28 198 läst ·
63 svar
28k läst
63 svar
Värt att konvertera från direktverkande el?
Johan8900 skrev:
Toklåg förbrukning - Grattis...Johan8900 skrev:
Bor själv i ett radhus, lite större än ert hus, med tre våningar. Tätt som ett passivhus och fjärrvärme. Det anda som har med värmen att göra som belastar elen är cirkulationspumpen för golvvärmen. Tyvärr (eller - jo, det är nödvändigt) har vi en FTX för ventilationen - annars hade vi dött av syrebrist - och den drar en del el. Enligt vår energideklaration gör vi av med 80 kWh/kvadratmeter vilket landar på c.a. 10 000 kWh bara för uppvärmningen - om de har räknat rätt...
Vi gör av med knappt 6000 kWh el (2021: 5475) så det låter som om ni värmer huset extremt billigt - men det är nog vedens förtjänst. Säg att 1 kubikmeter stjälpt ved motsvarar ungefär 1000 kWh så tillför ni ganska mycket den vägen.
Men vedeldning är en livsstil så kostnaden för veden kan man inte bry sig om
Vid en energideklaration tror jag man skulle titta även på veden dock...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Håller med om att 10.000kWh är en låg årsförbrukning. Min ligger mellan 6.000-13.000 på 6 hela år. 13k när vi bodde två vuxna, 6k när huset knappt används vintertid.
Jag betalar under 50öre/kWh+moms så jag klagar inte.
Jag betalar under 50öre/kWh+moms så jag klagar inte.
Sätt den i värmeläge och en önskad temperatur så kommer den sluta att blåsa när du eldar och sen starta igen när det svalnat.Johan8900 skrev:
Ja, jag betalar för veden så det är kostnad helt klart. Köpte 6.5 kubik i september och började elda i början av oktober kanske. Körde ingen värme på förrän mitten på november, då lite på morgontimmarna. Har väl hittills gjort åt med 4 kubik kanske. Så räkna 6-7 kubik om jag eldar som jag gjort nu. Det här med några timmar om dagen är säkert en underdrift, säg snitt 6 timmar om dagen.
Ja, har jag fläktläge auto så tystnar den omedelbart men med manuellt läge så blåser det på och som sagt, det blåser varmt. Har ingen koll på exakt vart den möter temperaturen. Uppenbarligen är ju huset snålt ändå men det är ibland lite jobbigt att sitta i soffan när fläkten kör så hårt, sen kan jag ju absolut ändra läge till auto men hade gärna sett att den blåser men kanske blåser lite mindre varmt om det är varmt i rummet.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Det är skillnad på om llvp står i Auto läge värme/kyla eller fläkt läge Auto.K kentaur81 skrev:
Fläktläge Auto är ok men på vintern ska det vara värmeläge "sol" och sommar växlar man till kyla "snöflinga". Man ska EJ ha driftläge Auto. Då kyler llvp när man eldar eller kör elradiatorer och då kan man få väldig elförbrukning. Mvh
Om du ställer VP i manuel fläkt, så brukar det ju finnas möjlighet att ställa fläkten i olika hastigheter. på de flesta typer. I vart fall LG, Daiken Panasonic m flJohan8900 skrev:
Ja, jag betalar för veden så det är kostnad helt klart. Köpte 6.5 kubik i september och började elda i början av oktober kanske. Körde ingen värme på förrän mitten på november, då lite på morgontimmarna. Har väl hittills gjort åt med 4 kubik kanske. Så räkna 6-7 kubik om jag eldar som jag gjort nu. Det här med några timmar om dagen är säkert en underdrift, säg snitt 6 timmar om dagen.
Ja, har jag fläktläge auto så tystnar den omedelbart men med manuellt läge så blåser det på och som sagt, det blåser varmt. Har ingen koll på exakt vart den möter temperaturen. Uppenbarligen är ju huset snålt ändå men det är ibland lite jobbigt att sitta i soffan när fläkten kör så hårt, sen kan jag ju absolut ändra läge till auto men hade gärna sett att den blåser men kanske blåser lite mindre varmt om det är varmt i rummet.
