electroluxaren skrev:
siemens och bosch är ju egentligen samma sak,
det man är ut efter är ju de tyskbyggda dvs serie 8 resp IQ700,IQ800
dessa serier är betydligt rejälare och tyngre än övriga.

den stora skillnaden mot miele är att bosch/siemens går att få 5-års garanti det får man aldrig på miele,

att hålla igång en miele kan kosta 7ggr så mycket som bsh,
miele gör vissa modeller i tjeckien och är mycket simplare under skalet men nästan exakt lika på utsidan.
förr gick en miele 15-25 år mellan besöken, vissa modeller i dag når knappt 2-års strecket.
Jag hade valt en siemens IQ800 alla dagar i veckan
Toppeninlägg, tack!
Jag misstänkte precis att Siemens och Bosch är lika i många avseenden. Samma app och lika teknik typ iDos.

Varför IQ800 före IQ700?

P
D Distordera skrev:
Toppeninlägg, tack!
Jag misstänkte precis att Siemens och Bosch är lika i många avseenden. Samma app och lika teknik typ iDos.

Varför IQ800 före IQ700?
den är än bättre, robustare

electroluxaren skrev:
den är än bättre, robustare
Säker? Samma vikt. 83,1kg. Mer robusthet borde betyda mer vikt. Eller är det bättre materialval? Titan ist.f. alu?

P
D Distordera skrev:
Säker? Samma vikt. 83,1kg. Mer robusthet borde betyda mer vikt. Eller är det bättre materialval? Titan ist.f. alu?
den har lite annorlunda konstruktion och jag tror att det fortfarande går att tex byta trumlager på denna vilket inte skall gå på de övriga

H
D Distordera skrev:
Befintlig tvättmaskin är 7 år gammal (ny) och helt glapp i trumman. Sjukt..

Så jag tänkte slänga pengar på problemet. En Miele borde ju vara bra men är den prisvärd?

Har bara haft en Mieleprodukt, en dammsugare. Den var trasig från leverans och fick repareras. Fick tillbaks en repig maskin… dessutom är den såpass tung att den är dryg att hantera.

Tungt är bra när det gäller tvättmaskin men frågan är om den fungerar när man får den?

Skämt åsido, har ni några åsikter eller ännu bättre - erfarenheter?
Tack på förhand.
Tröttnade också på att maskinerna höll 7 i bästa fall till 10 år.
Köpte Miele för 10 år sedan, tvätt, tork, kyl och frys, diskmaskinen är nog 15 år minst. Spisen är dock Cylinda för att jag tycker glashällen är bra, lätt att få den skinande blank. Spisen är bara 2 år.
Har inte haft några som helst problem med Miele, peppar, peppar. Skulle jag köpa Miele igen, ja, absolut.
Dyrare men man får vad man betalar för. Kan väl tillägga att tvätt och tork var inte i Mieles lägsta prisklass.

Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Finns det tyskbyggda tumlare också? Hittar inga på Bosch/Siemens svenska webbsidor med tyska flaggan under eller "Made in Germany" på bilden.

P
F fedder skrev:
Finns det tyskbyggda tumlare också? Hittar inga på Bosch/Siemens svenska webbsidor med tyska flaggan under eller "Made in Germany" på bilden.
Funnits i alla fall, men komponentbrist en är omfattande

Har tvätt och tork från Miele. Köpte steget ovan instegsmodellen tror jag (kan varit instegsmodellen). Rent maskinellt osv har de funkat klockrent. Använts i en barnfamilj närmats dagligen i 10 år utan tillstymmelse till att ha krånglat. Nu hade jag gärna haft en med timer, men det saknar vår modell.

D Distordera skrev:
Befintlig tvättmaskin är 7 år gammal (ny) och helt glapp i trumman. Sjukt..

Så jag tänkte slänga pengar på problemet. En Miele borde ju vara bra men är den prisvärd?

