J JSten skrev:
Kan ju tipsa din bekanta om att det finns kabel med endast två ledare i. Med tanke på att det inte verkar finnas pengar för klammer så finns det stora pengar att spara där! Dessutom går det snabbare att installera då jordledaren inte behöver klippas av🙄
Ingen bekant. Var där för ett annat el strul, gick mest runt och gapa över detta. Han var k te intresserad att få de gjort av firman. Men de andra fixade vi.

• Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Tror att personen i fråga satsat på hängkabel för luftledning. 👍🏼

• Haha
tommib
  • Laddar…
Jag hittade detta ormbo i en kopplingsdosa i garaget när jag skulle koppla bort några utelampor.

Det syns kanske inte så väl på bilden men 3 ledare (inte från samma kabel!) var skadade så att kopparn syns.

Ska undersöka resten av kopplingadosorna ikväll. En kopplingsdosa med flera färgade kablar, några skadade så kopparn syns, upptäcktes i ett garage när utelampor kopplades bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ja, den var lite snygg. Där undrar man vad de lyckats med.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Under mina 50 år i branschen har man sett en hel del, bland annat en slinga med 5 st uttag som matades med en EKUA 2x0,5 en telekabel som fästs med isolerspik efter sockeln, 0,5 är diametern på kabeln och inte arean

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Kretikos och 4 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag hittade detta ormbo i en kopplingsdosa i garaget när jag skulle koppla bort några utelampor.

Det syns kanske inte så väl på bilden men 3 ledare (inte från samma kabel!) var skadade så att kopparn syns.

Ska undersöka resten av kopplingadosorna ikväll.[bild]
Är det för att kabeln är gammal som den spricker så där?

M Messier1994 skrev:
Är det för att kabeln är gammal som den spricker så där?
Nej. Det där är skavt eller skurit av. De har kanske lyckats skära så när de skalade kabeln (?), men det är ett extremt dåligt jobb då, och man får ju rakt inte montera kabeln på det sättet.

Det har i inget fall med ålder att göra.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Kabeln är skalad med kniv av någon som inte riktigt behärskar det, det är hur man skalade tidigare innan dom moderna "skalknivarna" blev var mans (och kvinnas) egendom.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
gissningsvis ett lågvoltssystem ..

E elmont skrev:
Kabeln är skalad med kniv av någon som inte riktigt behärskar det, det är hur man skalade tidigare innan dom moderna "skalknivarna" blev var mans (och kvinnas) egendom.
Om man skalar med tänderna har man aldrig problemet med borttappat verktyg.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
gissningsvis ett lågvoltssystem ..
Vad är lågvolt? Har det något med kortmeter att göra?

Det är ju inte bara i Sverige som man kan hitta ”skojiga” 😢 centraler. Den här hittade jag på en utflykt i ett annat land. Kreativ" elcentral med slarvigt installerade kablar och säkringar, exponerad i en vägg, funnen under en resa utomlands.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gör väl inga elektriker i Svedala ?

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man skalar med tänderna har man aldrig problemet med borttappat verktyg.
du har inte varit hos en tandläkare nyligen va ? Bedövningen tar man inte mot smärtan utan för att orka lösa ut fakturan

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är lågvolt? Har det något med kortmeter att göra?
12 v dc är ett av dom ,,

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Lågspänning under 1000Volt växelström 1500 Volt likström.
Klenspänning under 50Volt växel och 120Volt lik.

• Gilla
claesborjesson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.