Jag håller med om det.P patriklarsson skrev:Det är skillnad på om llvp står i Auto läge värme/kyla eller fläkt läge Auto.
Fläktläge Auto är ok men på vintern ska det vara värmeläge "sol" och sommar växlar man till kyla "snöflinga". Man ska EJ ha driftläge Auto. Då kyler llvp när man eldar eller kör elradiatorer och då kan man få väldig elförbrukning. Mvh
Men en intressant sak med min IVT är att när den står i läge "auto" på driften så kyler den inte om utomhustemperaturen är under 18 grader, så står det i manualen i alla fall.
Men jag chansar inte heller, utan kör som du föreskriver.
Medlem
· Stockholms län
· 184 inlägg
Att konvettera en kåk med elvärme till bergvärme är nog svårt att rälna hem.Johan8900 skrev:
Hej på er,
Den här vintern har jag, som många andra, förmodligen funderat ännu mer på elförbrukning med tanke på priserna på el. Jag bor i ett hus byggt 1928 (128 kvadrat. Två våningar) med direktverkande el och en LLVP samt en kamin som står optimalt mitt på nedervåningen och sedan en renovering förra året är det ganska så öppen planlösning. LLVP blåser rakt på kaminen och sprider det sedan vidare upp för trappan. Vi har golvvärme i en entré/tvättstuga på 7 kvadrat och golvvärme i lika stor badrum på övervåningen. I övrigt är radiatorerna bortplockade på nedervåning förutom ett litet element på en liten toalett, korkat kanske med med tanke på LLVP och kamin såg vi en chans att plocka bort radiatorerna.
På övervåning i 3 sovrum finns element som går rätt varmt då det är långt från LLVP.
Jag funderade på om det inte vore klokt att konvertera huset och sätta in bergvärme eller annan snålare uppvärmning men efter att ha läst lite verkar vårt hus otroligt snålt. Vi gör av med 10000 kwh per år och nu i december som var kall gjorde vi av med 1500 kwh. Jag eldar några timmar nästan varje dag.
Nu till min fråga, är det, förutom komfort (då jag upplever kallras och endel kalla fläckar med LLVP) värt att konvertera? 10000kwh med direktverkande el och kamin verkar ju rätt bra och investering med konvertering och bergvärme bör ju kosta åtminstone 250kkr. Sparar vi 2000 kwh per år så är det länge innan jag får tillbaka de pengarna.
Vad tror ni?
Mvh Johan
Däremot om ett hus har installerade vattenradiatorer oavsett panna olja eller elpatron skulle jag vilja påstå att det lönar sej.
Jag renoverade en kåk byggd 1946 med oljeeldning. Pannan gammal och omodern.
Borrade 190 m ny Nibe på 4 år var det hemräknat
Hej Hannuse,Hannuse skrev:
Hej.
Jag kombinerar detta med mitt "smarta-hem" system.
Så det är ett Telldus system som får mäta allting, via sensorer som också kan agera brytare.
Jag har provat att mäta med en multimeter för att verifiera noggrannheten, och den är väldigt bra i dom små "puckarna", trots att dom bara kostar 300-500kr/styck.
Jag har också köpt 3st energimätare/brytare från Telldus.
Mina problem är att dels att de då och då mäter orimligt höga effektvärden vilket gör att det är svårt att se de riktiga värdena i graferna och dels att det är väldigt dålig räckvidd på dessa Z-Wave-enheter. Tänkte som du mäta motorvärmaren men det är omöjligt att få några värden så långt ifrån. Verkar bara klara typ 5m. Det fungerar att styra on/off men inga värden.
Jag tycker också att det är svårt att se energiförbrukningen tex per dag eller månad eftersom den visar ackumulerad effekt som bara byggs på hela tiden.
Tacksam för tips från dig som Telldus-kunnig.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Det låter som en rimlig funktion för villaägare men då funkar det ju inte i ex en serverhall där man vill ha 19 grader året om, även på vintern när det är kallare än 19 ute.Hannuse skrev:
Sedan vill man troligen inte heller kyla inne när man har 23 grader inne och det är 19-20 grader ute.