Har bara haft en Mieleprodukt, en dammsugare. Den var trasig från leverans och fick repareras. Fick tillbaks en repig maskin… dessutom är den såpass tung att den är dryg att hantera.

Tungt är bra när det gäller tvättmaskin men frågan är om den fungerar när man får den?

Skämt åsido, har ni några åsikter eller ännu bättre - erfarenheter?
Tack på förhand.
Jag sätter kravet sedan länge på att det måste vara minst 5års garanti på en hushållsmaskin vi köper. Miele lever mycket på ett rykte av att vara bra och så var det förr i tiden men jag ser inte idag att det är värt kostnaden.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Köpte nya maskiner tidigare i år, blev Bosch tillslut pga budget så jag har ingen egen erfarenhet, men säljaren ville verkligen inte sälja Miele till mig med argumentet att de har blivit sämre och att service och reklamationer hanteras skitdåligt.
Han hävdade att ASKO gjorde dom överlägset bästa maskinerna nu, och att de kommer hålla i många många år problemfritt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H
G GustH skrev:
Köpte nya maskiner tidigare i år, blev Bosch tillslut pga budget så jag har ingen egen erfarenhet, men säljaren ville verkligen inte sälja Miele till mig med argumentet att de har blivit sämre och att service och reklamationer hanteras skitdåligt.
Han hävdade att ASKO gjorde dom överlägset bästa maskinerna nu, och att de kommer hålla i många många år problemfritt
Skulle nog kolla mer på tester än att lita på en säljare, säljaren kan tjäna mer på ett visst märke, de kanske vill upp till en visst inköpsvärde för att få större rabatt hos den leverantören, det kan ligga någon säljtävling på det märket som de vill sälja. Så kolla oberoende tester. Sen kan man fråga säljaren om specifika saker/detaljer som man vill veta. Asko är ju inget dåligt märke oavsett.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Jo, absolut litar jag inte på alla säljare , även om jag vet att denna säljaren faktiskt är ärlig. Oavsett litar jag gärna på alla som har en stark ovilja att sälja en viss produkt/märke. Brukar vara en bra indikation på att det kan bli mycket problem om det blir problem framöver

electroluxaren skrev:
siemens och bosch är ju egentligen samma sak,
dessa serier är betydligt rejälare och tyngre än övriga.

den stora skillnaden mot miele är att bosch/siemens går att få 5-års garanti det får man aldrig på miele,

att hålla igång en miele kan kosta 7ggr så mycket som bsh,
miele gör vissa modeller i tjeckien och är mycket simplare under skalet men nästan exakt lika på utsidan.
förr gick en miele 15-25 år mellan besöken, vissa modeller i dag når knappt 2-års strecket.
Jag hade valt en siemens IQ800 alla dagar i veckan
Klart du kan få 5-års garanti, eller varför inte 10? Bara slant upp. På en tvätt för 15-25k kan det vara värt det. Förhoppningsvis trillar polletten ner hos Miele att detta ska ingå om några år eller så. Då kommer deras försäljning

electroluxaren skrev:
det är alltid en chanstagning att handla vitvaror idag.
Såväl miele som bosch bygger sin olika plattformar i olika länder då väljer de att tillverka topend maskinerna i Tyskland och övriga i fd öststatsländer. den maskinen som görs i tyskland har nästan inget gemensamt med den från polen, och jag har heller inte sett sämre monterade maskiner från polen utan modellerna är bara sämre, klenare.
Det hade varit enormt intressant att se bakgrunden till påståendet om testen av mielen i 20-år! skulle faktiskt inte tro att finns något utan lutar mer åt falsk marknadsföring.
Min uppfattning är att Miele är mycket seriösa i sin testning för att kunna stå bakom sina 20 år.

mer info: https://www.miele.com/en/com/legal-notice-2075.htm#p6737

Det är ändå väldigt intressant att den upplevda kvaliteten är sämre på senare år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.