21 834 läst ·
91 svar
22k läst
91 svar
Värt att betala för Fiberoptik? .. vänta på 5g?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
5G kommer aldrig att bli något, folk eldar ju bara upp masterna.
Prutte
Prutte
Det är relevant vad masterna matas med. Ska man komma upp i de högsta hastigheterna med 5G krävs väldigt korta avstånd till masten.M Markarbetaren skrev:
Ska man bygga ett fungerande höghastighets-5G-nät på landsbygden så får man sätta en basstation vid nästan varje hus. Dessa basstationer kopplas samman med fiber.
Frågan är då varför man ska ställa dit basstationerna över huvudet taget när det är enklare och billigare att bara dra fibern och ansluta husen?
Om det är värt att skaffa fiber är helt upp till dig vad du vill betala och vad du har för behov.
Vad du än väljer så kommer du troligtvis aldrig vara utan internetuppkoppling och tv.
Skulle inte fundera så mycket på när 5G kommer 4G täcker det mesta, men som sagt man får prova ut det där man är.
Vad du än väljer så kommer du troligtvis aldrig vara utan internetuppkoppling och tv.
Skulle inte fundera så mycket på när 5G kommer 4G täcker det mesta, men som sagt man får prova ut det där man är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skrev i en annan tråd att jag är lite sur på Bahnhof efter stillestående - alla tre gångerna var det hungriga grävmaskiner framme och inte på den tätort där jag bor utan längre bort.M Markarbetaren skrev:
Irriterande eftersom jag har haft bredbandsbolaget adsl sedan 2003 och under den tiden haft 0 i stillestående pga avbrott i fiberkablar, vilket får mig att tro att bredbandsbolaget betalade för redundans i sina länkar eller att deras köp från Skanova inkluderade en hyfsa mängd redundans.
Jag misstänker starkt att Bahnhof skickar all trafik från ett område igenom ett stråk längs med en landsväg utan att ha alternativvägar för trafiken (jo det är Skövde-Falköping-Tidaholm som det gäller.)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
5G kommer aldrig komma i närheten av fiber, självklart ska du ansluta dig till fibernätet, om det så kostade 50 eller 100 000 så är det fortfarande värt det utan minsta lilla tvekan.Sirtomtom skrev:
Hej! Har precis köpt ett hus. Har tidigare alltid haft internet med fiber, men detta var inte framgrävt till mitt nya hus.
det finns draget utanför huset så det skulle kosta ungefär 25.000 att koppla på. (för mig är detta ungefär en månadslön) Min fråga till er är.. vad tycker ni.. är det värt att koppla på och betala för fiber nu, eller tror ni 5g kommer ta över i framtiden? Har inte så bra koll, men vad jag förstår (och hört) så kommer 5g vara ungefär lika snabbt som fiber.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Om vi bortser ifrån att 5G aldrig kommer ha samma kapacitet som fiber, så är "att vänta på 5g" lite som att vänta på nästa dator som släps eller nästa bilmodell eller vad man nu vill. Så fort den släps så har man redan läst artiklar om nästa och är sugen på den, så när 5g väl kommer till "mig", om det ens gör det, så kommer jag nog vänta på 6g istället....
Nej, jag kör nog på med fiber trots allt.
Nej, jag kör nog på med fiber trots allt.
50K eller 100K värt det ... tror inte det gäller för dom flesta, men du kanske har en bottenlös skattkammare att hämta cash från?S SueCia skrev:
4G är bra nog för dom flesta idag som bor där det är bra kapacitet, så kör på 4G och byt till 5G när det kommer (om du bor "rätt").
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
John Smith skrev:
Samma befängda påstående som att utedass och mulltoa duger för de flesta.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Jag har Telias VDSL hemma (16Mbit/s ner, 1Mbit/s upp) men bandbredden via 4G är högre i princip varje gång jag kollar (typiskt runt 40-80 Mbit/s ner och 10-40 Mbit/s upp), men det funkar ändå mycket bättre att jobba hemifrån och titta på strömmad video via kopparlinan.John Smith skrev:
Så jag skulle inte vilja gå över till 4G även om det innebär en besparing på en femhundring i månaden,