Krokben
E El-Löken66 skrev:
Någon tvåledad flatkabel som matar en transformator under tejpen som i sin tur matar någon belysning.
Inte helt korrekt, tyvärr.
Är alltid så jag skrattar lite varje gång jag ser sånt. Vaf*n är grejen med pizzerior och dålig el? Är ungefär som att pizzerior har någon form av våghalsig klåpar-dispans när det kommer till el.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Är alltid så jag skrattar lite varje gång jag ser sånt. Vaf*n är grejen med pizzerior och dålig el? Är ungefär som att pizzerior har någon form av våghalsig klåpar-dispans när det kommer till el.
Ja speciellt när de kunde köpt en förlängningskabel för 29.90 istället. Hissen går nog inte riktigt hela vägen upp ibland...

Jag har sett en liknande pizzeriakoppling. Då var det en TV där sladden var för kort. Då klipper man stickproppen och slarvar med högtalarkabel och isolerar med kontorstejp.

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Fortfarande en intressant fråga dock, varför har just pizzerior så jäkla kass el och inte ATG-Ombud eller Icaaffärer. Det är ALLTID pizzerior:crysmile:

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Kanske beror på att tex ATG ställer lite krav på utförandet/installationen av sina "grejer", vilket pizzabagaren inte brukar göra.

E elmont skrev:
Kanske beror på att tex ATG ställer lite krav på utförandet/installationen av sina "grejer", vilket pizzabagaren inte brukar göra.
Sen är väl pizzerior ofta små familjeföretag som kanske har en "kan själv" attityd till det mesta. Generellt tror jag en Ica-butik oftast drivs lite mer "professionellt" även om det säkert går att hitta undantag.

Tips och ATG skickar ut anvisningar om hur deras "grejer" ska kopplas in/monteras till sina blivande ombud.

På pizzerior hittar man också vvs-installationer av världsklass :crysmile:

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Var hos mor som ville att jag skulle byta en enkel taklampa mot en kristallkrona som blivit omtrådad då någon misstänkte att kablarna kunde vara gamla. Blev inget byte när jag tittade på hur det var gjort (Men han ju läser på KTH - kommentar från mor ..) och även hur det ser ut i nuvarande lampa.

Hand som håller i metallramen på en demonterad kristallkrona med synliga gamla kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närkastad bild på en öppen kristallkrona som visar nyomtrådade ljushållare och anslutna kablar.
Skapa konto

Insidan av en enkel taklampa med tänd glödlampa och synlig elinstallation.
Skapa konto

• Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Nästan pizzeriastandard, där å...

L lordi skrev:
Jag har sett en liknande pizzeriakoppling. Då var det en TV där sladden var för kort. Då klipper man stickproppen och slarvar med högtalarkabel och isolerar med kontorstejp.
Det där är nästan normalprocedur, både klippa-skarva i, vilket ger inte mindre än två skarvar, och sno om med kontorstejp, alternativt målartejp.
Varför inte åtminståne bara en skarv, och varför inte rikitig eltejp?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nästan pizzeriastandard, där å...
Jo, drog eltejp runt kontakten som saknar kåpa för att uppnå pizzeriastandard tills jag hinner fixa ordentligt.

Riktig eltejp, det var som f-n! Tänkte nästan ett tag föreslå häftplåster...?:rofl::cool:;)

C
TeroM TeroM skrev:
Blev inget byte när jag tittade på hur det var gjort
Snyggt... Noterar hur han hoppat över en pol på sockerbiten för att få bra separation mellan fas och nolla. :crysmile:

Pizzabagare är alltid elektriker/vvs:are/plattsättare:)
Finns ju en anledning att 30×30 med vågiga kanter kallas pizza plattor :) gärna med 8-10 mm fog

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.