T TowaTei skrev:
Njae, Mbit/s – HDTV ligger ofta mellan 10-20 Mbit/s.
Du får nog läsa mitt inlägg 52#;), Daniel 109 kommenterar ofta detta med felskrivningar:D

A AndersS skrev:
Du får nog läsa mitt inlägg 52#;), Daniel 109 kommenterar ofta detta med felskrivningar:D
haha, så sant så sant. hade förträngt det :)

tompax
T TheGame skrev:
5g kan inte ersätta fiberkabel.
Vad tror ni det är för kablar som går till masterna? :)
5g kommer däremot ge snabbare "mobil"uppkoppling
De matas via 100.000 stycken 28k modem på koppar :rofl:

5G kommer aldrig att bli något, folk eldar ju bara upp masterna.

Prutte

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Lustigkurre! Frågan gäller inte vad masterna matas med, det är vad hushållet ska välja.
Nej det är väll inget lustigt med det.
man sa förr att 3G räcker och 4G räckter.
Internet var tom en fluga.
Finns ju även skämtet 640KB Ram räcker.

jag tror du förstår vad jag vill komma.

M Markarbetaren skrev:
Lustigkurre! Frågan gäller inte vad masterna matas med, det är vad hushållet ska välja.
Det är relevant vad masterna matas med. Ska man komma upp i de högsta hastigheterna med 5G krävs väldigt korta avstånd till masten.
Ska man bygga ett fungerande höghastighets-5G-nät på landsbygden så får man sätta en basstation vid nästan varje hus. Dessa basstationer kopplas samman med fiber.

Frågan är då varför man ska ställa dit basstationerna över huvudet taget när det är enklare och billigare att bara dra fibern och ansluta husen?

• Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Om det är värt att skaffa fiber är helt upp till dig vad du vill betala och vad du har för behov.
Vad du än väljer så kommer du troligtvis aldrig vara utan internetuppkoppling och tv.

Skulle inte fundera så mycket på när 5G kommer 4G täcker det mesta, men som sagt man får prova ut det där man är.

Skärmdump av bredbandsmätning med 213,82 Mbit/s nedladdning och 23,04 Mbit/s uppladdning via 4G nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Får man inte Covid-19 av 5g?;)

M Markarbetaren skrev:
Jag hade 4G i 12 år och dom få gångerna det inte fungerade kan räknas på ena handens fingrar. Mitt fiber från Telia lade ned redan första veckan. Kanske otur eller nått men det börjar ju inte bra:D
Och jag var tydligen inte ensam i landet..
[länk]
Jag skrev i en annan tråd att jag är lite sur på Bahnhof efter stillestående - alla tre gångerna var det hungriga grävmaskiner framme och inte på den tätort där jag bor utan längre bort.

Irriterande eftersom jag har haft bredbandsbolaget adsl sedan 2003 och under den tiden haft 0 i stillestående pga avbrott i fiberkablar, vilket får mig att tro att bredbandsbolaget betalade för redundans i sina länkar eller att deras köp från Skanova inkluderade en hyfsa mängd redundans.

Jag misstänker starkt att Bahnhof skickar all trafik från ett område igenom ett stråk längs med en landsväg utan att ha alternativvägar för trafiken (jo det är Skövde-Falköping-Tidaholm som det gäller.)

Telenor som äger Bredbqndsbolaget har en hel del egen fiber inom koncernen så de kan styra om vid behov på ett helt annat sätt

S
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Hej! Har precis köpt ett hus. Har tidigare alltid haft internet med fiber, men detta var inte framgrävt till mitt nya hus.

det finns draget utanför huset så det skulle kosta ungefär 25.000 att koppla på. (för mig är detta ungefär en månadslön) Min fråga till er är.. vad tycker ni.. är det värt att koppla på och betala för fiber nu, eller tror ni 5g kommer ta över i framtiden? Har inte så bra koll, men vad jag förstår (och hört) så kommer 5g vara ungefär lika snabbt som fiber.
5G kommer aldrig komma i närheten av fiber, självklart ska du ansluta dig till fibernätet, om det så kostade 50 eller 100 000 så är det fortfarande värt det utan minsta lilla tvekan.

Fairlane
Om vi bortser ifrån att 5G aldrig kommer ha samma kapacitet som fiber, så är "att vänta på 5g" lite som att vänta på nästa dator som släps eller nästa bilmodell eller vad man nu vill. Så fort den släps så har man redan läst artiklar om nästa och är sugen på den, så när 5g väl kommer till "mig", om det ens gör det, så kommer jag nog vänta på 6g istället....

Nej, jag kör nog på med fiber trots allt. :)

Mats-S
S SueCia skrev:
5G kommer aldrig komma i närheten av fiber, självklart ska du ansluta dig till fibernätet, om det så kostade 50 eller 100 000 så är det fortfarande värt det utan minsta lilla tvekan.
50K eller 100K värt det ... tror inte det gäller för dom flesta, men du kanske har en bottenlös skattkammare att hämta cash från?:p

4G är bra nog för dom flesta idag som bor där det är bra kapacitet, så kör på 4G och byt till 5G när det kommer (om du bor "rätt").

S
Mats-S John Smith skrev:
50K eller 100K värt det ... tror inte det gäller för dom flesta, men du kanske har en bottenlös skattkammare att hämta cash från?:p

4G är bra nog för dom flesta idag som bor där det är bra kapacitet, så kör på 4G och byt till 5G när det kommer (om du bor "rätt").

Samma befängda påstående som att utedass och mulltoa duger för de flesta.

Mats-S John Smith skrev:
4G är bra nog för dom flesta idag som bor där det är bra kapacitet
Jag har Telias VDSL hemma (16Mbit/s ner, 1Mbit/s upp) men bandbredden via 4G är högre i princip varje gång jag kollar (typiskt runt 40-80 Mbit/s ner och 10-40 Mbit/s upp), men det funkar ändå mycket bättre att jobba hemifrån och titta på strömmad video via kopparlinan.
Så jag skulle inte vilja gå över till 4G även om det innebär en besparing på en femhundring i månaden,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.