J
Har en Contura 510, installerad 2007. En enkel plåtkamin helt enkelt, ansluter till murstock som blir ordentligt varm när man kört ett tag. Tittar jag hemsidan nu står det "upp till 79% verkningsgrad", men verkar vara en uppgraderad modell (510 style), så oklar verkningsgrad på den vi har.

Vermikuliten i den börjar vittra o spricka så måste köpa nytt. Men innan jag göra det, är det ens värt att överväga att byta hela kaminen till en med något värmemagasin, typ täljsten? Verkar ligga på ca 30-35k.

Värt som i ekonomiskt och framförallt komfort. Är täljsten/magasin bara fina ord eller förlänger det och jämnar ut värmen väsentligt?
 
Har väldigt svårt att se att du kan räkna hem detta.
 
  • Gilla
Thomas XXX och 3 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Har en Contura 510, installerad 2007. En enkel plåtkamin helt enkelt, ansluter till murstock som blir ordentligt varm när man kört ett tag. Tittar jag hemsidan nu står det "upp till 79% verkningsgrad", men verkar vara en uppgraderad modell (510 style), så oklar verkningsgrad på den vi har.

Vermikuliten i den börjar vittra o spricka så måste köpa nytt. Men innan jag göra det, är det ens värt att överväga att byta hela kaminen till en med något värmemagasin, typ täljsten? Verkar ligga på ca 30-35k.

Värt som i ekonomiskt och framförallt komfort. Är täljsten/magasin bara fina ord eller förlänger det och jämnar ut värmen väsentligt?
Du har en bra kamin! Har själv en sådan i min stuga och modellen med täljsten i mitt hus. Funkar kanon, även sotarn är förtjust i dessa. Värmekuliten bytar jag de delar som spricker, vart annat eller vart tredje år.
 
Nej att byta till en liknande täljstenskamin lönar sig inte, bättre att du renoverar plåtkaminen du har och eldar i den några år till. Det går utmärkt att köpa vermeculitskiva och själv bearbeta/tillverka de detaljer som spruckit, man behöver oftast inte dyra orginaldelar

En tung eldstad dvs. täljstensugn eller kakelugn är vad du i framtiden bör skaffa om du vill kunna accumulera värmen.
 
J
Tack för svar, då kör jag vidare på denna. Tänkte mest komfortmässigt om det lönade sig att gå från plåt till magasin, men det får bli någon annan gång.
 
  • Gilla
Thomas XXX
  • Laddar…
Tomture61
J Jotsat skrev:
Tack för svar, då kör jag vidare på denna. Tänkte mest komfortmässigt om det lönade sig att gå från plåt till magasin, men det får bli någon annan gång.
Murstocken i ditt hus är ett värmemagasin (y)

Reservdelar till din kamin https://www.eldkraft.se/kategori/Contura-500-reservdelar
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.