1500W motorvärmare ser väl helt ok ut? Kör du den kl11 en onsdag?
Finns några andra effekttoppar totalt sett?

P patriklarsson skrev:
1500W motorvärmare ser väl helt ok ut? Kör du den kl11 en onsdag?
Finns några andra effekttoppar totalt sett?
Ja, det är helt ok, en kupevärmare på 1000W, och så blockvärmaren på det.
Jag har lagt in en knapp i mobilen, så att jag kan trycka på "Motorvärmare 3 timmar".
Då får jag 3 timmars gångtid innan jag ska iväg, och riskerar inte att den står på längre om någonting annat kommer i vägen.
Nu i pandemitider så blir det oregelbundna resvanor, normalt sett kör jag den baserat på utomhustemeperatur och vilken tid jag ska åka..
Totalt sett så är väl värmepumpen till huset en effekttopp, ca 1,5kW
Diagram över energiförbrukning från en värmepump med toppar och två strömavbrott den 1 oktober 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tar varmvattenberedaren 1kW, hundhuset 1kW och garagets värmepump också drygt 1kW.
Men det märktes när mina ungdomar var hit på nyårsafton, och vi skulle bada "el-eldad" bastu, och köra slut på varmvattnet :)
Man kan även skönja två smärre strömavbrott.

Elektricitetsförbrukningshistorik med toppar för hushållsapparater som bastu och hundhus, och strömavbrott.
Skapa konto

Jag har själv en äldre varmvattenberedare 3fas på 3kW skulle jag tro, men om jag fick önska för framtiden hade jag hellre haft en värmepumpsberedare på 1kW, gärna med en stor acktank och sedan solceller som iaf klarar 2-3kW. Kan nog inte få ner min förbrukning mkt mer. Motorvärmare och bastukostnader får man stå ut med :)

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Kul å höra! Du har ju en fantastisk årsförbrukning skulle jag säga, skulle absolut kanske satsa på att försöka isolera huset och kanske täppa igen håligheter som kan orsaka köldbryggor och kallras. Utöver det ingen installation av någon ny värmekälla som då skulle va ”billigare” som sagt kul å läsa riktigt bra jobbat!

Härlig aktivitet i tråden. Tusen tack för all respons och jag har en del att jobba vidare med :) Ska på riktigt kolla upp det här med en extra LLVP på övervåningen. Har länge varit inne på solceller men det kommer alltid något annat i vägen. Som sagt, tack för diskussionerna och inputen. Det värmer att folk lägger ner energi på en vilsen kwh-jägare!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag håller med om att det är kul att se någon med lägre energiförbrukning än en själv för en gångs skull. Oftast väldigt märkliga siffror på detta forum. Folk kanske lever annorlunda än mig, större, varmare, vad vet jag..
Jag är iaf nöjd för stunden med omkring 10.000kWh/år men då värmer jag heller inte hela huset ännu.
Så småningom blir det en till llvp på övervåningen även för mig. Så eldar jag ganska mycket också, upplever det billigt i förhållande till värmen man får ut.
Spetsar med 1-2 vedkorgar om dagen när det är kallt och kokar upp 50l vatten på vedspisen upplever att det håller värmen ett tag.

250k låter väldigt mycket men antar att 100k är för element/ventilation/ifall det springer iväg?

För 250k o mindre elräkning solceller för 110-160k?, (ca 6-8k kwh/år)
O en llvp till med bra coop värde. mitt förslag om taket har den livslängden kvar.

Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
5 meter låter lite skralt, men jag håller med om att räckvidden inte är jättebra.
Fördelen med Zwave är ju att dom kan agera "slavar" åt varandra, så på så sätt kan man utöka nätet.
Jag brukar i alla fall ha "pucken" nära styrenheten när jag inkuldera den, annars har det hänt att den inte blivit fullständigt inkluderat, och saknat funtioner.
Om allting har fungerat vid inkluderingen så bör man se en bild som visar vilken enhet det är, om det bara är en "standardbild", med Zwave loggan, så är risken att den inte är ordentligt inkluderad.
Jag tror att de flesta "puckar" är likvärdiga, men jag har dom här, och dom har fungerat bra:
[länk]
Och sedan har jag byggd in dom i dosor vid uttagen.

[bild]

När det gäller att titta på effekter eller energimängder så använder jag Telldus Live, via webben.
Där kan du välja att ta ut tidsperioder, och välja effekt, energi, spänning mm.
Man kan sedan även föra muspekaren över diagramet för att få värdet för en specifik tidpunkt.
Detta är speciellt användbart när jag tar fram förbrukningen över en viss tidsperiod.
Grafen nedan visar en av motorvärmarna idag.
[bild]

