 paket en kall dag = 18 kg vilket idag kostar 140 kr. När det var som kallast i december 2021 gjorde jag av med 70 Kwh/dag och räknat ut att 55 KWH var till värme. Det blir 275 kr/dag om elpriset från elhandelsbolaget ligger på 4 kr (+ 1 kr). Break even är när elpriset är 2:50 (inklusive elahndelsbolaget, nätavgiften, skatter). Krångligt att räkna men tror att på Nordpool ska råpriset då vara under 1 kr. Det kommer inte hända.

V valleb skrev:
En UPS för 1000 - 1500kr ger några timmars drifttid under ett strömavbrott.
Ingen perfekt lösning, men det fungerar.
Fast är det bara någon timmes avbrott så är det ingen fara ändå, kaminen håller sig varm ett tag och huset blir inte utkylt så fort. Problemet är när elavbrotten börjar bli i dagar. Och med den politik som förs i detta land lär väl det bli vardagsmat snart.

En grundfunktion hos en kamin (enligt mig) är att den fungerar utan el. En fläkt kan vara bra för att sprida värme, men det funkar utan fläkt så det är inte kritiskt, men en kamin som innehåller kretskort, då börjar det bli tokigt.

• Gilla
valleb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast är det bara någon timmes avbrott så är det ingen fara ändå, kaminen håller sig varm ett tag och huset blir inte utkylt så fort. Problemet är när elavbrotten börjar bli i dagar. Och med den politik som förs i detta land lär väl det bli vardagsmat snart.

En grundfunktion hos en kamin (enligt mig) är att den fungerar utan el. En fläkt kan vara bra för att sprida värme, men det funkar utan fläkt så det är inte kritiskt, men en kamin som innehåller kretskort, då börjar det bli tokigt.
Min fru skulle inte lyckas tända en brasa även om hon använde 10L bensin. :-( Och hon är hemma mest. Jag håller med om logiken (strömlös uppvärmning) men det va inte lönt här. Kommunen skiljer dessutom på vedkamin (endast "myseldning" ett fåtal ggr i veckan) och pelletskamin (fritt fram som primär uppvärmning). Så här fick det bli nödströmsanläggning och pelletskamin.

M
S spaceas skrev:
Jag funderar i dessa termer:

-En vanlig braskamin är gjord för att elda i mindre omfattning- trivseleldning/alternativ värmekälla. Kanske 2 kilo ved/timma plus pauser i eldning
-En pelletskamin som aduro med matning borde vara gjord för mer kontinuerlig eldning.

Tänker jag rätt nu?
Kan bara prata för mig själv. Har en Handöl täljstenskamin från Nibe som jag i princip varje helg på vintern tänder på morgonen och eldar fram till kvällen utan direkt avbrott. Så det där med pauser är inget jag känner igen. Har haft den i 15 år så för mig är det inga problem med kontinuerlig eldning. Har Nibes egna stålrörsskorsten om det nu har betydelse i sammanhanget.

Något jag saknar och som jag skulle ha på önskelistan idag vid en nyinstallation är en vattenmantel så man kan använda en del av effekten till radiatorsystemet och värma hela huset.

L lbgu skrev:

Så sant, jag tänkte också på just det och valde därför en Aduro H1.

Dyrt som attans och kommer säkert aldrig återbetala sig men jag kan värma huset vi elavbrott och av ren principsak så försöker jag att inte mata eljättarna med mer pengar än nödvändigt (även innan elprishöjningarna). Sen är det ju även mysigt med ved...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.