Alla som föredrar 4G har antingen väldigt gynnsamma förhållanden eller "försvarar" sitt bortval av fiber även fast det inte kanske var så bra val. Var liknande situation här på våran gata för 15år sen när fjärrvärme och fiber drogs, några valde att inte ta nått av det och försvarade sitt val även fast ingen egentligen frågade. Man tyckte mer det var korkat val.
Min far som bor på landet tänkte för några år sen skippa fiber för att bara köra 4G, men han ångrade sig och som tur var han ändra innan det var för sent.

tompax
T TheGame skrev:
eller "försvarar" sitt bortval av fiber även fast det inte kanske var så bra val. Var liknande situation här på våran gata för 15år sen när fjärrvärme och fiber drogs, några valde att inte ta nått av det och försvarade sitt val även fast ingen egentligen frågade. Man tyckte mer det var korkat val.
Det finns väl egentligen ingen fördel med 4G eller ens 5G över fiber mer än priset initialt? Allt annat är väl sämre egentligen?
Så om någon försvarar trådlöst över trådbundet i detta fall, så är det väl antingen av okunskap eller för att de har insett att valet var fel men har svårt att smälta det?

• Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
Jag ser skillnaden på 4G/5G och fiber, såsom att fiber använder man för att koppla upp sin fastighet/boende på Internet.
4G/5G för att koppla upp sig själv mobilt oavsett var man är.

Så de kompletterar varandra....

Finns ju flera trådar kring fiber kontra mobilt t.ex. 5G och framtid, där båda kommer att finnas parallellt och användas likaledes av oss användare beroende av var vi befinner oss (min åsikt). Fiber till hemmet där det kanske sitter en 5G accesspunkt eller Wifi version 6 (integrerbar med 5G).
Och att även tekniken utvecklas parallellt där den här artikeln ger en indikation om att även fibernäten vidareutvecklas.
https://www.nyteknik.se/digitaliser...abit-per-sekund-i-vanliga-fiberkablar-6996034

Vad vi har för nytta av de här hastigheterna till vanliga villaanslutningar det får vi se i annan utveckling, men det ger möjligheter.
Däremot så kommer det att bidra till att det som man idag betalar för 100Mbit/s kommer att vara detsamma när standardhastigheten blir 10 Gbit/s eller snäppet högre.

5G kommer att fungera bättre än 4G på alla sätt och vis. Dock så är det ingen magi. Det verkar som att folk tror att det är 10ggr bättre än 4G medans det nog är närmare 2ggr.

Att använda 5G som ersättare för fiber kommer säkerligen att vara ett fullgott alternativ för vissa men då får man ju acceptera dess egenskaper. Fiber som teknik är väldigt stabil, får men en anslutning så fungerar den. Det är inte säkert att det gör det om man väljer en 4G/5G lösning.

För mig personligen handlar allt om att lösa problem. Jag skulle inte vilja lägga tid på något som kanske fungerar.

5G är ju bättre med bättre antenner och protokoll men det är ofta de höga frekvenserna som talas om just för att få den häftiga ökningen i hastighet och eftersom de högre frekvenserna är så känsliga tycker jag just det är måttligt spännande, en ökning av kapacitet och räckvidd på lägre frekvenser är dock riktigt intressant

tompax
A AndersS skrev:
Finns ju flera trådar kring fiber kontra mobilt t.ex. 5G och framtid, där båda kommer att finnas parallellt och användas likaledes av oss användare beroende av var vi befinner oss (min åsikt). Fiber till hemmet där det kanske sitter en 5G accesspunkt eller Wifi version 6 (integrerbar med 5G).
Och att även tekniken utvecklas parallellt där den här artikeln ger en indikation om att även fibernäten vidareutvecklas.
[länk]

Vad vi har för nytta av de här hastigheterna till vanliga villaanslutningar det får vi se i annan utveckling, men det ger möjligheter.
Däremot så kommer det att bidra till att det som man idag betalar för 100Mbit/s kommer att vara detsamma när standardhastigheten blir 10 Gbit/s eller snäppet högre.
44,2 terabit, med befintlig teknik och fiberoptik enligt artikeln. Det räcker ju till :)
Det är alltså 44,200 Gigabit, eller 44,200,000 Megabit, för den som inte visste.

Tänk om 10-20 år, när tekniken för ändutrustningen har förfinats, då kanske vi pratar om 10 eller 100 gånger så hög hastighet. Vansinniga hastigheter som ingen av oss kommer att behöva inom det närmaste.

Vilken 5G implementering pratar ni om?
Många samtidiga IoT, dvs "saker" som kommunicerar.
Lösningar som kräver realtidsfunktion med låg fördröjning, t. ex. fjärrhantering av utrustning där man samtidugg måste kunna se vad man gör och ingen fördröjning.
Eller bara hoppas på högre bandbredd där 4G finns idag, för 5G ger ingen bättre räckviddstäckning.

Och det som avgör hastighet blir frekvensband och bredd på det.
Samt antennteknik, där mycket av det nya är hög hastighet men mycket kort räckvidd.

Där operatörerna kan få in nya pengar är de första två. 5G till "hemmet" bara för högre hastighet är säkerligen inte vad som är initialt intressant. Sedan kanske några av få större städer kan få det, vi har ju inte den typ av tätorter där städer i andra delar av världen har flera innevånare än hela Sveriges befolkning (Stockholm är väl på plats 300-400).

5G är inte ersättare för 4G utan ett ramverk för flera olika standard som under lång tid kommer att finnas parallellt, där emot kommer man att vilja frigöra frekvenser.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
De första 5 åren (minst) är fokus för utrullningen av 5g på mobilt bredband och i vissa utsträckning fixed wireless. Även för de låga frekvenserna får man en viss förbättring i cell edge tack vare främst array-antenner och i viss utsträckning bättre kodning.

Där det går att få fiber hade jag valt det. Under bra förutsättningar kan 5g matcha dagens internet över fiber, men inte morgondagens. Där fiber är orimligt dyrt att dra fram är 5g bättre alternativ än 4g. 5g är en samling tekniker som gör det möjligt att bygga ut en site när användarunderlaget ökar och det finns bättre ekonomiskt underlag. Där slog 4g i taket tidigare.

De nya användningarna kommer senare, mycket för att det tar tid att lösa det affärsmässiga med företag.

Det är nog betydligt vanligare att man hittar fel i nya protokoll/mjukvaror än de som har använts och testats i 50 år.

tompax tompax skrev:
44,2 terabit, med befintlig teknik och fiberoptik enligt artikeln. Det räcker ju till :)
Det är alltså 44,200 Gigabit, eller 44,200,000 Megabit, för den som inte visste.

Tänk om 10-20 år, när tekniken för ändutrustningen har förfinats, då kanske vi pratar om 10 eller 100 gånger så hög hastighet. Vansinniga hastigheter som ingen av oss kommer att behöva inom det närmaste.
Med så många bitar i sekunden måste ju en rulle fiber innehålla lika mycket information som flera hårddiskar så det kanske blir en renässans för minnen baserat på fiber? Jag tänker på sådana där fördröjningsledningar som man använde i datorernas barndom.

Men de är väldigt volatila bitarna och dunstar fort bort i fibern, kanske en ny token ring lösning där data körs in och snurrar tills de behövs:cool:

A AndersS skrev:
Men de är väldigt volatila bitarna och dunstar fort bort i fibern, kanske en ny token ring lösning där data körs in och snurrar tills de behövs:cool:
Jag saknar klickljudet i moderna nätverk. Det satt reläer i IBM:s token ring "hubbar" så man kunde höra när en dator fick kontakt med nätet ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.