Vad de orimliga effektärdena beror på vet jag inte?
Gör alla likadant?
Jag mäter det mesta i mitt hus just nu, (värmepumpar, varmvattenberedare, motorvärmare, belysning, tillskottsvärme mm) och har inte upplevt just de problemet som du har beskrivit.
Men det kan ju vara "puckarna" som har den egenheten?
Grafen nedan visa samma motorvärmare som förra grafen, men effekten.
Man kan välja att visa effekt och energi (och spänning) i samma graf, men jag tycker att det blir rörigt.
[bild]
Hej
Tack för all information.
Jag har bara kollat i telefonen hittills. Får testa med Telldus Live istället märker jag.
Det är säkert sämre räckvidd på de mätare som jag använder. Se bild nedan.
Telldus plug-in relä med energimätning, vit, på en produktwebbsida med rabattmärkning.
Skapa konto

P patriklarsson skrev:
[QUOTE="Ja, har jag fläktläge auto så tystnar den omedelbart men med manuellt läge så blåser det på och som sagt, det blåser varmt. Har ingen koll på exakt vart den möter temperaturen. Uppenbarligen är ju huset snålt ändå men det är ibland lite jobbigt att sitta i soffan när fläkten kör så hårt, sen kan jag ju absolut ändra läge till auto men hade gärna sett att den blåser men kanske blåser lite mindre varmt om det är varmt i rummet.
Står llvp i värmeläge, sol, vintertid?[/QUOTE]

Japp, det stämmer. Kör aldrig auto eftersom den då, vilket vi redan konstaterat i tråden, börjar kyla. Sänker temperaturen några grader ibland men trots att jag sänker till kanske 17 så blåser den ändå på relativt varmt trots att kaminen står 5 meter rakt framför LLVP. Skulle därav vara intressant att få till en elmätare på just den. När den installerades så sattes en ny liten central (kanske heter något annat men jag tror ni förstår var jag menar) Vet inte om det är enkelt att sätta någon elmätare på bara den? Vill egentligen mäta allt dock. Golvvärmen har inbyggd mätare i displayen men skulle även vara intressant att kolla elementen på övervåningen.

Om det ingår varmvatten och hushållsel i den förbrukningen är det väldigt snålt och bra.
Om du inte eldar i kaminen lär det bli annat, så funderingen är kanske om du vill ha elräkningen/uppvärmningen så hårt bunden till att handgripligen elda med ved varje dag.
Om huset inte klarar sig utan den dagliga handpåläggningen kan det nog vara läge med en backup av något slag. Men annars lär du inte få igen bergvärmepengar på en bra stund.

Johan8900 Johan8900 skrev:
Hej på er,

Den här vintern har jag, som många andra, förmodligen funderat ännu mer på elförbrukning med tanke på priserna på el. Jag bor i ett hus byggt 1928 (128 kvadrat. Två våningar) med direktverkande el och en LLVP samt en kamin som står optimalt mitt på nedervåningen och sedan en renovering förra året är det ganska så öppen planlösning. LLVP blåser rakt på kaminen och sprider det sedan vidare upp för trappan. Vi har golvvärme i en entré/tvättstuga på 7 kvadrat och golvvärme i lika stor badrum på övervåningen. I övrigt är radiatorerna bortplockade på nedervåning förutom ett litet element på en liten toalett, korkat kanske med med tanke på LLVP och kamin såg vi en chans att plocka bort radiatorerna.
På övervåning i 3 sovrum finns element som går rätt varmt då det är långt från LLVP.

Jag funderade på om det inte vore klokt att konvertera huset och sätta in bergvärme eller annan snålare uppvärmning men efter att ha läst lite verkar vårt hus otroligt snålt. Vi gör av med 10000 kwh per år och nu i december som var kall gjorde vi av med 1500 kwh. Jag eldar några timmar nästan varje dag.

Nu till min fråga, är det, förutom komfort (då jag upplever kallras och endel kalla fläckar med LLVP) värt att konvertera? 10000kwh med direktverkande el och kamin verkar ju rätt bra och investering med konvertering och bergvärme bör ju kosta åtminstone 250kkr. Sparar vi 2000 kwh per år så är det länge innan jag får tillbaka de pengarna.

Vad tror ni?

Mvh Johan

• Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja det där får du inte tillbaka på minskad elräkning, möjligtvis delvis på ökat värde I huset. Jag ser vattenburen värme som en stor fördel.

Ska du räkna med ränta på de 250kkr så inser du att det är kört. Även om du har pengarna själv och inte behöver låna, så kan man placera i t.ex. Fonder eller låsta räntekonton, så en sådan här investering kan man inte blunda för räntekostnaden.
Ursäkta jag vet vad LVP är men vad är LLVP?

S Skiathos skrev:
Ursäkta jag vet vad LVP är men vad är LLVP?
Luft luft värmepump

• Gilla
Skiathos
  • Laddar…
S Sonnyå skrev:
Luft luft värmepump
Vad är skillnaden?

Det finns även luft/vatten värmepump förslagsvis då lvvp
Lvp talar inte om vilket av dom det är, eftersom bägge har minst en luftdel..

S Skiathos skrev:
Vad är skillnaden?
antingen har man en LLVP som tar värme ur uteluften och skickar ut varm luft inne

eller en LVVP som tar värme ur uteluften till ett vattenburet system inne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.