3 453 370 läst ·
11 549 svar
3453k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Var bara tvungen att posta den här. Råttboet är väl inget vi inte sett förut, men det krävs en speciell talang för skriva och leverera beskrivningen.
Såg denna installation under påskhelgen. 3-fas, ut på en flytbrygga med bastu och badtunna. Undrar dock om inte båda är vedeldade. 3-fashandske på stolpe på land med kabel till bryggan.
Kanske inte så fel på själva arbetet, men något olämpligt har ju defintivt hänt med installationen.
Kanske inte så fel på själva arbetet, men något olämpligt har ju defintivt hänt med installationen.
Nu skäms jag och bidrar med en koppling från mitt eget hus. Det är inte jag som gjort detta utan jag upptäckte det först nu. Det har sett ut så här sedan vi flyttade in. En kronbrytare som sällan används. Båda brytarna måste slås till för att tända taklampan. Jag har vant mig vid det och tänder som sagt väldigt sällan. Nu öppnade jag och tittade hur det är kopplat.
Varför har någon skarvat med gul/grön sista biten?
Varför är det kopplat så att brytarna är i serie?
Borde inte svart vara kopplad nedtill på brytaren och sedan de gröna på respektive plint upptill?
Funderar på tre alternativ:
1. Koppla rätt i befintlig brytare
2. Byta till enpolig brytare då jag har taklampa med endast en glödlampa
3. Byta till helt ny brytare med fjäder och sätta en Shelly dimmer bakom
Borde inte svart vara kopplad nedtill på brytaren och sedan de gröna på respektive plint upptill?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dina brytare sitter på olika ställen låter det i mina öron att du skulle behöva en trappkoppling mellan de båda -skippa sedan de gul/gröna ledarna.P Pin skrev:Nu skäms jag och bidrar med en koppling från mitt eget hus. Det är inte jag som gjort detta utan jag upptäckte det först nu. Det har sett ut så här sedan vi flyttade in. En kronbrytare som sällan används. Båda brytarna måste slås till för att tända taklampan. Jag har vant mig vid det och tänder som sagt väldigt sällan. Nu öppnade jag och tittade hur det är kopplat.
[bild]
Den som gjort detta är inte ensam. Jag blev nedkallad en dag till en apparatverkstad där en montör kopplat en hel apparatlåda med uteslutande gulgröna ledare. Jag frågade honom varför han gjort detta - och han svarade att han tyckte det var snyggt - alltså estetiskt tilltalande. Det blev väl en liten lektion vad färgerna betydeder.
Det är endast en brytare, ingen trappkoppling.B Boggi skrev:Om dina brytare sitter på olika ställen låter det i mina öron att du skulle behöva en trappkoppling mellan de båda -skippa sedan de gul/gröna ledarna.
Den som gjort detta är inte ensam. Jag blev nedkallad en dag till en apparatverkstad där en montör kopplat en hel apparatlåda med uteslutande gulgröna ledare. Jag frågade honom varför han gjort detta - och han svarade att han tyckte det var snyggt - alltså estetiskt tilltalande. Det blev väl en liten lektion vad färgerna betydeder.
Kan ju tipsa din bekanta om att det finns kabel med endast två ledare i. Med tanke på att det inte verkar finnas pengar för klammer så finns det stora pengar att spara där! Dessutom går det snabbare att installera då jordledaren inte behöver klippas av🙄