Jag gör en växling i början av sommaren till AC och ändrar tillbaka till värme i sep kanske. Känns inte så jobbigt att byta två gånger per år?
Hej.R Runner543 skrev:Hej Hannuse,
Jag har också köpt 3st energimätare/brytare från Telldus.
Mina problem är att dels att de då och då mäter orimligt höga effektvärden vilket gör att det är svårt att se de riktiga värdena i graferna och dels att det är väldigt dålig räckvidd på dessa Z-Wave-enheter. Tänkte som du mäta motorvärmaren men det är omöjligt att få några värden så långt ifrån. Verkar bara klara typ 5m. Det fungerar att styra on/off men inga värden.
Jag tycker också att det är svårt att se energiförbrukningen tex per dag eller månad eftersom den visar ackumulerad effekt som bara byggs på hela tiden.
Tacksam för tips från dig som Telldus-kunnig.
5 meter låter lite skralt, men jag håller med om att räckvidden inte är jättebra.
Fördelen med Zwave är ju att dom kan agera "slavar" åt varandra, så på så sätt kan man utöka nätet.
Jag brukar i alla fall ha "pucken" nära styrenheten när jag inkuldera den, annars har det hänt att den inte blivit fullständigt inkluderat, och saknat funtioner.
Om allting har fungerat vid inkluderingen så bör man se en bild som visar vilken enhet det är, om det bara är en "standardbild", med Zwave loggan, så är risken att den inte är ordentligt inkluderad.
Jag tror att de flesta "puckar" är likvärdiga, men jag har dom här, och dom har fungerat bra:
https://www.m.nu/rela-z-wave/nano-switch-with-power-metering
Och sedan har jag byggd in dom i dosor vid uttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller att titta på effekter eller energimängder så använder jag Telldus Live, via webben.
Där kan du välja att ta ut tidsperioder, och välja effekt, energi, spänning mm.
Man kan sedan även föra muspekaren över diagramet för att få värdet för en specifik tidpunkt.
Detta är speciellt användbart när jag tar fram förbrukningen över en viss tidsperiod.
Grafen nedan visar en av motorvärmarna idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad de orimliga effektärdena beror på vet jag inte?
Gör alla likadant?
Jag mäter det mesta i mitt hus just nu, (värmepumpar, varmvattenberedare, motorvärmare, belysning, tillskottsvärme mm) och har inte upplevt just de problemet som du har beskrivit.
Men det kan ju vara "puckarna" som har den egenheten?
Grafen nedan visa samma motorvärmare som förra grafen, men effekten.
Man kan välja att visa effekt och energi (och spänning) i samma graf, men jag tycker att det blir rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men man kan köra den i läge "kyla", och då kyler den även om det är kallare än 18 grader ute.P patriklarsson skrev:Det låter som en rimlig funktion för villaägare men då funkar det ju inte i ex en serverhall där man vill ha 19 grader året om, även på vintern när det är kallare än 19 ute.
Sedan vill man troligen inte heller kyla inne när man har 23 grader inne och det är 19-20 grader ute.
Jag gör en växling i början av sommaren till AC och ändrar tillbaka till värme i sep kanske. Känns inte så jobbigt att byta två gånger per år?
Men jag gör som du, för att inte äventyra någonting, och håller med om att det inte är speciellt svårt att växla två gånger per år, det blir liksom naturligt.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
OK, farsan har en äldre IVT kanske är det samma på den, då bör man alltså aldrig kunna få problem med växlingar eftersom man troligen inte eldar på när det är över 18 grader ute, då är värmepumpen extremt effektiv. Problemet har väl varit när den kommer i en slags självsvängning och först värmer en stund, sedan växlar och kyler för att sedan börja värma igen. Låter man den gå så hela våren och hösten kan det ju bli dyrt.Hannuse skrev:
Troligen sällan ett problem i praktiken men jag vill själv veta när min kyler eftersom det bildas kondensvatten i innerdelen är det bra att vara uppmärksam på ev stopp i dräneringen så det rinner över inomhus. Är ju inte så roligt.