3 487 239 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Nu blir det här OT, men det har ju redan varit OT ett tag.
Det finns definierade spänningsband.
>1000 VAC och >1500VDC = högspänning
<1000 VAC och <1500VDC = lågspänning
<50VAC och <120VDC = klenspänning (heter även ELV, SELV PELV)
Så klenspänning tillhör området lågspänning.
Sen har vi starkström, det är ett begrepp som elsäkerhetsverket rör sig med, och återfinns i lagstiftning.
Starkström definieras som:
3 § I denna lag avses med
starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom
Elsäkerhetslag (2016:732)
Det finns alltså (mig veterligen) ingen internationellt eller inom EU fastställd norm för begreppet starkström.
Vidare har vi svagström, det tror jag är ett påhittat begrepp för all el som inte faller inom begreppet starkström, själv kopplar jag kanske mest svagström, men kanske nästan lika mycket starkström, dock aldrig högspänning.
Sen vad gäller orden växelström och likström, så är det otroligt vanligt att man kallar saker och ting för detta även om man menar spänning.
Här anser jag att man bara visar sig vara den som alltid ska förstöra festen med tråkiga påpekanden, om man reagerar på detta, utan inse bara att det ibland är lätt att förstå ändå.
Men detta har dock en liten historisk anledning, särskilt innan vi hade fått endast växelströmsanläggningar i landet så sades det, och framförallt skrevs det, "Strömart likström" resp "Strömart växelström".
Och att föremål var för växelström eller likström. För det var ju trots allt ström som sakerna drog.
Sen har detta blivit lite typ allmänna begrepp, så det är väldigt lätt att säga växelström, även om det egentligen är spänning man menar.
edit:
Här en typskylt där de använder begreppet strömart:
Sen har vi starkström, det är ett begrepp som elsäkerhetsverket rör sig med, och återfinns i lagstiftning.
starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom
Det finns alltså (mig veterligen) ingen internationellt eller inom EU fastställd norm för begreppet starkström.
Vidare har vi svagström, det tror jag är ett påhittat begrepp för all el som inte faller inom begreppet starkström, själv kopplar jag kanske mest svagström, men kanske nästan lika mycket starkström, dock aldrig högspänning.
Sen vad gäller orden växelström och likström, så är det otroligt vanligt att man kallar saker och ting för detta även om man menar spänning.
Här anser jag att man bara visar sig vara den som alltid ska förstöra festen med tråkiga påpekanden, om man reagerar på detta, utan inse bara att det ibland är lätt att förstå ändå.
Men detta har dock en liten historisk anledning, särskilt innan vi hade fått endast växelströmsanläggningar i landet så sades det, och framförallt skrevs det, "Strömart likström" resp "Strömart växelström".
Och att föremål var för växelström eller likström. För det var ju trots allt ström som sakerna drog.
Sen har detta blivit lite typ allmänna begrepp, så det är väldigt lätt att säga växelström, även om det egentligen är spänning man menar.
edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja lågvolt är ju alltså inte heller entydigt definierat på något vis.
Men när det används så är det nog för det mesta ungefär klenspänning som menas. Men vad som exakt menas är inte gott att veta.
Även här går det att vara den som försöker vara lite roligt på festen, eller faktiskt bara inse att man förstår vad som menas, åtminstone på ett ungefär, så samtalet kan gå vidare.
Men när det används så är det nog för det mesta ungefär klenspänning som menas. Men vad som exakt menas är inte gott att veta.
Även här går det att vara den som försöker vara lite roligt på festen, eller faktiskt bara inse att man förstår vad som menas, åtminstone på ett ungefär, så samtalet kan gå vidare.
Hmm, det jag jobbar med så definierar jag lågspänning till 0,5-0,7V men med upp till ett par hundra amper. Är det starkström då? Spänningen är definitivt klen… ett annat applikationsområde kan vara detektera uA i 800V batterisystem. Är det svagström då?….
Ja, det är nästan en bedrift att lyckas trasha sönder en offtopictråd fast det händer ju iofs i alla trådar oavsett innehåll. Det är oförskämt mot TS och alla andra 700 tusen BH-medlemmar att hålla på så.Mikael_L skrev:
Det var som jag skrev i en annan tråd;
Jesus satte vissa individer på Jorden med en och endast en uppgift,
-Att ständigt påpeka fel.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
På mitt förra jobb där vi hanterade produkter för spänningar över typ 150 kV kallade vi allt som var 24 kV eller lägre som batterispänning.
I din sista historiska del får du ta med begreppat allström också som vanligt för många apparater i övergångsfasen från likström mot växelström.Mikael_L skrev:
Nu blir det här OT, men det har ju redan varit OT ett tag.
edit:
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Hur var det med motström? Vart sorterar den?